Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu zo 09 feb, 2025 9:48 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 19 nov, 2024 21:37 pm 
Brouwer

Zo, het wordt weer eens tijd voor een brouwverslag. Ik heb na de He-219 themabouw voor Hurdegaryp gekozen om over te stappen op de tegenpartij en wel de Britten. Op de basisschool (die toen nog lagere school genoemd werd) verslonden we de kleine WW2 stripboekjes die er toen volop te koop waren. Gewoon zwart-wit en vast opvoedkundig onverantwoord (het is nog een soort van goed gekomen met me ;) ). Ik had er een die over de Hawker Typhoon en Hawker Tempest ging. En sinds die tijd heb ik altijd een zwak gehad voor deze twee kisten. Ik liep tegen een Airfix kit van de Tempest aan, dus die is het geworden.

photo 606853

De kit bevat decals voor twee versies en de tweede daarvan, van het 486 squadron Nieuw Zeeland gaat het worden. Bij het verzamelen van informatie over de Tempest kwam de rol bij de bestrijding van de V1's volop aan de orde. De Tempest was daar vanwege zijn snelheid het beste voor geschikt. Die snelheid was toch maar net aan. Er zijn allerlei acties uitgevoerd om er nog net iets meer snelheid uit te peuteren. Zo zijn de invasiestrepen deels van de Tempests afgehaald om gewicht te besparen en de weerstand te verlagen. De verf van de strepen zat er kennelijk nogal dik en ruw op, zodat het verwijderen van de strepen op de romp en de bovenkant van de vleugels tot pakweg 16 mijl per uur snelheidwinst opleverde. Dat is nogal wat, vind ik. Om de luchtafweer niet helemaal in verwarring te brengen werden de strepen op de onderkant van de vleugels nog behouden.

Buiten dit weetje over de verf kwam ik het verhaal van de Nieuw Zeelandse RAF piloot Flt Lt Gordon ‘Snowy’ Bonham tegen. Na in eerste instantie in Azië tegen de Japanners te hebben gevochten, was hij in Engeland terecht gekomen en op de Tempest omgeschoold. Op 27 augustus 1944 scoorde hij vier V1-overwinningen, waarbij hij er (naar eigen zeggen) drie neerhaalde met de "tipping"-techniek. Dat deed hij omdat zijn munitie op was. En hij sloot zijn sortie bovendien af met een lege tank en kwam uiteindelijk "dead-stick" op de basis terug.

Ik heb altijd gedacht dat "tipping" inhield dat de piloten de V1's een tik met de vleugeltip gaven. Maar nu las ik dat de truc was om de vleugeltip circa 15 cm onder die van de V1 te brengen. De V1 werd dan door de veranderde luchtstroom omgewipt, waarbij de gyroscopen uit balans werden gehaald en de V1 vervolgens neerstortte. "Tipping" werd weinig gebruikt, omdat het vliegtechnisch nogal een kunststukje was.

"Snowy" Bonham is later helaas gesneuveld tijdens een scramble in slechte weeromstandigheden. Boven zee meldde hij per radio dat zijn kompas defect was. Hij is uiteindelijk in Essex neergestort.

Eerst wilde ik zijn kist (EJ590/SD-L van 501sq) bouwen, maar dan had ik de decals zelf moeten maken en laten printen. Als (goedkoper en simpeler) alternatief heb ik daarom gekozen om de versie van het Nieuw Zeelandse squadron uit de kit te bouwen. Als een soort eerbetoon aan Lt Bonham ga ik de Tempest vliegend bouwen, met een V1 aan de vleugeltip. De V1 wordt een scratchbouw.

De inhoud van de doos:

photo 606856

photo 606854

photo 606855

Niets schokkends in de doos. Er vallen me wel een paar dingen op die ik uit de oude dozen, die ik meestal onder handen heb, niet gewend ben. Dit is de eerste kit die ik tegenkom zonder flash! De detaillering van de onderdelen is netjes en regelmatig en, dat is nieuw voor me, de panel lines van de linker en rechter romphelft sluiten op elkaar aan. De handleiding voelt aan als een encyclopedie. Het moet niet gekker worden! Zo wordt modelbouw haast simpel.

De bouw begint met de onderdelen die binnen de romp vallen. In plaats van de complete badkuip als cockpit betreft het hier alleen de stoel en de dash met gunsight. De andere onderdelen zijn de wheelbay van het achterwiel en de radiator en carburatorinlaat van de grote inlaat onder de neus. De boel is op de foto nog ongeverfd. Ik heb het volgens de handleiding groen en zwart geverfd. Alleen de radiator heb ik een alu-drybrush gegeven en de carburatorinlaat is helemaal alu.

photo 606860

De wheelbays kunnen dicht, want ik bouw de kist immers vliegend. En, surprise, surprise, de wieldeuren passen gewoon keurig in de openingen in de ondervleugel. Wat een verwenning. Binnen in de vleugel zit de omlijsting van de wheelbays als één groot deel, dat tevens de verbinding met de bovenvleugel lekker stevig maakt.

photo 606857

De lopen van de kanonnen zijn losse onderdelen die je in de vleugel moet aanbrengen. Ook wel netjes, want ik ben gewend dat ze dan aan één kant meegegoten zijn en dat je dan hetzij boven hetzij onder geen naad tussen kanon en vleugel hebt. Op deze manier zijn de lopen los van zowel onder als bovenkant.

photo 606858

De vloer van de cockpit zit aan de bovenvleugel en is een beetje open. Dus ik heb een flink deel een groene lik verf gegeven, alhoewel ik denk dat je er in de kleine opening boven weinig van zult zien. Maar beter safe dan sorry.

photo 606859

Als de vleugelhelften in elkaar zitten voeg je de stuurkolom en het voetenstuur toe.

photo 606861

Dat was het als inleiding.

Onder handen: X-planes, Hawker Tempest met V1.

Voorbeelden van eerdere projecten: DC-2 Uiver, EC-135 traumaheli, NF5's Double Dutch Synchro pair, Dornier Do-X met brandschade, Smit Rotterdam.

Laatst bijgewerkt door JJ@MB op za 11 jan, 2025 14:19 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 nov, 2024 22:45 pm 
Brouwer

Ziet er leuk uit dit nieuwe tooltje van airfix. En dat is in jou handen ook wel vertrouwd. Maar ben jij zo oud dat je nog zwart wit boekjes las. Jeetje.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 nov, 2024 13:12 pm 
Brouwer

markie schreef:
Maar ben jij zo oud dat je nog zwart wit boekjes las. Jeetje.

:lol: Ja, zo oud. Maar uiteindelijk is het maar zo oud als je je voelt. En dan ben ik nog steeds niet helemaal volwassen :wink:

Voorbeelden van eerdere projecten: DC-2 Uiver, EC-135 traumaheli, NF5's Double Dutch Synchro pair, Dornier Do-X met brandschade, Smit Rotterdam.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 nov, 2024 13:19 pm 
Brouwer

Nu snel nog een update, want ik was hier al mee bezig. Pas op, dit is niet mijn gewone werktempo!

In Hurdegaryp was ik met deze brouw begonnen. En ik heb daar eigenlijk alleen een berg stof zitten maken. Ik ben daar begonnen om een stuk plastic in de vleugelvorm van de V1 te schuren. En als je lekker zit te praten met de medebrouwers, dan is de dag om voor je ook maar iets helemaal af hebt. Het resultaat van Hurdegaryp:

photo 606875

De romp was toch te lang en daarom heb ik het middenstuk eruit gezaagd en de twee uiteinden weer samengevoegd. Een paar flinke klodders plamuur helpen om straks de uiteindelijke vorm te kunnen bereiken. De basis van de romp is een 1:48 droptank uit de overschottendoos.

photo 606873

De motor wordt opgebouwd uit een stuk van een balpen, een droptank uit een 1:72 kit en een raket uit een 1:48 kit.

photo 606874

Het rooster voorin de motor is een stukje reling van de Smit Rotterdam.

photo 606876

Twee geschuurde stripjes polystyreen voor de achtervleugel en de hoogteroeren.

photo 606877

Nadat de klodder plamuur goed droog geworden was heb ik nog meer stof gemaakt en de romp in de vorm geschuurd.

photo 606880

Toen de romp zijn vorm had, kon ik de omtrek aftekenen en de vleugels lossnijden. Met een klein stukje messing als pin komen ze stevig op de romp.

photo 606878

De motor heeft zijn twee steunen gekregen, bestaande uit een stuk wingpylon van een 1:72 kit en een stukje polystyreen sheet. In de uitsparing in de achterste steun komt nog een andere snipper plastic als richtingsroer.

photo 606879

Nadat de motor en de motorsteunen in elkaar zaten kon de contour van de romp afgetekend worden, de steunen op maat gesneden en het geheel gemonteerd worden. Bovenop de romp loopt een stuk looddraad als duct voor de verbinding tussen het kompas voorin en de navigatie-electronica achterin de romp. Daartussen lag de romp vol met de brandstoftanks, de springstoflading en de luchttanks en daarom moest de bedrading dus buitenom. Als laatste zijn het richtingsroer en de achtervleugels met hoogteroeren toegevoegd. En dan heb je iets wat best op een V1 lijkt.

photo 606881

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 nov, 2024 20:45 pm 
Brouwer

Netjes hoor! Leuk om zo uit de reservedoos een V1 te zien ontstaan :brouw:

Onderhanden: MFH Lancia 037 1/24
Recent Afgerond: Bugatti Type 35 B 1/12, Ferrari D50 1/12, MFH 1/20 Ferrai 156 Sharknose, Tamiya 1/12 Honda RA273
Volgend project: Brough Superior MFH 1/9 of Lotus 79 JPS MFH 1/20 of McLaren MP4/5 MFH 1/12 of Hasagawa Lancia Stratos 1:24 of wat anders :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 nov, 2024 1:49 am 
Brouwer

Overtuigend die V1 bij elkaar geklust :brouw:

1/35 Landrover Rustbucket

1/35 Panzerspähwagen 204(f)

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 nov, 2024 22:55 pm 
Brouwer

Interessant project dit met een mooie inleiding.
En die V1 ziet er al schitterend uit, knap gedaan!

On the bench: Fokker D.XXI "229" [1:72]
Last finished (1): P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (2): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 nov, 2024 21:41 pm 
Brouwer

Dankjewel heren.

En dan is het weer tijd voor een update. Geen grote, want het plastic moet even wat plaats maken voor een stel andere zaken. Maar goed, dat gezegd hebbend:

Het verfwerk binnen de romp is compleet, dus kon de romp dicht. Buiten de genoemde dingen heb ik de binnenkant van de inlaat het lichte grijs van de onderkant van de kist gegeven. Ik las op het internet dat de inlaten aan de binnenkant meestal gelijk met de camouflage werd aangebracht en dat de kleuren van de camo als het ware doorlopen naar binnen. Op deze schaal twee kleuren aan gaan brengen vond ik een beetje overkill. Dus ik heb het bij het grijs van de onderkant gelaten. Het is even peuteren om de stoel, die aan twee kanten met twee stiften in de romp valt, tijdens het dichtmaken van de romp op zijn plek te krijgen. Verder kan ik er aleen maar over zeggen dat de fit prima is.

photo 607303

Na droging kon de vleugelpartij onder de romp. Dat is ook even uitvogelen voordat je de lijm pakt. De bovenkant van de inlaat zit aan de vleugels en die valt met een nok over de radiator, die al in de romp zit. Dus je moet het geheel er van achter vandaan in kantelen. Je moet dan wel opletten dat je de stick niet sloopt, omdat die maar net onder de stoel door kan. Ik moest de radiator even een klein beetje naar achter drukken om de nok aan de bovenkant er netjes overheen te laten vallen. En dan zitten de vleugels er netjes onder.

photo 607305

Met de achtervleugels en het richtingsroer erop, begint het op een vliegtuig te lijken.

photo 607304

Vervolgens heb ik even een tussenstapje gemaakt met de piloot. De cockpit is krap en de piloot moet volgens Airfix helemaal aan het eind erin. Maar het is nogal een lulletje rozenwater, die keurig met zijn handjes op zijn dijen zit. Ik werd er niet warm van, zullen we maar zeggen.

photo 607306

Dus ik heb een piloot van PJ Productions gepakt. Die paste echter niet meer door het gat de cockpit in, omdat zijn benen dan in de knoop komen met de stick. De rechterarm zat sowieso niet goed om op de stick te passen. Daarom heb ik zijn arm eraf gesneden. Ook zijn hoofd moest eraan geloven, want als je je vleugel onder een V1 wil manouvreren, is het handig om opzij te kijken.

photo 607307

Ik heb de piloot een keurig RAF-pak aangegeven, alhoewel je er weinig van kan zien. In 1:72 is dit werk meestal wel vooral voor jezelf.

photo 607308

De piloot zit nu net boven zijn cockpitrand uit te gluren. Het vizier zit wat hoog en de piloot waarschijnlijk wat laag. Waarschijnlijk ga ik daar nog wat aan rommelen.

photo 607309

Ik heb toch nog wat extra foto's gemaakt van de piloot, voordat hij onzichtbaar wordt

photo 607310

photo 607311

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 nov, 2024 22:13 pm 
Brouwer

Lekker bezig Jan.

Kan alleen maar zeggen dat de basis goed is, beginlocatie van je project :lol:

Nee, geintje, die V1 heb je mooi gescratcht zeg, ziet er mooi uit.

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 nov, 2024 21:17 pm 
Brouwer

Erg mooi! Gaaf die piloot en de V1!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]