Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 3:29 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 125 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 13 jan, 2009 21:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Hoi Sjaak,

Bedankt voor je reactie, gelukkig was m'n rekenkunst nog niet zo roestig blijkbaar...!
-------------

Ik heb van Paul (Flute) inmiddels vandaag de HP 0/400 props ontvangen, waarvoor mijn eeuwige dank, zonder alle helpers in de deze groepsbouw had m'n Gotha allang gestrand ben ik bang...!

Deze props zijn een fractie groter als de Gotha props. Niet zo erg want de tips zijn ook wat spitser als te zien is. Verder moeten de bladen nog omgekeerd worden want ze scheppen de verkeerde kant op.

Helaas willen m'n vingers niet echt genezen dus ik moet dat even afwachten. Zelfs dit berichtje typen kost al moeite & gaat een factor 10 langzamer als normaal...

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 13 jan, 2009 21:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Citaat:
zonder alle helpers in de deze groepsbouw had m'n Gotha allang gestrand ben ik bang...!

Dat is inderdaad het leuke aan een groepsbouw. (Ik had al eens iets gelezen over een mei 1940 groepsbouw?) Nadeel is alleen dat ik nooit toekom aan het model dat ik eigenlijk van plan was te gaan bouwen :wink: .


Citaat:
Helaas willen m'n vingers niet echt genezen dus ik moet dat even afwachten.

Beterschap :brouw: .

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 13 jan, 2009 21:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Shake schreef:
Nadeel is alleen dat ik nooit toekom aan het model dat ik eigenlijk van plan was te gaan bouwen :wink: .


En dan neem je uitgerekend een Gotha... (dat gebeurt je vast geen tweede keer :lol: )

Vervelend Jeroen, dat je je brouwersgereedschap niet kunt gebruiken.
Hopen dat je snel herstelt.

Groeten,
Paulus


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 17 jan, 2009 16:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Bedankt voor de beterschapswensen, dat heeft geholpen denk ik, want m'n vingers doen het weer! :)

--------------
De Gotha's spandraden zaten er nu allemaal tussen, dus tijd om de boven- en ondervleugeldraden op maat te snijden en de lijmrestjes te verwijderen.

Makkelijker gezegd dan gedaan... heel veel draden gingen slap staan toen ik ze doorsneed! Met veel pijn en moeite en lijm op alle eindjes zit het meeste nu weer redelijk strak en vast, maar oh-oh wat had ik er even de balen van! (en nog wel een beetje, er blijven er een paar niet helemaal strak staan)

Ik denk dat het slap-staan gekomen is doordat de lijm niet helemaal goed de gaatjes in gevloeid is en met het schuren/snijden (=spanning) ze los getrokken zijn. Trekt alleen weer zo moeilijk strak, als het eindje in de vleugel zit!

Uiteindelijk moet ik er nog 2-3 vastzetten, de bovenvleugel is inmiddels geschuurd en ik denk dat ik bij de volgende 2-dekker weer m'n oude methode van de Strutter weer ga gebruiken: aan één kant de gaatjes niet helemaal doorboren. Scheelt een en hoop opknapwerk, de bovenvleugel is weer glad, maar het rib-detail is er niet echt mooier van geworden.

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 18 jan, 2009 11:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Hi Jeroen,

Wat heb je gebruikt voor het lijmen van de spandraden? Mijn ervaring is dat gewone (dunne) secondenlijm keurig in de gaatjes kruipt. Met gel kan ik me voorstellen dat de draden niet goed vastzitten.
Wel vervelend als na al je werk de draden niet goed blijven zitten.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 18 jan, 2009 15:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Hallo,

Met gel lijm (=mijn ervaring) blijven ze inderdaad niet goed zitten, gewone vloeibare gebruiken is mijn advies.

groet Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 18 jan, 2009 20:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Ik heb inderdaad gel gebruikt; maar ook het visdraad is niet helemaal lekker volgens mij. Ik heb nog eens goed gekeken, maar ook sommige draden waar ik nog niet aan geweest was om af te korten, waren ook slap. En die zaten nog gewoon vast? Kwam er achter, dat het visdraad nogal rekbaar is en eenmaal uitgerekt slap komt te staan. Dus nu van te voren opgerekt, en hoera het blijft nu wel strak staan!

Wel ga ik de volgende keer normale vloeibare gebruiken want nu krijg je allemaal van die hobbeltjes van knalharde secondenlijm die je nauwelijks weggeschuurd krijgt. Bij de nieuwe draden heb ik één uiteinde in de lijm gedipt, in het gaatje gehouden, laten drogen, en het andere uiteinde door het andere gat heengetrokken. Iets slap hangen, dan met een tandenstoker lijm op de draad gedaan en die strak getrokken zodat de lijm in het gat komt. Had geen vloeibare secondenlijm bij de hand, dus dan maar even zo.

De meeste draden waar ik nog bij kon heb ik vanmiddag met hernieuwde zin overnieuw gedaan, en ook gelijk de controledraden van de rolroeren gedaan. Helaas staat een enkeling niet helemaal 100% strak, maar ja, wederom een les voor de volgende! :mrgreen: Kwam er ook nog achter dat ik de gaatjes voor de draden van het onderstel nog moest boren, dus dat ook gelijk maar gedaan.

De vleugels zijn ook geschuurd, nog even met fijne korrel nat nageschuurd en ik denk dat je een aantal plekjes wel blijft zien, maar beter krijg ik het niet, zonder kuilen in de vleugel te schuren.

En zo leer je elke keer weer wat bij, wat dan ook wel weer belangrijk is.

Nog even ontvetten, afplakken met post-its en dan kan de verf erop en begint het zowaar richting de eindstreep te gaan! :)
Fotootje komt van de week nog even.

Groeten Jeroen :)

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 30 jan, 2009 16:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
jeroen_R90S schreef:
De vleugels zijn ook geschuurd, nog even met fijne korrel nat nageschuurd en ik denk dat je een aantal plekjes wel blijft zien, maar beter krijg ik het niet, zonder kuilen in de vleugel te schuren.


Die plekken blijf je inderdaad heel goed zien, helaas. Ik kan ze ook niet wegschuren omdat je totaal geen kracht kunt zetten en omdat je zoals ik boven schreef dan ook kuilen in de vleugel schuurt.

Wel vanmiddag eindelijk tijd en zin gehad om de Gotha af te plakken en te spuiten. Ik begin steeds meer aan de Revell Aqua te wennen en krijg er zowaar lol in, dat spuiten! Vanwege de oneffenheden heb ik een relatief (zeker voor mijn doen, ik ben een echte 'dunspuiter') dikke verflaag aangebracht en die staat nu te drogen. Als dat droog is, de P+ erop, decals (al een tijdje gecoat met dat Micrscale spul) erop en dan nog met bruin de ribben accententueren waarbij ik hoop dat de plekken ook wat minder opvallen, al vrees ik van niet. Ook uiteraard met afplakken een spandraad losgebroken ;)

Desondanks, zoals ie er nu in het zonnetje staat te drogen, blijft het een super indrukwekkend toestel die straks evengoed mooi gaat pronken in de vitrine :)

Afbeelding

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 31 jan, 2009 10:44 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Citaat:
Die plekken blijf je inderdaad heel goed zien, helaas. Ik kan ze ook niet wegschuren omdat je totaal geen kracht kunt zetten en omdat je zoals ik boven schreef dan ook kuilen in de vleugel schuurt.

Daar ben ik ook een beetje bang voor met deze bouw. De voorgaande tweedekkers waren met lozenge en dat camoufleert nog een beetje.
Het ziet er verder al indrukwekkend uit!

Gr. Sjaak (die zelf voor geen meter opschiet)

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 31 jan, 2009 16:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Shake schreef:

Gr. Sjaak (die zelf voor geen meter opschiet)


Hoi Sjaak,

Voor de volgende 2-dekkerbouw doe ik het ook anders: ik boor de gaatjes in de bovenvleugel niet helemaal door, dip één uiteinde van de spandraad in de lijm, steek die erin, en dan door de ondervleugel heen. Als het dan mis zou gaan (zoals nu) zit het in elk geval aan de onderkant en valt het een stuk minder op. Alleen draden die uit romp en/of gondels komen en naar boven gaan zit je dan nog mee, maar dat zijn er altijd maar een paar.
Nu ik me eenmaal bij die plekken neergelegd heb en de #@$% grrrrr een beetje afgezakt is, heb ik ook wel weer zin om verder te gaan.

----------------------

Inmiddels zitten de vleugeldecals er ook op, en ook dat ging weer niet van een leien dakje; ondanks de Microscale decalcoat scheurden ze gewoon weer. Dat wordt weer bijwerken... de bovenvleugel zag er toch al uit als een maanlandschap dus dat kan er ook nog wel bij ;)
Afbeelding

Verder zat ik een beetje te tobben hoe ik het beste de van Paul gekregen HP 0/400 propellors kon verbouwen. In Paul's indrukwekkende draadje kijkende zag ik hoe hij aan het verbouwen was en dat leek mij ook wel het makkelijkste; dus hup, scherp mes erin:

Afbeelding
Geen weg meer terug!

Afbeelding
Maar dat is gelukkig ook niet nodig! :)
Zo liggen ze nu inmiddels beide te drogen.

Tot slot nog even een draadjesview, hier wordt ik toch stiekem wel bij van, dat het ondanks alles nog zo strak getrokken is allemaal:
Afbeelding
De gondels hadden nog wel wat strakker gekund, maar dat is een gevalletje eigen schuld; te grof geweest met het weghalen van de extra koelsleuven en het daarna niet meer netjes krijgen.

Inmiddels ook wat kleine onderdeeltjes geverfd, de Fokker D.VII van mijn vriendin uit m'n fikken laten vallen en weer in elkaar gezet en alles ligt nu te drogen op de brouw- annex eetkamertafel!

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 125 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement