Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 15:06 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 25 jan, 2023 22:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Ik weet het:....dit is een schandalig oud topic dat ik nu een schop naar boven geef. Maar ik doe het toch want ik ga het ding afmaken.

Het modelletje stamt uit 1979 en heb ik al sinds 1986 liggen, waarschijnlijk is het ouder dan menig Brouwer hier.
We gaan dus lekker verder met waar we in 2007 gebleven zijn. Hopelijk vinden jullie dat geen probleem.


De vacformromp is wel een dingetje. Zoals ik schreef vormt dit wel een goede basis maar lijkt het nog niet helemaal op die van de KNIL-Hawk.
Belangrijkste aandachtspunten zijn de grote luchtinlaat onder de neus, de vorm van de onderzijde van de romp en de details aan de zijkant van de romp zoals ribben en toegangsluiken met veters.

Eerst een rechthoekig plaatje tegen de neus gelijmd als basis voor de grote luchtinlaat. Vervolgens de neuscontouren grofweg aangepast met stukjes plasticard.

photo 574334

photo 574340

photo 574335


En een eerste plamuurlaagje erop.

photo 574337

photo 574336



Hoewel ik sinds 2007 best al wat tubetjes Vallejoplamuur heb weggesmeerd , was het niet de beste keus voor de romp onderzijde.
In de loop van de tijd heb ik ook wat meer informatie verzameld en heb daarmee een beter idee hoe de onderkant van de romp eruit moet zien.
Daaruit blijkt dat ik de romponderzijde veel te vlak heb vorm gegeven. De romp zelf is tamelijk slank van achter naar voren gezien en begint eigenlijk pas bij de motor een stuk dieper en lomper te worden.
Soms is het gewoon goed dat je een model even opzij legt :mrgreen:


Bedoeling is om eerst de contouren aan de onderkant goed te krijgen en dan verder te gaan met de neus. Om te beginnen een plaatje onder de vleugel aangebracht en het geheel in een laagje Alabastineplamuur gezet.

photo 574338


Het grove werk zit erop. Volgende stap is om de romp in de goede vorm en symmetrie te schuren. Waarschijnlijk komen daar nog wel één of twee plamuursessies bij kijken voordat ik tevreden ben.


Groet,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 jan, 2023 9:26 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4283
Woonplaats: Bovensmilde
Maar goed dat je er zoveel plamuur tegenaan hebt gegooid dat de vacvorm ook stevig is geworden, maar wat een hork van een kit is dit.
Veel succes.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 jan, 2023 22:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2054
Woonplaats: Gemert
markie schreef:
....maar wat een hork van een kit is dit.
Tsja, vroeger, toen de woorden 3D printer en internet nog niet bekend waren bij de 'Dikke van Dale' hadden de menschen niet veel keus en moesten wij ons hiermee behelpen, maar Paulus is niet voor een kleintje vervaard ook al is dit 1/72.... en is dit een topic dat zelf ook al bijna uit de oertijd stamt. :lol:

Ik heb enige tijd geleden een Merlin Models Fokker D.XVII in 1/72 'samengesteld'. Dat was een zgn. spuitgietmodel waar je de vormen zelf zo'n beetje uit moest beitelen. Onze Tsjechische vrienden van CMR hebben later een kunsthars model van de D.XVII uitgebracht en stel je voor er komt straks een 'nieuw' spuitgietmodel op de markt, dat je zomaar in elkaar plakt. :wink:

Cheers, Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 feb, 2023 17:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 maart, 2012 18:43 pm
Berichten: 200
Super deze!
Ben erg benieuwd naar de voortgang en het eindresultaat.

Groet,


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 mei, 2023 11:25 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Even weinig gelegenheid gehad om aan de Hawk te werken en bij Brouwers te buurten. Gelukkig nu even tijd voor een korte update.

De romp in vorm krijgen was nogal wat werk. De neuscontouren zijn gecompliceerd omdat aan de voorzijde een perfect rechthoekige luchtinlaat moet komen met louvres erin.
Ook de onderzijde van de romp kostte wat tijd.

Op de zijkant van de motorbeplating zitten nog wat roosters die ik wilde inkrassen. Met een rechthoekig kadertje uit een stukje Dymotape, voorkom je dat tijdens het graveren uitschieters het omliggende oppervlak verknoeien.

photo 580794

photo 580795

photo 580793

photo 580796


De vacformromp van Rareplanes is niet helemaal juist voor een LA-KNIL-Hawkje: de zijkanten zijn te vlak terwijl op de foto's van de echte duidelijk liggers (stringers) zichtbaar zijn onder het linnen.
Ook zijn er een aantal toegangs"luiken" in het linnen die moeten worden aangepast.

Eerst de liggers en luiken op de romp getekend.

photo 580798

Uit stukjes sprue vervolgens de liggers vervaardigd. Stukje overlengte knippen en met Tamiyatape op de romp aanbrengen. Na het straktrekken fixeren met Extra Thin-lijm van Tamiya.

photo 580797

Bij het aanbrengen van de sprues is het belangrijk om de tussenruimte goed te verdelen en de symmetrie tussen de sprues op de linker- en rechterzijkant te controleren voordat je gaat lijmen.


