Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:35 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 117 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Wostok 1/25
BerichtGeplaatst: zo 11 maart, 2018 22:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 26 sep, 2009 22:50 pm
Berichten: 160
Deze week een fijn werkje, dat wil zeggen een precies werkje.
Yuri is voorzien van zijn riemen en de parachute bovenin in vastgesnoerd.

De groene en grijze verf goed laten drogen en in diverse kleine reepjes gesneden. Doordat de verf goed doordrengt is gaat het niet snel rflen als je het snijdt.
Bovendien wilde ik de riemen realistisch maken, dus met een structuur waarbij een structuur zichtbaar is.

Dit is nog een dry-fit maar meneer mocht in zijn zetel plaatsnemen.
photo 439853
photo 439851
photo 439854
photo 439852
Op de laatste foto is te zien dat de linkerkant wat averij heeft opgelopen. Een tijdje gelden is de stoel gevallen en daarbij heeft het bovensteuntje, het zijplaatje van de cilinder en een deeltje aan de onderkant van de stoel het niet overleeft. Geen schokkende schade, maar dat nu nog even hersteld worden.
De overall van het figuurtje mat spuiten en dan is dit deel van het model klaar.

Groet,
Arnold

_________________
My biggest worry when I die, is that my wife will sell all my models for the price I told her I bought them for.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Wostok 1/25
BerichtGeplaatst: vr 20 apr, 2018 21:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 26 sep, 2009 22:50 pm
Berichten: 160
Ik hoef niemand te vertellen dat het de afgelopen dagen mooi weer was, dus was de tijd gekomen om de cabine buiten te gaan spuiten.
Hiervoor wil ik graag een verf gebruiken dat glimt als een spiegel en na wikken en wegen, internet afstruinen heb ik AK Extreme Metal Chrome en de black base aangeschaft.
Volgens alle goeroes op youtube moet dit een geweldig product zijn, goede dekking geven, droogt snel etc. dus precies iets voor mij

De afgelopen dagen heb ik op een proef stukje de primer aangebracht en vandaag de chrome.

Ook heb ik de primer op de cabine aangebracht.
photo 443843
Deze dekt wel goed, en glimt ook als je de flitser aanzet.
photo 443844
photo 443845

Op het proefstukje ben ik begonnen met het chrome.
Het effect dat ik op youtube heb gezien zie ik (nog) niet terug op mijn proefplaatje.
Het zal wel aan mijn onhandigheid liggen denk ik, hoewel ik precies gedaan heb zoals de goeroes het hebben gezegd.
Dunne laagjes, 10-15 PSI etc.
Het proefplaatje heb ik ook voorzichtig met een wattenpadje opgepoetst, maar nog leek het aluminium terwijl ik chrome gekocht had.

Heeft iemand een idee wat ik moet verbeteren?

Groet,

Arnold

_________________
My biggest worry when I die, is that my wife will sell all my models for the price I told her I bought them for.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Wostok 1/25
BerichtGeplaatst: zo 22 apr, 2018 20:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 26 jun, 2010 13:26 pm
Berichten: 202
Woonplaats: Grunn
De Vostok Sharik was allesbehalve chrome, spacegek. Het was een halfglanzend soort van aluminium, een dun laagje waar doorheen je de hittebestendige tegels rondom de Sharik kon zien. Bij de terugkeer bladderde het aluminium er van af en de bal die je terug kon vinden in de steppes zag er meer uit als een oversized verbrande voetbal. Alleen een paar museale exemplaren zijn opgepoetst tot superglimmende ballen, maar daarin zie je nog steeds het aluminium terug. Het was in elk geval zeker niet verchroomd.

Afbeelding
(dit is dan wel een Voskhod maar dat was in principe dezelfde capsule.)

_________________
PK - Dij t dut mout t waiten!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Wostok 1/25
BerichtGeplaatst: zo 13 mei, 2018 18:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 26 sep, 2009 22:50 pm
Berichten: 160
Ik heb het antwoord van Paper Kosmonaut ter harte genomen, en de sharik nog 1 keer met chrome gespoten. Hierdoor werd hij ook weer niet helemaal glimmend maar een soort polished aluminium.
photo 446073
Hij glimpt een beetje maar net niet helemaal. Perfect eigenlijk dus!

Verder heb ik de afgelopen weken aangegrepen om buiten zo veel mogelijk te spuiten.
Dus:
alle cilinders groen
photo 446075
het service module metaal
photo 446076
en de spanbanden voor de sharik groen, de banden voor de cilinders aluminium en de draden die over de groene spanbanden naar de antennes heen lopen aluminium
photo 446080

En als dan alles gelijmd gaat worden komt het er zou uit te zien
photo 446079
photo 446081
photo 446085

En als laatste het droogpassen
photo 446086
photo 446088
photo 446090

Nu nog de haken maken om de spanbanden straks aan het servicemodule te maken

Groet,
Arnold

_________________
My biggest worry when I die, is that my wife will sell all my models for the price I told her I bought them for.


Laatst bijgewerkt door spacegek op zo 13 mei, 2018 18:17 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Wostok 1/25
BerichtGeplaatst: zo 13 mei, 2018 18:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 26 jun, 2010 13:26 pm
Berichten: 202
Woonplaats: Grunn
Dat begint er op te lijken!

_________________
PK - Dij t dut mout t waiten!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Wostok 1/25
BerichtGeplaatst: do 28 jun, 2018 22:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 26 sep, 2009 22:50 pm
Berichten: 160
Ik ben begonnen met de strips op de cilinders te krijgen. Dit is een behoorlijk priegelwerkje
Hierbij heb ik er één die ik helemaal heb afgemaakt
photo 449036
Daarna besloten om één strip per keer te doen zodat ze uiteindelijk allemaal op elkaar beginnen te lijken.
Ik ben voorzichtig overgegaan op een ander verfsysteem. Het was vallejo geworden. Eerst had ik gunze. Ontzettend goed maar ergens bij mij in de buurt te krijgen. Twee modellen gespoten om te oefenen en dat was goed gegaan. Had destijds een paar potjes vallejo air gekocht.
Overigens zijn de cilenders groen gespoten met de vallejo verf met witte dop. Dit was eens maar nooit meer. Bij de vallejo air ( met zwarte dop) kan je de handel er in 1 keer opspuiten en blijft de verf ook zitten. Bij de witte niet. En aangezien de strips met secondelijm erop worden geplakt kunnen de cilinders wel eens beschadigen. Erg voorzichtig werken dus.
photo 449034

Maar het is ook mooi weer in Nederland! En aangezien ik niet binnen kan spuiten moet ik deze periode aangrijpen om grote onderdelen buiten te spuiten, dus mij uitgeleefd op de derde trap. En aangezien ik best wel wat plamuur moest gebruiken om het nog redelijk acceptabel te krijgen heb ik vandaag de derde trap in de primer gezet en vallejo primer. Dit was voor mij ook nieuw. Geen problemen, het vloog erop.

photo 449033
photo 449035

De trap wil ik eigenlijk wit gaan spuiten. Wellicht niet geschiedenistechnisch correct omdat de derde trap bij Gagarin grijs was, maar ik vind het geheel te grauw worden. Alles metaalkleurig en grijs vind ik niet helemaal super. En op foto's wordt vaak een witte trap afgebeeld.

Groet,
Arnold

_________________
My biggest worry when I die, is that my wife will sell all my models for the price I told her I bought them for.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Wostok 1/25
BerichtGeplaatst: vr 29 jun, 2018 6:50 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Als je heel iets blauw door je wit heen mengt kleurt het visueel beter, het moet een zweem van blauw zijn, he.

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Wostok 1/25
BerichtGeplaatst: vr 29 jun, 2018 9:51 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 26 jun, 2010 13:26 pm
Berichten: 202
Woonplaats: Grunn
Ik heb de rakettrap in mijn versie van de Wostok ook wit gespoten. Als voorbeeld nam ik de eerste echte in Rusland tentoongestelde versie, ergens in 1967, geloof ik. Deze had de verbreding ook in chroom. Dit heb ik gedaan met Bare Metal Foil. Dit spulletje is superglanzend plakfolie (en echt metaal) dat je met wat beleid ook goed in de verdiepte delen kan krijgen. Het resultaat is werkelijk oogverblindend.

_________________
PK - Dij t dut mout t waiten!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Wostok 1/25
BerichtGeplaatst: do 05 jul, 2018 12:57 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Het plaatje is niet al te best, maar hier is een foto van de lancering van wat Gagarin's raket zou zijn.
Afbeelding
Bron: Wikipedia

De witte delen zouden rijp (waterdamp uit de lucht wat bevriest) zijn vanwege de tanks voor het vloeibare zuurstof (dat spul is kouhoud!).


Danny

PS. Ik zit er zelf nog te wikken en wegen om deze te kopen: https://www.aviationmegastore.com/r-7-s ... art=128812

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Wostok 1/25
BerichtGeplaatst: do 05 jul, 2018 13:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Als je de raket van Gagarin wilt nabootsen, dan moet de hele raket Dark Navy Grey zijn. Helemaal, van top tot teen.
DNG is middel grijs met een vleugje turqoise.
Dit komt in de buurt : rood 121, groen 135, blauw 136.
Of HTML code : #798788

Als ik me niet vergis waren er wel witte delen op latere Vostok missies. Vostok 2 had al een witte tweede trap, maar
Gagarin's Vostok 1 beslist niet !!
Bij andere raketten zie je een wit deel, bovenaan de grote tank van de eerste trap.


Het grote probleem waar modelbouwers mee zitten, is het feit dat het vinden van de juiste info omtrent oude Russische
ruimtevaartartikelen zo moeilijk is. Het is verwarrend, ik weet er alles van......! ;-)
Maar met wat zoeken kom je toch een heel eind.

En als het een model van Revell betreft, dan weet je meteen dat je HEEEEEEL voorzichtig moet zijn !!! Die gasten maken
erg veel fouten in hun bouwbeschrijvingen ! Vroeger al en helaas vandaag de dag nog steeds.

En die witte delen op de raket tijdens de lancering zijn inderdaad bevroren panelen. De brandstof moet ijs- en ijskoud zijn
om de motoren te koelen. De waterdamp in de atmosfeer bevriest op de raket. Vooral bij de close-up beelden van de
lancering van een Saturnus V raket is dit erg goed te zien. Honderden kilo's ijs zie je naar beneden vallen als het lostrilt
bij de lancering.

Die groene bollen zijn middel- of middel-donker olijfgroen, zijdeglans.

Dus Arnold........... Als je capsule van Gagarin weer wilt geven, zal je de tweede trap toch echt in Dark Navy Grey moeten
gaan spuiten. Alleen dán is het historisch correct.

Ik zal eens wat foto's opzoeken en plaatsen.


_________
Erik

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 117 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement