Het is alweer een tijd geleden dat ik Engeland het boek X-planes van Jay Miller tegenkwam en niet kon laten liggen. Een interessant boek dat achtergronden en feiten van de reeks experimentele vliegtuigen van de Amerikanen, van de alom bekende X-1 tot de X-31 op een rijtje zette. Inmiddels is de rij ver voorbij de 31, maar ja, boeken in de boekenkast krijgen geen updates. Recent vond ik een 1/72 kit van de X-29 van Hasagawa. En naar aanleiding daarvan ging ik op zoek naar een kit van de X-1 in dezelfde schaal. Want de 1 en de 29 vind ik de leukste twee uit de rij. In plaats van de 1 vond een heel stel andere kits en toen heb ik besloten om alle kisten die ik leuk vind in de reeks 1 t/m 31 te gaan bouwen.

Inmiddels ben ik met de X-5 begonnen (die stond bovenop de stapel). En de stapel bestaat nu verder uit de 1, 1A, 2, 3, 13, 15, 24A, 24B en de 29. Tegen de hoofdprijs zijn er nog wel een paar te vinden, zoals de X-20 Dynasoar, maar daar wacht ik nog even mee. Met dit rijtje ben ik wel even zoet.

Veel van de kits die ik heb, zijn van het merk Mach 2. Die hebben geen geweldige reputatie. Beggars can’t be choosers, zeggen de Engelsen terecht. Verder heeft niemand die kisten in het assortiment. De X-5 van Mach 2, waar ik mee begonnen ben, zal best de wanhoop van menig bouwer zijn, want allemachtig wat ziet dat plastic eruit. Eenmaal uit de sprues geknipt, moet je aan het beeldhouwen om de boel in een acceptabele vorm te krijgen. Dit is de overtreffende trap van flash. En sommige onderdelen, zoals de dash, zijn gewoon een blob plastic. Die blob bleef over, nadat ik alle andere onderdelen geïdentificeerd had en alleen de dash nog miste. So much voor RUDD.

Dit topic zal dus wel een tijdje blijven bestaan, met al die brakke kits. Maar het wordt uiteindelijk vast wel een lollig rijtje modellen in de vitrine. Een soort buddybuild, maar dan in je eentje.
Om te beginnen de inhoud van de doos

De canopy is haast matglas. Pledge helpt, maar waarschijnlijk ga ik later nog wat verder schuren en polijsten.

Het losknippen is al een uitdaging. Soms is de overgang van sprue naar model nauwelijks te herkennen. Dus ruim knippen en later bijsnijden, -knippen en -vijlen. Na een eerste ronde snijden en schuren komt er wat model in.

De bouw begint met wat subassemblies in de romp. Allereerst twee plakken die de voorste wielbak, de inlaatduct en de cockpitvloer vormen. In elkaar passen doet het niet erg, dus dit wordt al een aardige knutselarij. In de cockpit komt de dashboard-blob en de schietstoel. De bijgeleverde stoel slaat nergens op, dus daar moet wat scratchbouw voor in de plaats komen. De instrumentpanelen aan de zijkanten ontbreken, dus ook daar komt wat scratchwerk. Eerst maar eens proberen om de basisdelen op een redelijke manier in de romp gepast te krijgen. Op de onderstaande laatste foto zie je het achterschot van de cockpit naast de twee plakken wielbak/cockpit/airduct die al in elkaar zitten. De vorm van het achterschot is geen vertekening door de lens. Dit is de vormstandaard die veel onderdelen hebben. Ook de deuren van de wielbakken bijvoorbeeld hebben een dergelijke artistieke vorm. Je moet niet gauw klaar willen zijn

Tot zover.