Het idee is om na het aanbrengen van alle liggers wat plamuur aan te brengen om tot het licht gewelfde effect in het linnen te komen.


Groet,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 mei, 2023 7:47 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Lijkt me een mooie manier om het linnen na te bootsen, ik ben benieuwd!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 okt, 2023 0:06 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Ja sorry jongens, deze heeft weer veel te lang aan de kant gelegen maar zoals gezegd: we gaan door.

Het nabootsen van de stringers middels sprue is goed uitgepakt. Het is wel een secuur klusje om alles symmetrisch op de romp aangebracht te krijgen.
Over de onderzijde was ik niet helemaal tevreden, de kist moest onder de vleugel wat meer een buikje krijgen. Een stukje trapeziumvormig plasticard bracht uitkomst.

photo 587910


Terwijl de plamuur op het buikje aan het drogen is, ben ik verder gegaan met het afwerken van de vliegerstoel en het pasmaken van de staartdelen.

photo 587912


De pen en gatverbinding van het kielvlak zorgt voor een degelijke verbinding. Even passen, het ziet er best okee uit.

photo 587913

photo 587914

Toch zet ik de staart er nog niet op want ik moet de romp nog plamuren om het effect van het gespannen vliegtuiglinnen te bereiken.


Op het rudder zitten aan weerszijden kleine uitstulpingen, die zaten niet op de LA-KNIL-uitvoering. Ik heb ze omgetrokken met een dunne stift en weggeschuurd.

photo 587911

Op bovenstaande foto zijn ook de ronde, C-vormige vlakken in het romplinnen te zien. Dit zijn inspectieopeningen die met een soort stikwerk zijn vastgezet. Dit stikwerk zien we ook bij de grotere rechthoekige vlakken links en rechts op de rompzijkanten.
Deze "luiken" heb ik uit 0,2 mm dik plasticsheet gesneden met de Dspiae-cirkelsnijder.
De positie van de luiken is op de romp afgetekend en de onderliggende stukken sprue zijn voorzichtig weggesneden. Vervolgens zijn de cirkels op hun plek gelijmd.

photo 587915

Als alles droog is, zet ik rondom Vallejoplamuur op de romp en strijk dit gelijk met de stringers. Mogelijk zijn meerdere dunne lagen nodig om het gewenste effect van strakke bespanning te krijgen.

Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 okt, 2023 11:48 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1387
Paul,

Mooi project !

Ja, vacuform modellen zijn vaak lastig. Maar gewoon volhouden, dan wordt het wel wat .. :D

Ik vond nog wat documentatie voor je:

https://www.armedconflicts.com/Curtiss-P-6-Hawk-t84555

Trouwens er staan nu aardig wat foto's, van de replica, op het Net.

Veel succes,

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 okt, 2023 12:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Hallo John,

Dank voor de link. Voor de liefhebbers is onderstaande ook interessant:
https://kw.jonkerweb.net/index.php/nl/vliegtuigen-lijst/vliegtuigen-c/390-curtiss-hawk-i


Gelukkig heb ik zelf tijdens de laatste depotdagen van het NMM een serie detailfoto's van de Hawk kunnen maken.
Uiteraard met de wetenschap dat het een replica is maar het geeft toch een goede indruk van de kist. Ik zal ze in de komende posts met jullie delen.

Dit is gelukkig niet mijn eerste vacform en volgens mij heb ik het ergste werk wel gehad aan de romp dus volhouden gaat wel lukken. Het is nu een kwestie van verfijnen.
Waar ik nog een beetje mee zat, zijn de details van de bakboordzijde van de romp, links dus. Daar zijn niet heel veel foto's van en ik wil niet blind gaan op de replica.

photo 587988

photo 587986

photo 587987

De replica heeft deze ook.

photo 587989


Tijdens het uitzoeken viel mij nog een andere foto op met een afwijking aan de stuurboordzijde. Daar is op het gestikte luik op de zijkant van de romp tussen de motor en de cockpit, een uitstulping te zien. Zie de blauw pijl.

photo 587985

Dit was me niet eerder opgevallen. Mogelijk is dit een modificatie. Het toestel voert hier het kleine formaat registratie (tijdvak rond 1933).


Groet,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 okt, 2023 16:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2054
Woonplaats: Gemert
Ik zie het op de foto van de hieronder geplaatste link ook en dit is een Amerikaanse Hawk. Op de door jou geplaatste foto zie je op de 307 dezelfde uitstulping, dus iets experimenteels is het ook niet. Ik dacht eerst dat het iets met een supercharger te maken had, maar die zat verder naar voren. Ik zie ook geen enkele opening, dus het moet een afdekplaat zijn van iets dat later als modificatie tussen cockpit en motorcompartiment is aangebracht.

https://ww2aircraft.net/forum/threads/curtiss-p-6-hawk.49245/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement