Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 8:03 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 10 aug, 2008 22:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Wegens drukte met het 1 op 1 knutselen aan deze kisten, toch eindelijk toegekomen aan de start van deze groepsbuild.

Het is de 1/72 Piper PA28R Cherokee Arrow van Airfix geworden. Een klein en (hopelijk) niet al te moeilijk kitje wat binnen de termijn toch zeker wel moet lukken.

De Piper Cherokee Arrow is een vroege telg uit de bekende PA28 reeks en een voorloper van de (Turbo) Arrow's zoals we ze nu nog veel zien. De naam zegt het al een beetje; hij stamt uit de tijd dat er nog Piper Cherokee's (met vast onderstel) geproduceerd werden en waar tegelijker tijd al de eerste stappen werden gezet naar een Cherokee met intrekbaar onderstel. De reeks die hier uit onstond is helemaal los verder ontwikkeld als de Piper Arrow, met T-tail, Turbo, etc.
De Cherokee Arrow is dus een soort kruising; de oude stijl vleugels van de Cherokee en de kenmerkelijke romp en intrekbaar onderstel van de Arrow.

Airfix bied de keuze tot het maken van meerdere uitvoering; 2 civiele versies en 1 militaire variant. De militaire versie is van de Finse luchtmacht; Satakunta Air Command. Voor de group build valt deze dus al af. De civiele versie laat een keuze uit een Amerikaanse N- registratie of een britse; de G-BAAP. Voor deze europese group build een makkelijke keuze dus...

Eventueel is er natuurlijk zelf een andere registratie aan te hangen. Onder het nederlands register vliegen er nl 2 toestellen die aan deze kit voldoen. Zelf houd ik het voor nu bij de standaard Airfix uitvoering. Momenteel heb ik nog geen ervaring met het zelf maken van decals. En het afplakken/verfen van de schema's in deze schaal (en zeker bij zo'n klein model) lijkt me nu ook niet echt iets dat netjes gaat worden. (Maar er ligt nog een 2e kit op de stapel, dus wie weet? :wink: )

Genoeg getypd, de kit;

Afbeelding

De mogelijke schema's;
Afbeelding

De huidge status;
Afbeelding

En wat er nog op de rekken zit;
Afbeelding

Het onderstel lijkt me te fragiel om het model op te laten steunen, daarom maar even een standaardje erbij gezocht. Eventueel is een "cleane" versie met de pootjes in dus ook nog mogelijk.

Verder stamt het toestel uit de jaren 70-80. Lekker bruin interieurtje dus. 8) Waarschijnlijk zie je er straks niets meer van terug (behalve de stoelen) maar goed, het zit erin.


Laatst bijgewerkt door Biggles op zo 28 dec, 2008 22:02 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 10 aug, 2008 22:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Zo juist nog even op airliners.net gezocht naar een ander leuk schema. Omdat het om een prive toestel gaat is natuurlijk elk denkbaar schema mogelijk. (natuurlijk wel iets dat bij de registratie decals van Airfix past)

Bijvoorbeeld een oude PA28 in een New Piper schema;

Afbeelding

Een oud toestel in het fabrieksschema zoals ze nu uit de fabriek rollen wordt wel vaker toegepast.

Of zo iets? ;


Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 10 aug, 2008 22:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Of deze...?!! :wink:

Afbeelding

CS-DBK (ex G-BAAP)
Afbeelding

Nu ik hem zo zie, houd ik toch maar de kit versie aan denk ik... :roll: Gewoon origineel.

PS voor de oplettende kijkers..., de echte G-BAAP heeft een 57 op de staart staan. Misschien vanwege een air-rally of iets dergelijks? En ten tweede, het toestel heeft na zijn omzetting naar CS-DBK een drie-blads prop ontvangen.

En het origineel heeft ook nog een verchroomde spinner :?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 12 aug, 2008 20:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Hoi Biggles,

Leuke in tro en een leuke kit heb je uitgekozen. Ik moet zeggen dat ik de versie van de kit ook het mooist vind. Je werk ziet er al goed uit. Succes ermee!

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 13 aug, 2008 19:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Leuk kitje, ik kende hem helemaal niet. Ik ben benieuwd wat dit gaat worden.
De 57-nummers voor op de staart wil ik evt wel voor je printen op decalpapier.
Of zwarte PH- registraties? roep maar, zwarte letters zijn mijn specialiteit :P


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 14 aug, 2008 13:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Bedankt voor je aanbod, maar ik houd 'm gewoon origineel denk ik. Mocht de registratie wel lukken, dan blijft de rest van het schema nog een beetje een probleem.
De "57" laat ik er ook af. Het ziet er niet echt beter uit, en zoals gezegd was het waarschijnlijk ook maar tijdelijk.

Ik vond trouwens ook de andere versie die mogelijk is met deze kit; De Finse militaire variant;

Afbeelding

Nu eerst even een lekker lang weekendje weg... ADAC rally Deutschland!! 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 14 aug, 2008 14:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 28 jul, 2007 14:40 pm
Berichten: 5238
Biggles schreef:
Of deze
Afbeelding


vind dit wel een mooie voor jouw doosje.

Gezien de andere foto's moet je dr misschien wel op letten dat de decals misschien te donker zijn.

Succes (misschien wel een beetje late reactie)

_________________
LEKKER VOOR MEZELF BOUWEN


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 14 aug, 2008 14:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Een reactie is nooit te laat... :wink:

Ik heb zojuist even de decals naast de foto van de G-BAAP gehouden. Het blauw komt goed overeen. Beetje flets dus... Het rood van de decals lijkt inderdaad iets te donker. Maarreh... misschien was deze kist ten tijde van het maken van de foto wel toe aan een grondige poetsbeurt. :wink: Rood staat nu niet echt bekend om het behouden van zijn kleur.

Ik houd het gewoon bij de kitdecals, alsof hij pas een paar jaartjes oud was. (alweer zo'n 30 jaar geleden.)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 21 aug, 2008 0:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Terug van vakantie, weer aan de slag.

Voordat de romphelften op elkaar gaan even een testje uitgevoerd met het maken van houtlijm en Microscale Micro kristal klear. Ik heb hier nl nog geen ervaring mee. Tot op heden alleen nog maar gebruikt voor het lijmen ipv maken van glas.
De Airfix ruitjes vertonen helaas grote deuken door het krimpen van het plastic. Deze oneffenheden zitten ook net allemaal aan de buitenkant... :cry: Tijd voor eigen raampjes dus, tenminste als de test slaagd.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 21 aug, 2008 10:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 jan, 2007 18:39 pm
Berichten: 2657
Woonplaats: Breda
Toevallig heb ik gisteren ook voor de eerste keer houtlijm die transparant opdroogd in de raampjes van een A321 gedaan, na een uurtje lijkt het net als in het echt. En het is ook hard, dus als je er met een satéprikkertje in prikt blijft het gewoon heel. Een geweldige oplossing dus. Succes met die van jou! :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement