Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu vr 11 sep, 2026 22:09 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 27 aug, 2025 13:24 pm 
Brouwer

De X-4 Bantam (zie X-planes draad) die ik bij Airmodel.de bestelde bleef onder het minimum orderbedrag. Als aanvulling heb ik nog een model besteld. En ik hou wel van eigenwijze modellen, dus de keuze viel op de SO-9050 Trident II. En het is wel goed dat ik een extra model heb, want dit wordt de eerste keer dat ik een vacuform model maak. Een beetje oefening vóór ik me aan de X-4 waag kan geen kwaad.

De Trident werd begin '50 ontwikkeld als luchtverdedigingsjager voor de Franse luchtmacht. Uiteindelijk won de inmiddels welbekende concurrent Mirage III. De Trident had drie motoren (vandaar de naam Drietand), twee straalmotoren aan de vleugeltips en een raketmotor in de romp. Het ontwerp van de jager was heel clean, met een strakke slanke romp en twee dunne rechte vleugels, alles in dienst van de te bereiken snelheid. Het vliegtuig was ontwikkeld voor een externe lucht-lucht raket als bewapening en heeft als prototype met een mockup van de Matra 052 raket gevlogen. Het bereikte daarmee een snelheid van Mach 1.7.

Op de foto zie je prototype 1 van de Trident II, met de mockup Matra R.052. Dit is de kist die ik wil gaan bouwen. Daar heb ik de decals zelf van getekend en laten printen, want bij de vacuform kits van Airmodels.de zitten geen decals. De mockup raket wordt waarschijnlijk een scratchprojectje, want er is sowieso niets op Internet te vinden over deze raket, dus een model ervan zal helemaal zeldzaam zijn. De vraag is zelfs of de raket ooit verder is gekomen dan de mockup-fase. Als iemand meer info heeft, dan houd ik me aanbevolen.

photo 621019

Dit kit bestaat uit een handleiding met wat foto's, een beschrijving, een exploded view van de onderdelen en een tekening voor de kleuren en de decals.

photo 621018

photo 621020

photo 621021

photo 621022

En dan is er de plak vacuform, een resin toevoeging met wat onderdelen, zoals het landingsgestel en een transparate vacuform.

photo 621023

photo 621024

photo 621025

Het begin van de bouw is er ook, want de decals zijn geprint en de vacuonderdelen alvast apart losgesneden.

photo 621026

photo 621027

Het experiment kan dus beginnen....

Laatst af: Sud-Ouest Trident II.
Onder handen: X-planes, Hermann Marwede reddingskruiser, MLD Crashkraan in BuddyBuild Terg mij niet en MLD S-51 in BuddyBuild Terg mij niet

Laatst bijgewerkt door JJ@MB op wo 07 jan, 2026 16:39 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 aug, 2025 19:20 pm 
Brouwer

Om in je medevac-star-wars-thema te blijven: May the force be with you.

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 aug, 2025 21:07 pm 
Brouwer

Vacform, hate 'm or love 'm. :D Zoals je zelf al aangeeft, het zijn vaak de wat excentrieke modellen die je alleen in vacform kunt krijgen. Enkele decennia geleden was deze vorm van modelbouw nog meer een must dan nu, want de tegenwoordige fabrikanten van 'short run kits' weten aardig wat hiaten te vullen. Kijk maar eens naar bijvoorbeeld de Fokker G.1, om het binnen onze landsgrenzen te houden. Wilde je in de jaren '80, '90 een Fokker G.1 in 1/72 dan was je aangewezen op een Rareplane model in.... vacform. Later kwam MPM met een plastic injectie model en nog later verscheen er van Mikromir een 1/72 model; eveneens injectie. Geen van de 'grote jongens' zag er heil in. Waarschijnlijk een iets ander business model.

Je bent al goed op dreef door de afzonderlijke delen uit de plaat te verwijderen, zodat je vervolgens middels een flinke schuursessie het residu van de plaat kan verwijderen. Voordat je de onderdelen gaat verlijmen is het goed om te kijken naar wat bubbels die je zo her en der in de onderdelen zal aantreffen. Die bultjes zijn het gevolg van gaatjes in de mal waarop de plaat is vacuüm getrokken. De bultjes wil je weg halen, maar dan ga je hoogstwaarschijnlijk door het materiaal heen. Het is verstandig alvorens zo'n bultje weg te schuren aan de andere zijde wat toe te voegen. Plamuur, epoxy of 'sprue glue' waarbij mijn voorkeur uit gaat naar die laatste. Ik denk dat John Haas je ook nog wel wat zinvolle tips kan geven. Deze man heeft aardig wat van dat 'spul' gebouwd. En jij bouwt zelf ook niet verkeerd. :D

Cheers, Peter

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 aug, 2025 22:38 pm 
Brouwer

Dank heren,

Ik kan de force al voelen, niet in de laatste plaats door de tips die ik al kreeg, waarvoor dank Peter. John heeft in het X-planes draadje inderdaad ook al een stel fijne tips gegeven. Dus ik ga het met vertrouwen tegemoet.

Onder handen: X-planes, Hermann Marwede reddingskruiser, MLD Crashkraan in BuddyBuild Terg mij niet en MLD S-51 in BuddyBuild Terg mij niet

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 aug, 2025 14:38 pm 
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Dit is wel echt een uitdagend project weer, ik ben heel benieuwd! Ik had nog nooit gehoord van dit toestel maar het is wel echt een gaaf ding moet ik zeggen.

D.J.

- Daimler Armoured Car Mk.1 | M1278 JLTV - Heavy Guns Carrier | CAESAR 6x6 self propelled howitzer - Ukraine | M113 A3 Medevac | M106 - 107mm mortar carrier - in Vietnam | M2A3 Bradley with BUSK III

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 sep, 2025 16:52 pm 
Brouwer

Vandaag het grove schuurpapier er maar eens bijgepakt. Om grip te houden op de te schuren delen heb ik er een paar flappen schilderstape op geplakt. Aan het eind van de schuuractie had ik weer heel wat gemalen polystyreen liggen.

photo 621827

photo 621828

Op zich ging dit wel goed. Ik kon de delen redelijk goed recht houden en vlak schuren. Beetje opletten waar je telkens wat meer druk moet uitoefenen, dan is dit best te doen. De trailing edges van de vleugels en stuurvlakken scherp krijgen maakt het plastic heel dun op die punten. Dan moet je wel even scherp blijven opletten dat je niet te ver gaat. Het is gelukkig goed afgelopen.

photo 621829

Na het wegschuren van de snijranden heb ik de andere opruimacties opgepakt. Er moesten nog een aantal delen uit de romp. De motoren konden open gesneden. De vleugelonderkant konden losgesneden. en de andere delen die geen snijrand hadden moesten nog netjes op maat geschuurd worden. Op de foto zijn ook de eerste resin-onderdelen te zien. De conus van de turbine zit op een plat schijfje. Verder detail is hier niet nodig. De opening van de motoren zijn klein, dus het is er donker.

photo 621830

Daarna heb ik al wat plakwerk opgepakt. De hoogteroeren zijn samengesteld. Op de foto kun je het resulterende profiel zien.

photo 621831

De turbineconussen zitten in de motorgondels. Daarna heb ik de binnenkant en de conussen gun metal geverfd, waarna de onderkant van de vleugel ertegen gelijmd kon worden.

photo 621832

photo 621833

Er waren wat schotjes die in de romp moesten, waaronder het voor en achterschot van de cockpit. Daar was wel was schuurwerk voor nodig. Het lijkt erop dat de schotten vormgegeven zijn op de buitenmaat van de romp. Dus er moest wel een half tot een hele millimeter af rondom. Ik heb gelijk wat tabs op de randen gemaakt om bij het samenlijmen de randen van de romp makkelijk uit te kunnen lijnen.

photo 621834

Met een paar stukjes plastic een interieur in de cockpit geknutseld. In de kit zitten alleen de vloer, de twee schotten en de schietstoel. Met wat strip en plaat zijconsoles en een dash geknutseld. Daar staan de verf nu van te drogen, zodat er de volgende keer wat decals uit de reservedoos in kunnen.

photo 621835

Tot slot de schietstoel een kleurtje gegeven. Volgens de info die ik kon vinden zijn na de oorlog de cockpitkleuren nachtblauw en zwart voor de dashboards standaard geweest in Frankrijk. De stoel liet op de zwartwit foto heel wat leer zien. Ik heb die maar bruin gegokt. Als die droog is zal ik er nog een paar riemen aan toevoegen.

photo 621836

En daarmee was de zondag om.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 sep, 2025 18:31 pm 
Brouwer

Jan,

Nou, als het zo zie, ben je goed begonnen voor je eerste vacuform. Ja, het wordt altijd een aardig stof bende met die grote delen pas maken... :lol:
Ik ben benieuwd hoe de bouwverder gaat...
Ik kan me nog herinneren, dat ik dit apparaat van Heller in 1/50 gebouwd heb, wel geen vacuforn, maar het resultaat was niet geweldig met een vreemdsoortige cockpit...

Nog wat info:
http://artipresse.com/wp-content/upload ... %B3pia.jpg

Veel succes verder,

Groet,
JohnH

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 sep, 2025 12:10 pm 
Brouwer

Persoonlijk probeer ik altijd een grote vijl te gebruiken ipv schuurpapier. Het resultaat is in mijn beleving net iets rechter.
Maar dat is mijn persoonlijke mening. Het ziet er al goed uit.

Groet,

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 sep, 2025 15:17 pm 
Brouwer

Gaaf hoor! Bergen schuurspul en rommel, ik houd ervan ;)

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 sep, 2025 20:53 pm 
Brouwer

Dank heren!

Imiddels weer een paar dingen gedaan. De poten worden er in resin bij geleverd. Maar er is niets geregeld om ze aan vast te maken. Dus ik heb in de neus en midden in de romp wat plastic toegevoegd om de poten aan te bevestigen. De wieldeuren heb ik uit de romp weg gesneden. Ik heb in elke poot een stuk paperclip gelijmd en in de bevestigingsplaatsen zijn gaten geboord. Op de foto een proefpassing van het hoofdlandingsgestel. Het was even zoeken om de juiste plek en de juiste hoeken te vinden. Dat moest op basis van foto's, want de tekeningen die ik van de kist heb kunnen vinden zitten nogal wat foutjes.

photo 622114

photo 622116

De cockpit is een beetje aangevuld, zodat er niet alleen een stoel staat.

photo 622115

En daarna kon de romp gesloten worden.

photo 622117

Ook de vleugeldelen zitten aan elkaar en ik was toch met de airbrush in de weer, dus heb ik de in en uitlaten van de straalmotoren vast een kleurtje gegeven.

photo 622118

naast het openen van de wielbakken is ook de plek van de vleugel open gesneden. Nu de romp in elkaar zit heb ik een soort ruggengraat toegevoegd, waarop ik de vleugel kan richten en vastlijmen.

photo 622119

photo 622120

De hoogteroeren (het zijn eigenlijk elevons) zijn ook voorzien van een stukje paperclip. De roeren zijn van het all-moving type. Ter info: ook het vertikale staartvlak is een all-moving constructie op deze kist. De elevons werken bij lage snelheden als hoogteroeren en dan zijn er in de hoofdvleugels rolroeren beschikbaar. Die rolroeren in de hoofdvleugel worden bij hogere snelheden vergrendeld, waarop de elevons, in combinatie met het vertikale staartvlak, zowel hoogte, als rol sturen.

photo 622121

Vervolgens moest ik weer even puzzelen met de foto's om de juiste hoek en plaats van de elevons te vinden. Bij het monteren heb ik een sjabloon gebruikt voor het richten.

photo 622122

En dan ziet de kist er nu zo uit:

photo 622123

En zij-projectje is het maken van de Matra dummy-raket die onder de kist komt te hangen. Ik heb de tip van een NF-5 centerline tank en een ongebruikt onderdeel uit de sparebox samengelijmd en daarna gelijk geschuurd.

photo 622124

photo 622125

Met een paar stukjes plastic als vin moet dit 'm worden. De raket is een voorbeeld van waar de tekeningen mis gaan. Op de tekeningen zitten de voor- en achtervinnen netjes achter elkaar. Op de mockup die onder de Trident hangt zijn de voorvinnen een achste van de omtrek gedraaid en zitten dus in vliegrichting gezien precies tussen de staartvinnen in.

photo 622126

Dat was het weer voor deze update.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]