Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:43 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 183 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 19  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 04 okt, 2008 15:52 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Goed na een mislukte poging in een andere BCC nu maar weer een schip. En wel die van Ferrari,

Mijn Tribute gaat dan ook naar Achille Castoldi. Hij is de piloot geweest van de hydroplane Arno I t/m XI waarna hij met pensioen ging in 1959. En inmiddels overleden.

Maar nu ook even het waarom, en een korte geschiedenis.

Achille Castoldie was een echte pionier op het vlak van snelheid op het water hij heft het wereld record gezet op 81.10 miles per uur. Dit is gelijk aan 131.52 kilometer per uur. Deze snelheid heeft hij gevaren met een 400 kg klasse schip. De arno I

In 1953 heeft Castolde verschillende keren getracht om het snelheid record te plaatsen hij consentreerde zich dan vooral op de 800 kg klasse driepunt hydroplanes. Die wij nu nog kennen. En als moter heeft hij voor het eerst een motor gebruikt uit de wegracerij. De keuze is destijds gevallen op de Scuderia Ferrari.

Ferrari heeft Castoldi een 375 V-12 geleverd uit de Grandprix sector met een inhoud van 4493,7cc met een vermogen van ong. 385 pk. Hier is een tweeblads schroef op gemonteerd en heeft dan een toerental van 10.000 rpm kunnen halen.

In Januarie 1953 was de Compione d’Italia race, hier was Castoldi de piloot van de Arno XI inmiddels. Hier heeft hij onofficieel een record snelheid weten te halen van 124 mph. Dat is gelijk aan 199. 56 km per uur. Nog net geen 200 km per uur over het water. Daarna twee weken later heeft hij doormiddel van wat kleine aanpassingen de snelheid weten te behalen van 140.74 mph wat dan weer neer komt op een snelheid van 226,50 km per uur. Deze was dit keer wel officieel.

Daarna had iemand anders weer het record verbroken van Castodi en heeft Castoldi het hier niet bij gelatin. Hij heeft een nieuwe krachtbron gevonden, een twin supercharged 4,5L Ferarri met Methanol verbranding. Deze gaf dan een groter vermogen een goede 600 Pk.

Daarna heeft Ferrari een zeer geode monteur afgezonden, Stefano Meazza, hij was de hoofd monteur van de Scuderia motortechniek , om te helpen met de nieuwe Supercharged motor. De Grand Prix champion Alberto Ascari heeft daar de leiding op zich genomen en het nieuwe evenement georganiseerd. Dit was de 24 nautical miles. Deze Werdt op de 15e Oktober 1953 voor het eerst gehouden. Castoldi heeft hier het record met een groot succes weten te verbreken in de 800 kg klasse met een snelheid van 150,49Mph. Dit komt overeen met een snelheid van 150.49 km per uur.

Castoldi is hier na met pensioen gegaan in 1954 en heeft de Arno XI aan de rijke monteur Nando dell’Orto verkocht, Del’Orto heeft de motor gereviceerd en de lijnen van het schip aan de romp weer iets weten te verbeteren. Hij heeft het record hiermee niet weten te verbeteren.

Pfff, wat een typselwerk.


En natuurlijk ook even een plaatje van het desbetreffende schip.
Afbeelding

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Laatst bijgewerkt door RiksGewijs op za 04 okt, 2008 15:58 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 04 okt, 2008 15:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 maart, 2006 13:08 pm
Berichten: 4604
Woonplaats: Fryslân
De grote vraag die mij rijst; Is hier een bouwpakket van of ga je hem scratchen?

Hoe het ook zij; dit heeft zéker mijn interesse!

_________________
[url=http://firerods.com/phpbb3/index.php]Firerods Forum[/url]
Klik op onderstaand plaatje om naar mijn website te gaan.
[url=http://www.firerods.com][img]http://www.firerods.com/firerodsbanner2.jpg[/img][/url]


Omhoog
  Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 04 okt, 2008 16:01 pm 
Geweldig Rik, dat je met dit apparaat gaat meedoen aan deze BCC! 8)
Ik wens je alle succes van de wereld toe bij de bouw van dit prachtige vaartuig! :wink:

Wilko :P


Omhoog
   
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 04 okt, 2008 16:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 jan, 2008 3:30 am
Berichten: 2637
Oh wauw daar had ik nog niet eens aan gedacht.
Maar goed dat een goede bootbouwer dit wel deed.

Erik O'Lynn schreef:
De grote vraag die mij rijst; Is hier een bouwpakket van

Zo ver ik weet is deze merendeel te verkrijgen als kant & klaar met een startprijsje van 300 tot zelfs 900 euro.

