Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 18:34 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Fokker F.VIIb-3m KLM
BerichtGeplaatst: wo 31 mei, 2006 8:03 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 24 feb, 2006 14:17 pm
Berichten: 1095
Woonplaats: Poortugaal
Hallo iedereen!

Ik heb het eigenlijk een beetje stiekem voor jullie geheim gehouden ( :oops: ), omdat ik bang was dat iemand het zou merken en mij voor zou zijn met het bestellen van de Fokker F.VII 3m... :oops:
Ik heb hem dus besteld en samen met "KLM & KNILM markings/registrations (pre war/ Post war)" besteld (geen plaatje gezien, dus moest maar vertrouwen op "KLM pre war" :roll: ).
Ik wil namelijk een Fokker bouwen, die naar Nederlands-Indië vloog (een beetje zoals die i/h Aviodrome...)

Citaat:
Fokker F-7a

Het Fokker F.7a verkeersvliegtuig, gebouwd in 1927/28 voor Balair in Zwitserland, is een van de belangrijkste vliegtuigen in de collectie. Het type was een van de meest gebruikte verkeersvliegtuigen in Europa. Eind jaren vijftig door KLM en Fokker gekocht voor opname in het Nationaal Luchtvaart Museum. Romp en Bristol Jupitermotor zijn aan het eind van de jaren tachtig geheel gerestaureerd. Restauratie van de vleugel heeft plaats gevonden in 2003, door K. Mayrhofer. Daarna is het vliegtuig omgedoopt tot H-NADP, het toestel dat in 1927 door Van Lear Black werd gecharterd van KLM voor de eerste Indiëvlucht met passagiers.

En niet alleen in Europa, maar ook in Amerika domineerde deze Fokker jarenlang de luchtvaartindustrie!

Afbeelding
FVII 1m (a)

Afbeelding

Afbeelding
FVII met speciale motor en drie propbladen

Binnenkort dus een "verslag" (denk ik...)
Maar nou is mijn vraag: wie van jullie heeft wel eens eerder de F.VII gebouwd en wat zijn je ervaringen daarmee (hij is 1:72, van het merk 'Novo', bedankt Nico! :lol: )

Pascal


Laatst bijgewerkt door Pascal op zo 30 jul, 2006 17:56 pm, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 31 mei, 2006 8:46 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Dag Pascal,

Leuke keuze. Is het merk van deze FVII 3 m toevallig niet NOVO? Het is dan naar grote waarschijnlijkheid de oude Frog mal (daar heb ik er overigens nog eentje van liggen en ik heb ook ooit een gebouwd exemplaar gehad). De basis van deze bouwdoos stamt diep uit de jarige '60 en is zeer basic van uitvoering. Frog/NOVO leverde deze FVII in de uitvoering van de afstandsrecordvliegtuig "The Southern Cross", bemand door twee Autraliërs die er in eind jaren '20 begin jaren '30 (weet ik even niet precies) met dit toestel een lange afstand vlucht vlogen.

Deze Southern Cross uitvoering verschilt op een aantal punten wezenlijk t.o.v. van de KLM FVII's. Watprecies weet ik niet, maar ik heb er in een ver verleden wel is conversie verslagen over gelezen door IPMS leden.

Veel succes met bouwen en ik ben zeer benieuwd.

Groet, Nico Teunissen

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 31 mei, 2006 8:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 24 feb, 2006 14:17 pm
Berichten: 1095
Woonplaats: Poortugaal
KitBoy schreef:
Dag Pascal,

het merk van deze FVII 3 m toevallig niet NOVO?

Heh heh... :mrgreen: :oops:
Ik verander 't wel even...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 31 mei, 2006 9:28 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 nov, 2005 23:22 pm
Berichten: 2765
Woonplaats: Zwolle
aantal punten van aandacht:
* de motorgondels zijn bij klm kisten geheel rond en wat langer, zoals je ziet zijn die van de frog/novo afgeplat aan het eind
* het verticale kielvlak is van een wat hoekiger model
* je zou eens moeten kijken naar mooie 7 cilinder ster motoren en houten propellors

Dat is wel zon beetje het belangrijkste! ben heel benieuwd, heb deze ook liggen en wil er nog een LVA kist van maken! SUCCES 8)

_________________
Groeten,
Edwin

http://www.fokkerg-1.nl
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 31 mei, 2006 10:59 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 30 mei, 2005 10:39 am
Berichten: 322
Citaat:
Maar nou is mijn vraag: wie van jullie heeft wel eens eerder de FVII gebouwd en wat zijn je ervaringen daarmee (hij is 1:72, van het merk 'Novo', bedankt Nico! )

Pascal

Niet zelf gebouwd maar ik herinner me nog wel wat van de kit toen mijn vader hem had ergens in de jaren 70. Volgens mij was het toen een nieuwe kit en voor die tijd een kit van uitstekende kwaliteit vergeleken met het gebruikelijke Airfix/Frog/Revell aanbod. Geen Tamigawa-kwaliteit misschien maar wel een heel leuk kitje. En zover ik weet nog steeds de enige kit van dit ernstig verwaarloosde onderwerp. En er zit ook een trots poserende Sir Charles Kingsford-Smith -achtig pilotenfiguurtje bij meen ik.
Leuk hoor. Ik kijk erg uit naar je werk. Veel plezier ermee!

Groet,
Ron


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 31 mei, 2006 11:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Toen de kit ergens in de jaren '60 (in de jaren '70 kan ie makkelijk gekocht zijn, want toe stond ie ook nog in de catalogie) uitgegeven werd, viel deze binnen de serie "Trailblazers". Frog bracht toen een hele serie kits uit van een aantal vliegtuigen die allerlei recordvluchten had gewonnen. De Bleriot XI, Comet Racer, Supermarine S6B, Vicker Vimy en de Spirit of St Louis zijn hier voorbeelden van.

Ik zal wanneer ik thuis ben eens in het grote Frog geschiedenis boek kijken van wanneer deze kit nu echt precies is.

Het lijkt me overigens lastig de juiste motoren er bij te zoeken indien je een KLM versie wilt maken, ik zou niet weten van welke kit je deze weg zou kunnen slopen :?: Misschien de FORD Trimotor van Aifix?

Er zijn niet zo veel mensen die dit soort vliegtuigen bouwt. Zoals ik al zei, ik heb 'm zelf ook liggen, in de originele uitvoering, als ik KLM transfers zou hebben en een goede aanwijzing voor de ombouw zou ik er best zo'n uitvoering van willen maken.


Citaat:
Ik heb het eigenlijk een beetje stiekem voor jullie geheim gehouden ( ), omdat ik bang was dat iemand het zou merken en mij voor zou zijn met het bestellen van de Fokker FVII 3m...


Hoe hadden wij dit dan moeten doen?

Groet, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 31 mei, 2006 12:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 nov, 2005 23:22 pm
Berichten: 2765
Woonplaats: Zwolle
ik heb er ook een liggen, maar ben gestrand bij de moeilijkheid dat ik niet in staat ben de juiste motorgondels te fabriceren. bovendien ben ik nog op zoek naar de juiste motoren. dit waren bijv. armstrong siddely lynx motoren, 7 pitters...

_________________
Groeten,
Edwin

http://www.fokkerg-1.nl
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 31 mei, 2006 13:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 30 mei, 2005 10:39 am
Berichten: 322
Aha!, de echte kenners.. :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 31 mei, 2006 15:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 apr, 2005 18:36 pm
Berichten: 5514
Woonplaats: Heemskerk
Dit is nog eens een mooi nostalgisch vliegtuig! :D Deze hebben wij volgens mij nog niet eerder gezien op modelbrouwers.nl. Veel plezier ermee!

Robin

_________________
Ik brouw dus ik ben.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 31 mei, 2006 16:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 24 feb, 2006 14:17 pm
Berichten: 1095
Woonplaats: Poortugaal
KitBoy schreef:
Citaat:
Ik heb het eigenlijk een beetje stiekem voor jullie geheim gehouden ( ), omdat ik bang was dat iemand het zou merken en mij voor zou zijn met het bestellen van de Fokker FVII 3m...

Hoe hadden wij dit dan moeten doen?

Nou, op Aviation Megastore was er nog maar 1 van 9,95 en ik had geen zin 10 euro meer voor dezelfde kist te betalen. Dus ik was een beetje bang dat er iemand (niet jullie, maar gewoon zomaar) ook zou denken: "Hé, er is er nog maar één, snel voordat hij bestelt... !"

Ja, ik zag hem eerst (nou, ok de 1m dacht ik) staan in het Aviodrome en ik was er eerlijk gezegd wel een beetje onder de indruk van van dit prachtige toestel. Ik zocht maar op "Fokker FVII", maar vond geen topics van mensen die deze al hadden gemaakt, dus het wordt spannend :D
En ook de decals, ik ben erg benieuwd... 8)

Pascal

Oh ja, ik verwacht trouwens de Fokker a.s. zaterdag of dinsdag te landen op Poortugaal International Airport. :lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement