De -d versie, en dan met name de block 25 (zo wordt op
wiki omschreven is in feite de eerste, van de diverse wijzigingen doorgevoerd in de razorback, met een bubbletop canopy.
Vanwege het slechte zicht naar achteren bij de razorbacks kwam met op het briljante idee om vanaf 1944 de thunderbolts met de bubble door te voeren.
Eerdere wijzigingen in de razorbacks waren al een groteren brandstofcapaciteit en beter motorvermogen en prestaties e.d.
Verder is in deze groepsbouw genoeg over dit fantastische vliegtuig van alles te lezen en te zien, dus mijn verhaal gaat hier verder over mijn bouwsel..
Deze P-47 D-25 vloog bij het 512th fighter squadron, based in Rammstein Deutschland!! (ekdom's schallplatte volume aan..)
Originele foto van het echte exemplaar.
Ik heb voor de tweede keer deze kit in huis gehaald:
doosje van hasegawa, die ik volgens mij ooit eerder had en naar ik meen verkocht aan 1 der ludolfs uit lelystad..
Anyhoe..
Wat ik van plan ben is de thunderbolt neer te zetten in een voor mij de enige situatie waarin ik de thunderbolt het mooist vind.. Vliegend.
Op z'n benen vind ik het altijd maar een zo zo kist. Een vliegtuig is niet gemaakt om op de grond te staan. Vaak zijn ze dan ook erg lelijk.. Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd. Maar de thunderbolt moet vliegen.
Bijkomend geval is dat ik al zo'n drie jaar een PE setje van propblur in huis had en daar eigenlijk nog nooit wat mee deed (hiervan de details ook even kwijt was, maar daar kom ik zo op terug
)
In feite krijg je een bult plastic in huis waar mr. H. Asegawa iets moois van gesmolten heeft.
De bouw van een vliegende kist is eigenlijk pretty easy going.. geen poespas over wielen, landingsgestel en al die flauwekul. Waar je mee zit is dat ze in modelbouwland er van uit gaan dat je m toch als driewielert knutselt. Dus de luikjes zijn niet helemaal voorbereid om dicht te kunnen.. Voor de voorbenen lukte dat nog wel, maar achter heeft even wat meer feet in earth. Verder niks onoverkomelijks.
bovendien blijven het in het echt ook luiken die in mijn ogen wel iets minder aan hoeven te sluiten dan een simpel bodypaneeltje..
Dus met een dagje knutselen had ik dit al snel staan:
Aangezien ik de thunderbolt ook nog met alclad af wil werken zoals ik ook ooit met mn mustang en spit heb gedaan..
..Is een gladde afwerking wel nodig, dus na het samenvoegen van de helften ben ik toch maar even met wat autoplamuur aan de slag gegaan..
afwerken met nagellak remover moest snel gebeuren vandaag, ik weet niet hoe het met jullie zat, maar bij ons in het hoge noorden was het vandaag best warm te noemen (en wie gaat er dan ook met z;n luie aars aan plastic zitten.. Nou ikke dus..
)
Zoals gezegd wilde ik de thunderbolt vliegend neerzetten, een beetje zo zeg maar:
Moest er wel wat leven in de brouwerij komen... Vooral de prop moet alive and kicking.. Daar is Propblur voor uitgevonden.. Ik zei het al even.
Ik dus mooi het spul in elkaar smotsen en zonder te checken er van uitgaan dat het wel goed zou komen..
Was ikke dus mooi vergeten dat ik een driebladig systeempje had gekocht... ooit
En.. tja, de thunderbolt vliegt met 4, dus probleempje.. Ik wilde eerst nog doen alsof ik een bloedneus had, maar na 20 lange seconden had ik daar genoeg van en ben aan de shop geweest en heb een setje van 4 bladen gekocht.. Waarvan er verder ook nog 4 in het fretje PE zitten dus er komt meer vliegend geweld aan vanuit huize darka
k:
Zodoende nog even wachten op hoe dat er uit komt te zien, maar ik vind dat propblur altijd wel wat hebben. Je ziet het te weinig vind ik..
E.e.a. moet dan ongeveer zou worden
Tot zo ver mijn inbreng in deze groepsbouw.
zoals altijd, tips en trucs welkom.. Ook van jou, drammie..