Zal dus scratchen worden.

Ga de gehele Tribute volgen.

Arno.

_________________
Mijn website
photo 564445 photo 564444


Omhoog
  Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 04 okt, 2008 16:24 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Dank je wel jongens. Het wordt scratschen, ik was dus bezig met mijn topic aanmaken en foto's te verzorgen tot het internet hier ineens even de brui aan gaf. Time out enzo. Maar blijkbaar doet alles het weer. Dan zal nu Achille Castoldi zelf even voorstellen.

Hier in een persbericht. Hij toont zijn eerste schip voor de poging van het eerste record.

Afbeelding

En dan hier in zijn Arno XI (te zien aan zijn start nr. 50) en opweg naar een recordpoging. Over welke dat het gaat geen idee.

Afbeelding

Helaas weet ik de bronnen niet meer van de foto's. Ik heb deze destijds opgeslagen van het internet en kan het nu niet meer achterhalen. Dus wie dit weet kan hier een aanvulling op geven.


Het schip zal doormiddel van houten spanten en een houten beplanking gebouwd worden. Dit is een geheel scratsch project. En ik zal dus alles tot in detail zelf gaan maken. Wat ik hier in dit schip ook zal doen, is de koperen nagel aanbrengen. Dat doe ik normaal nooit. Maar hier hoort erbij. Deze zijn in het origineel ook sterk aanwezig. Daarbij zal het met een donkere fineerplank beplankt gaan worden. Indien er tijd over zal zijn, is er nog de keuze om de motor er ook nog bij te scratschen, en zal ik dus de motor kap los maken. Indien dit niet gaat imv de tijd. Dan blijft de motorkap los, maar zonder motor, en bouw ik deze in een later tijdstip nog in.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 04 okt, 2008 16:39 pm 
Offline
Ferrari Master
Ferrari Master
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jan, 2008 23:21 pm
Berichten: 3026
Woonplaats: Leiden
Hi Rik,

Voor zover je dit al niet gevonden hebt:

http://www.leggendaepassione.it/Kits/KitArno/IstruzioniArnocomplete.pdf

http://www.scaleautoworks.com/ArnoXIdeckguide.jpg

http://www.leggendaepassione.it/Arno/HomepageArno.htm

Hij staat bij mij ook op het verlanglijstje :D

_________________
Groet Ton

Promocom Ferrari 126C2 1:8= in ruste op de werkbank
MG Models Ferrari TR250 1958 1:12 = in de ijskast
Pocher/Autograph Ferrari F40 1:8 = klaar
Triumph TR 6 verbouw=op de werkbank


Omhoog
  Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 04 okt, 2008 16:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 jul, 2006 12:07 pm
Berichten: 1996
Woonplaats: noordwijk
Dit beloofd weer heel wat te worden. Ik ben erg benieuwd en zal hem dan ook zeker gaan volgen.

frank


Omhoog
  Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 04 okt, 2008 16:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 15 apr, 2008 18:41 pm
Berichten: 150
Woonplaats: hoevelaken
ik kijk uit naar de updates over de bouw!!
van alle BCC onderwerpen trouwens
ik hoop dat ik er veel van kan leren :D

_________________
bezig met:

audi r8 lms (ongeveer halverwege)tijdelijk in de ijskast
rolls royce Phantom II Continental 1:16


Omhoog
  Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 04 okt, 2008 16:44 pm 
Offline
Ferrari Master
Ferrari Master
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jan, 2008 23:21 pm
Berichten: 3026
Woonplaats: Leiden
modelengeneer schreef:

En dan hier in zijn Arno XI (te zien aan zijn start nr. 50) en opweg naar een recordpoging. Over welke dat het gaat geen idee.

Afbeelding


Dit is de foto van de tweede eigenaar, een steenrijke Italiaanse ingenieur, Nandi Dell Orto. Hij heeft het schip verbouwd en de motor ook laten kietelen en op deze manier heeft hij nog diverse snelheidsrecords gebroken.

meer kun je lezen bij www.legendaepassione.it

_________________
Groet Ton

Promocom Ferrari 126C2 1:8= in ruste op de werkbank
MG Models Ferrari TR250 1958 1:12 = in de ijskast
Pocher/Autograph Ferrari F40 1:8 = klaar
Triumph TR 6 verbouw=op de werkbank


Omhoog
  Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 04 okt, 2008 16:47 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
@ Peperbus.

Heel veel dan, vooral die motor. Daar kan ik wel wat mee. De andere had ik inderdaad al. Maar alle hulp en info is welkom.

Rooie79 Dank :P

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 183 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 19  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement