Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 12:51 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 26 aug, 2022 12:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
Voelt een beetje als mosterd na de maaltijd, met @Erasthotenes ook met deze kit aan de slag. Omdat ik er een kleine twist aan ga geven maak ik er toch maar een brouwverslag van. Ik ben van plan om er een lunar rover bij te zetten, dus dat betekent het spul naar Apollo 15, 16 of 17 verbouwen. Ik heb deze kit als klein manneke van 10 jaar op mijn nachtkastje gehad. Dat was in de tijd van het Apollo-programma (ja, zo oud ben ik dus al). Uit sentimentele redenen heb ik hem nu nog eens gekocht.

Om te beginnen wat foto's van de kit. De doos, de handleiding, de onderdelenlijst en het laatste blad waar de mogelijke bouwvarianten staan. Ik ga voor de variant "Parking" ( :shock: ) on the moon, die blauw omcirkeld is.

photo 563544

photo 563545

photo 563546

photo 563547

Het belangrijkste verschil voor een kit van deze grootte is de scientific instrument bay op de service module, die de Apollo's 15 t/m 17 hadden. Op de foto is die bay te zien (bron: Nasa.gov)

photo 563551

Ik ben tegen een andere bouwbeschrijving aan gelopen die handige tips geeft, met dank dus aan Rob de Bie (https://robdebie.home.xs4all.nl/models/lm.htm). Daar vond ik een link naar een site met heel handige tekeningen voor de kleurstelling van de LM, waarvan hieronder een voorbeeld. De site met de tekeningen is: http://www.ninfinger.org/models/smokin_II/smokin_2.html en de maker van de tekeningen een zekere David Weeks.

photo 563550

Om een indruk te geven van waar je aan begint met deze kit, het interieur van de Command module is op zich leuk bedacht, alleen de raampjes zijn zo klein dat de kans dat je er iets van kunt zien heel klein is. En dat niet in de laatste plaats omdat de zijkant van de binnenwand de twee buitenste raampjes afdekt. Zie de blauwe omcirkeling in de hieronderstaande foto en de groen omcirkeling in de daarop volgende foto.

photo 563548

De bobbel die de umbilical-verbinding tussen de Service module en de Command module voor moet stellen is op zich te klein. Maar wat erger is, is dat hij compleet op de verkeerde plaats zit. Op de kit zit hij praktisch onder het toegangsluik. In werkelijkheid zit hij helemaal aan de andere kant (Zie de foto van de Command/Service module hierboven).

photo 563549

Kort en goed, ik ben wel weer even van de straat.

Cheers,
Jan

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Laatst bijgewerkt door JJ@MB op wo 09 nov, 2022 18:05 pm, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 aug, 2022 15:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 341
Leuk om iemand anders te zien die aan de slag gaat met deze kit(s)! Ik heb er veel werk aan gehad, maar het resultaat was leuk.

Als je toevallig morgen naar 'De Start' gaat, dan kan ik mijn modellen meenemen ter inspectie. Zie: https://ipms.nl/agenda-lijst/eventkalender-agenda-ipms/de-start-27082022

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 aug, 2022 16:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
robdebie schreef:
Als je toevallig morgen naar 'De Start' gaat


Hi Rob,

Ai, dat is jammer, want ik kan niet morgen (verjaardagsgeweld). Maar ik heb je verslag, dat helpt al enorm! Veel plezier morgen, en hopelijk een keer tot ziens bij een andere gelegenheid (Houten?).

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 aug, 2022 16:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
Als eerste heb ik me op de command module gestort. De foute umbilical heb ik eraf gezaagd, daarna opgevuld en de binnenwand aangepast, zodat alle raampjes vrij zijn.

photo 563662

De tweede stap was het interieur aanpakken. Nu zijn de raampjes zo klein, dat dit werk meer voor mijn gemoedsrust is, dan dat je het kunt zien. Kijk maar naar de laatste foto in deze collage.

photo 563664

Een paar openingen vroegen erom om uitgeboord te worden.

photo 563663

Ik heb ervoor gekozen om de command module te beplakken met aluminiumfolie, om de haast spiegelende buitenkant van de CM te verkrijgen. Vooraf heb ik de outline van een paar panelen iets verdiept of, in het geval van het luik, toegevoegd. Met een wattenstaaf over het folie te rollen heb ik de details weer naar voren gehaald.

photo 563666

Er zitten een aantal handrails op de buitenkant voor ruimtewandelingen. Daar werd er in ieder geval een van gedaan tijdens de terugvlucht van de maan. Daarbij werden de filmcassettes uit de SIM (Scientific Instrument Module, de bay die in de service module zit) gehaald. Ik heb er een strook aluminiumfolie een aantal malen voor dubbelgevouwen en dan in de vorm gevouwen tussen twee pincetten. En ik heb met strip en een ring (van een penhuls) het koppelingsstuk aangevuld, want dat is alleen een gat op de kit. Mocht je meer willen lezen over de SIM: https://history.nasa.gov/afj/simbaycam/ ... meras.html.

photo 563667

Met een paar tipjes verf is dit het resultaat.

photo 563665

Nu is de service module aan de beurt. Maar dat is voor de volgende update.
Cheers,
Jan

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 sep, 2022 11:14 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
De service module. Voor de Apollo 15, 16 en 17 missies (j-type mission) zijn zowel de maanlander als de command- en servicemodules (CSM) aangepast. Deze drie laatste missies zijn langer van duur en er is zoveel mogelijk activiteit ingepropt om het inkorten van het Apollo-programma zoveel mogelijk te compenseren.

Veel van die aanpassingen zijn aan de buitenkant niet of nauwelijks zichtbaar. Er zijn echter een paar dingen die wel in het oog springen. Ten eerste de lunar rover, die de actieradius van de astronauten behoorlijk deed stijgen. En ten tweede de scientific instrument module in de CSM, waar camera’s, laser range finders, subsatelliet en andere experimenten in zaten. Al die instrumenten zaten bij elkaar in een van de kwadranten van de servicemodule. De afdekplaat daarvan werd met springladingen afgeworpen, waarmee de instrumenten vrij zicht kregen. Een deel van het maanoppervlak is daarmee gedetailleerd in kaart gebracht.

Naast het aanpassen aan de Apollo 17 missie, was de detaillering op de kit niet helemaal okay. Ik ga niet alles oplossen, maar de stappen die ik wel genomen heb zijn:
De incorrecte detaillering grotendeels wegschuren
De foutieve umbilical cover verwijderd en het gat weer opgevuld

photo 563911

Met messingdraad de verhoogde randen op de radiatorpanelen simuleren

photo 563910

De SIM bay ruimte uitzagen

photo 563909

De SIM wanden maken en de instrumenten erop plaatsen

photo 563912

Handrails rond de SIM bay toevoegen

photo 563913

De hitteschildafdekking van de onderkant veranderen van de zwembandvorm naar een meer rechthoekige bolling en er de lasnaden in graveren. Ik heb de bodemplaat van de kit verzaagd en met milliput weer aangevuld. In het midden heb ik de bodem van een bekertje gebruikt om de afdekking rond de nozzle te maken. Een van de brandstof- en zuurstof vul- en afvoeraansluitingen verplaatst en ze allebei aangevuld tot de rand van de module.

photo 563914
photo 563915

De nozzle had een rand teveel en aan de binnenkant was het oppervlak erg slordig, met bobbels en groeven. Putty en schuurwerk maakten dat vlakker. En aan de binnenkant heb ik heel licht wat panel lines aangegeven. Die panel lines zijn overigens op de foto’s van de missies niet of nauwelijks te zien.

photo 563916

Nu volgt een korte timeout ivm werk en zo. Het vervolg laat dus even op zich wachten. Dus nog even een plaatje van hoe de CSM er nu bij ligt:

photo 563917

Cheers,
Jan

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 sep, 2022 17:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 26 sep, 2009 22:50 pm
Berichten: 160
Lekker bezig Jan!

Goed te zien dat je de aanpassingen van Block 1 naar Block 2 doet.

Gaaf dat je een variant maakt. Ik ben zeer benieuwd naar je Rover


Arnold

_________________
My biggest worry when I die, is that my wife will sell all my models for the price I told her I bought them for.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 sep, 2022 19:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
spacegek schreef:

Goed te zien dat je de aanpassingen van Block 1 naar Block 2 doet.



Hi Arnold,

Tx! Het voelt alsof jij er serieus iets vanaf weet. Dus ik kan jouw advies prima gebruiken! Zijn er nog dingen aan block 2 die ik vooral niet moet vergeten?

Groet,
Jan

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 sep, 2022 21:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 26 sep, 2009 22:50 pm
Berichten: 160
Hi Jan,

Block1 werd meer voor rond de aarde gebruikt, terwijl Block 2 echt voor de maanreizen werden ontwikkeld en was geavanceerder.

De meeste verschillen tussen cm en sm block 1 en block 2 heb jij al gedaan.

Kijk eens op de volgende website

https://3d.si.edu/

Dit is van het Smithonian museum.
Ze hebben oa de Apollo 11 CM ( Columbia) zowel binnen als buiten gedigitaliseerd. Je kan er zelfs maten mee opmeten. Super gedetailleerd allemaal.

Zelf ben ik bezig met de voorbereidingen voor een giga project voor de space shuttle Discovery 1/72 en ik gebruik hun data ervoor.

Groet,
Arnold

_________________
My biggest worry when I die, is that my wife will sell all my models for the price I told her I bought them for.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 sep, 2022 18:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
Oh wow, dat is een goeie site!
Tx

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 sep, 2022 21:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
mooie vorderingen JJ@MB , leuke kit is dit , al vaak gedaan deze , ik zou als je u hm nog eens doet de capsule met bare metal chrome voorzien , dat maak uhm nog mooier deze Mylar tape pattern .

_________________
http://bubblespacemodels.blogspot.com/2011/09/models-dioramas-from-past.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement