Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 11:01 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 159 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 30 jun, 2015 14:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7911
Woonplaats: Ingelmunster
is het eventueel mogelijk om een kromme beam door de uitlaat/achterzijde te plaatsen?

Afbeelding

of wordt het model hiervoor te zwaar?

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 jun, 2015 14:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 maart, 2009 15:32 pm
Berichten: 466
Woonplaats: Egmond aan zee
Hoewel ik dat een tof idee vind gaat dat niet werken met deze rakker. Hij is sowieso te zwaar, bovendien worden de motoren ook verlicht dus dat gaat niet werken.

Wat ik er graag mee wil doen is iets als het model via onderstaande link perfect illustreert:

http://www.modelermagic.com/wordpress/w ... 00x375.jpg

Vandaag ga ik dus even stoeien met de volgende vragen:

- Wat worden de afmetingen van de spiegel?
- Hoe groot moet het gat in de spiegel zijn en waar moet ie komen?
- Wie gaat dat voor mij maken?
- Wat meten de afmetingen zijn voor de voet zelf zodat de elektronica erin past?
- Hoe maak ik de standaard stabiel genoeg?
- Hoe bevestig ik het model op de standaard en dan nog onder de juiste hoek ook?

Dus ik heb nog wel even wat overpeinzingen.

Dus ik ga zo maar even wat meten en schrijven en wat quasi technisch tekenwerk doen met een schetsboek op schoot in de tuin :)

Alex

_________________
"I would rather have questions that can’t be answered than answers that can’t be questioned" - Richard P. Feynman.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 jul, 2015 17:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 maart, 2009 15:32 pm
Berichten: 466
Woonplaats: Egmond aan zee
Aangezien het in mijn woning momenteel aangenamer toeven is dan buiten heb ik toch even de kans gezien om de basiskleur op te zetten. Het heeft even wat voeten in de aarde gehad tot ik de verf er naar tevredenheid op had. Wit, maar niet te wit was de bedoeling. En natuurlijk had ik het wel te wit en dan ook nog boven- en onderkant niet gelijk. Dus weer grijs erover, drogen en weer wit spuiten. Best even mee zoet geweest maar het is nu naar tevredenheid.

Afbeelding

Ik heb er bewust voor gekozen om aan de binnenkant van de hangar veel grijs door te laten schijnen. Zodoende krijg je hier wat meer diepte werking.

Afbeelding

Je kan wel aan de dikte van de fibres zien dat er aardig wat verf op is gegaan. Ik was nog even bang dat al m´n details ondergesneeuwd zouden raken maar dit is me gelukkig bespaard gebleven. Beter 6x een te dunne laag spuiten dan 1x een te dikke. Zolang je je maar aan die regel houd gaat het niet snel mis.

Vraagje; ik mag graag een beetje verwering aanbrengen op m`n modellen maar ik ben bang dat ik het op deze schaal te snel te grof doe. Op andere sites zie ik dat mensen `m redelijk schoon houden en niet eens de panellines doen. Iemand suggesties?

Alex

_________________
"I would rather have questions that can’t be answered than answers that can’t be questioned" - Richard P. Feynman.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 jul, 2015 17:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7911
Woonplaats: Ingelmunster
Spuitwerk ziet er goed uit...

paneellijnen zelf zou ik niet meer extra accentueren afgaande op de foto's, ze lijken me al redelijk prominent naar voor de komen... Eventueel kan je bepaalde vlakken die uitsteken op het oppervlak een extra laagje (laagjes) wit geven om deze iets te accentueren.

Mocht je een sludgewash doen over het oppervlak zou ik gaan voor een iets donkerder grijs, omdat zwart of bruin redelijk scherp aftekent op een witte ondergrond, deze techniek kan je ook gebruiken om bepaalde panelen een ander kleur te geven

Verder kan je ook nog met pastels en zo werken om oppervlakken in te kleuren, maar daar heb ik (nog) geen kaas van gegeten...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 aug, 2015 17:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 maart, 2009 15:32 pm
Berichten: 466
Woonplaats: Egmond aan zee
De eindstreep komt in zicht!

De afgelopen tijd heb ik me bezig gehouden met het afronden van de paintjob, het maken van de elektronica en het maken van de voet waar het model uiteindelijk op moet komen. Heel wat uitdagingen lagen er voor mij in het verschiet maar ik heb me kranig geweerd en toch tot een resultaat gekomen waar ik tevreden mee ben. Hieronder zal ik even uit de doeken doen wat ik allemaal tegen ben gekomen.

M`n laatste post ging over de paintjob dus daar zal ik de draad weer oppakken.

Na het aanbrengen van de basislaag heb ik er een iedereen-kan-schilderen-met-ravensburger-achtige vlak vul oefening op losgelaten met onderstaand resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Dat was even schrikken! Ondanks dat ik op een test stukje (los van het model) de verschillende kleuren had uitgeprobeerd vond ik het contrast veel te groot! Wat nu? Toch maar een wash aanbrengen dan in de hoop dat de kleuren wat naar elkaar toe zouden trekken. Dit heb ik gedaan met (verdunde) olieverf zodat ik nog ruim de tijd had om het te verwijderen als het niet naar m`n zin zou zijn. Zie hier hoe ik dat gedaan heb:

Stap 1: klieder je model onder.

Afbeelding

Stap 2: na het even te laten drogen (minuutje of tien) doe boel eraf vegen met een doek, of zoals in mijn geval een oud t-shirt...

Afbeelding

Bovenkant en motoren:

Afbeelding

Afbeelding

Resultaten:

Afbeelding

Hier een half bewerkte onderkant om een beetje een voor/na idee te krijgen:

Afbeelding

Uiteindelijk was dit nog niet helemaal het gewenste resultaat en heb ik er later nog een laagje overheen gezet. Toen was het al beter en heb ik het gelaten voor wat het is. Hier heb ik geen aparte foto's van maar op de latere foto's zie je hier het resultaat wel van. Nog steeds een groter contrast dan wat ik voor ogen had maar in het totaalplaatje stoort het me niet meer. Bovendien kon ik meer kwaad dan goed doen, had ik het idee, als ik er nog meer overheen ging kliederen.

Vervolgens moest ik wachten op m`n bestelde elektrische onderdelen en besloot ik deze tijd te gaan gebruiken voor het maken van een beginnetje met de voet waar het model op moet komen.

Als volgt:

Stap 1: men zaagt wat houd aan brokken.

Afbeelding

Stap 2 en 3: plak het hele zooitje aan elkaar en vul de kiertjes op.

Afbeelding

Vervolgens heb ik een gat in het model geboord (dat was even eng) waar ik de bevestiging ga maken. Daar heb ik een buisje op gemaakt met een iets grotere diameter dan het buisje wat er doorheen moet. Vastgezet met een halve kilo siliconenkit ziet dat er zo uit:

Afbeelding

Dat gaat nergens meer naartoe en is stevig genoeg om het inmiddels toch vrij zwaar geworden model te dragen.

Nadat ik al m`n lampjes en dergelijke binnen had gekregen heb ik eerst de laatste fibres geïnstalleerd. Te weten; die bij de hangar. Deze had ik nog weggelaten omdat ik die niet later af kon knippen en ze niet wilde bedekken met verf tijdens het spuiten. Moest ik natuurlijk wel even testen of mijn methode werkte. Dus bij deze:

Afbeelding

Succes!

Toen was het toch echt tijd voor de elektra. Ik had dit nog nooit gedaan dus wist totaal niet hoe ik die lampjes aan moest sluiten allemaal. Na lange tijd wikken en wegen en het aan verschillende mensen te hebben gevraag die uiteenlopende adviezen gaven heb ik de meest eenvoudige methode geprobeerd die aangedragen werd. Met onderstaand gevolg:

Materialen:

Afbeelding

Resultaat:

Afbeelding

Let there be light! Dit werkte dus prima. Dar houd ik dus van; de simpelste oplossing is de beste :)

Werkte dit echter ook bij een heleboel lampjes?

Afbeelding

Ja dus! Nice!

Vervolgens eerst de bovenkant gedaan. Hier moesten de minste lampjes in dus vond ik dit het beste punt om te beginnen. Dat kwam er als volgt uit te zien:

Afbeelding

Ging dat allemaal in 1x goed? Nee natuurlijk niet! Kijk maar:

Afbeelding

Maar dit soort tegenslagen verliezen het altijd van de McGuyver in mij:

Afbeelding

En die doet het ook weer :)

Vervolgens zesentachtigduizen fibres afgeknipt met onderstaand resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dat gaat de goeie kant op!

Vervolgens was de onderkant aan de beurt. Dit had aanzienlijk meer voeten in de aarde. Hier moesten namelijk aanzienlijk meer lampjes komen en had ik verschillende maten nodig voor de motoren. Tevens wilde ik de schakeling zo maken dat deze via een stekker aan te sluiten valt op de bovenzijde zodat deze makkelijk van elkaar te halen zijn als er ooit iets hersteld moet worden of iets dergelijks. Al met al een heel gedoe. Als volgt:

Na mijn plan voor de motoren iets te hebben herzien en de gaten te hebben geboord konden de lampjes erin. Best netjes geworden vind ik.

Afbeelding

Daarna de rest van de onderzijde:

Afbeelding

Even testen natuurlijk:

Afbeelding

Altijd fijn dat dingen gaan zoals het zou moeten :)

Even bij avond een foto gemaakt van de hangarverlichting. Deze is wat zwakker en komt zo het beste uit de verf. Zie hier:

Afbeelding

Ook goed gegaan!

En dan heb ik natuurlijk nog de zogenaamde 'money shots' voor jullie. Bij daglicht vind ik dat het model het mooist tot z`n recht komt. Hierop kunnen jullie dus ook het resultaat zien van de meerdere washes en dergelijke.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo! Daar ben ik best heel erg blij mee! Zeer bevredigend om te zien hoe dit allemaal uitpakt :)

Wat nog rest is het afmaken van de voet, de definitieve afwerking van de elektra, de boven en onderkant verenigen en de allerlaatste details aanbrengen op het model. Dat kan allemaal vrij snel gelukkig :)

Tot de volgende keer!

Alex

_________________
"I would rather have questions that can’t be answered than answers that can’t be questioned" - Richard P. Feynman.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 aug, 2015 18:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 29 nov, 2007 0:48 am
Berichten: 3821
Woonplaats: Purmerend
Het is goed gelukt met je verlichting en fibers :brouw:
Je ziet als je het simpel voor jezelf houd kan er ook weinig mis gaan.
Het model is erg goed gelukt,ik ben benieuwd hoe hij op de standaard komt te staan.

_________________
Word vervolgd.

* Groeten Bert *


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 aug, 2015 8:25 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 feb, 2011 0:07 am
Berichten: 991
Woonplaats: Antwerpen
Woorden schieten tekort,erg knap werk,je hebt mij al goede ideeën bezorgd!

:brouw:

_________________
Groetjes,
Marc

https://www.modeling-skills-flandres.com/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 aug, 2015 22:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 09 jan, 2013 23:27 pm
Berichten: 822
Ziet er zeer gaaf uit zo met al die lichtjes! Ben benieuwd hoe die strakjes op zijn voetstuk komt te staan! :brouw:

_________________
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Voor een overzicht van mijn verslagen :http://www.modelbrouwers.nl/builds/user/1724/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 aug, 2015 9:46 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Erg gaaf en verzorgt. Die wash is in mijn ogen perfect en het bonte stoort mij absoluut niet.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 aug, 2015 9:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 16 apr, 2012 1:13 am
Berichten: 436
Woonplaats: Boom
Man, ik heb kippenvel van je werkstuk te zien, net alsof ze uit de film kwam zweven!
knap werk!

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter CVN-68 1:350
Italeri XB-70 Valkyrie + PE exhaust nozzles
Egg Plane Warhawk

Volgende projecten:
Trumpeter USS North Carolina 1:350
Revell HMS Victory



Ne Parcas Nec Spernas - Neither Spare Nor Dispose
In Ardua Tendit - in arduous tending prevail.
It is is good to be bad when you are into heavy metal!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 159 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement