En bij deze mijn deelname aan deze tribute...
Wie? Attilio Bettega
Wat? Lancia 037 Rally – Tour de Corse 1984
Waarom? Italiaanse rallyheld en sympatiek mens die buiten Italië helaas een beetje in de vergetelheid is geraakt.
De geschiedenis:
Bettega maakt in eerste instantie met name in zijn thuisland furore als rallycoureur. In 1980 nodigt Fiat hem uit om voor het fabrieksteam te gaan rijden. De resultaten in het WRC wisselen nogal, maar in Italië is hij vaak de te kloppen man. Hij wordt door velen gezien als een groot talent en als Fiat het stokje overgeeft aan Lancia gaat Bettega mee naar het fabrieksteam van dit merk.
Hij debuteert voor Lancia in 1982 tijdens de Tour de Corse, maar crasht en breekt beide benen. In 1983 maakt hij zijn comeback, opnieuw tijdens de Tour de Corse. Hij rijdt dat jaar een behoorlijk seizoen en de progressie zet door in 1984 als hij 5de wordt in het eindklassement van het WRC en als 2de finished tijdens de Rally van San Remo.
Het jaar daarna rijdt hij in leidende positie tijdens de Safari Rally als hij moet opgeven met een motordefect. Gebrand op een goed resultaat in de volgende wedstrijd komt hij naar Corsica voor de Tour de Corse van 1985 met navigator Maurizio Perissinot. Tijdens de vierde special vliegt de Lancia van Bettega in een flauwe bocht van de weg en crasht frontaal tegen een boom. Bettega is op slag dood, navigator Perissinot heeft geen schram, maar zal tot zijn dood in 2004 nooit meer meedoen aan een rally.
Omdat zijn debuut, comeback en dood allen plaatsvonden tijdens de Tour de Corse leek het me logisch een wagen te bouwen die deel heeft genomen aan die wedstrijd. Daar komt nog bij dat ik de Lancia 037, getekend door Pininfarina, absoluut de mooiste rallywagen vind die ooit is gebouwd. In deze uitvoering van 1984 is de navigator van Bettega niemand minder dan Sergio Cresto. Dit is de Amerikaan die in 1986, ook bij de Tour de Corse, samen met Henri Toivonen om het leven komt als hun Lancia Delta S4 het ravijn in rijdt. Dus eigenlijk is dit tribute ook een beetje voor hen.
Ok dan... De doos van Hasegawa...
Na het wegschuren van een paar sinkmarks e.d. de body geprimerd met Tamiya primer.
Daarna maagdelijk wit van Vallejo.
Wachtend terwijl alles staat te drogen neem ik nog eens de handleiding door en wat zie ik? .... Fill hole?
Even balen, want dat had ik natuurlijk eerder moeten zien. Gelukkig komt er op die plek een fijne Martini decal. Hopen dat dat gaat lukken
Vandaag dus druk in de weer geweest met plakkertjes en op dit moment ziet de body er dus ongeveer zo uit. Veel Sol nodig voor de striping op de motorkap en hier en daar zal nog iets moeten worden bijgestipt. De Martini decal heeft trouwens z'n werk gedaan en van de gaten die eigenlijk gevuld hadden moeten worden is niets meer te zien.
Verder is het eerste werk verricht aan het interieur. De schakelaars rechts zijn gemaakt van een paar horloge onderdeeltjes. De stoelen komen op de foto een beetje grof over. Inmiddels is hier wat meer diepte in aangebracht met een Tamiya weatheringsetje en ziet het er al een stuk beter uit.
Volgende stap is het motorcompartiment. Enige wat ik daar aan heb gedaan is het uitboren van de uitlaat. Rechts zoals het was, links na het boren...
Tot de volgende!