Ontwikkeling WaspDe Westland Wasp was een kleine boordhelicopter voor dienst op fregatten. Het was een afgeleide van de Westland Scout die was ontwikkeld voor het Engelse leger.
De reden voor een maritieme versie was de grotere onderzeebootdreiging, de boten werden sneller en konden van grotere afstanden aanvallen uitvoeren. Aan de opsporingskant stond de ontwikkeling echter ook niet stil en daardoor konden de onderzeeboten op grotere afstand gedetecteerd worden. Omdat de scheepsbewapenig deze grotere afstand niet kon overbruggen kwam de Wasp als wapendrager in beeld.
Anders dan bijvoorbeeld de S-58 en Wessex was de Wasp niet voorzien van een sonar, maar moest door het eigen schip, of andere schepen uit het eskader, naar het doel geleid worden.
De Wasp werd aangedreven door een Rolls Royce Nimbus gasturbine die 710 PK leverde en week af van de Scout door een vierwielig landingsgestel in plaats van skids, een opvouwbare staartrotor, rotor met “negative pitch” om het toestel op het vliegdek te drukken, een winch en de mogelijkheid onder de romp wapens mee te voeren. Verder konden er behalve de vlieger en mecano 3 passagiers of een brancard worden meegenomen.
Eerlijkheidshalve moet wel vermeld worden dat de Wasp geen echte krachtpatser was. Bij vluchten in warm weer, beladen met bewapening, werd de mecano, samen met de deuren, aan boord achtergelaten.
(Bron: Wikipedia, GNU Free Documentation License)
De Wasp bij de MLDNadat VSQ 860 in 1964 afscheid nam van de Sea Hawk en uit dienst werd gesteld, werd het in 1966 opnieuw geactiveerd en verhuisde het naar MVK De Kooy waar het met de Wasp ging vliegen. Hiermee keerde het squadron weer terug bij de oorspronkelijke taak die het bij de oprichting had, de onderzeebootbestrijding. Ook de samenstelling deed aan de dienst op de MAC schepen denken, VSQ 860 als thuisbasis en de afzonderlijke toestellen met een boordvliegtuigploeg (BVP) aan boord van de fregatten van de van Speyk klasse. Deze 6 schepen waren afgeleid van de Britse Leander klasse die ook met de Wasp werden uitgerust. Later werd de Wasp ook ingezet op de S- en GW fregatten.
De Wasp kreeg bij de MLD de aanduiding AH-12A en er werden er 12 aangekocht. Na het verlies van 1 Wasp in 1968 (de 241 a/b Hr.Ms. van Galen, raakte te water in dichte mist) werd in 1974 met de aankoop van de 247 het totaal weer op 12 gebracht. In 1978 verongelukten de 235 en 239 tijdens een formatievlucht, gelukkig zonder slachtoffers. De uiteindelijk resterende 10 werden in 1981 aan Indonesië verkocht, waar de laatste in 1998 werd afgevoerd.
(Collectie: NIMH)
Het ModelIn 1/72 was lange tijd de enige mogelijkheid om een Wasp te bouwen een conversie van de Airfix Scout uit 1966. Eerst door middel van een artikel in Airfix magazine met gebruik van balsa hout, stretched sprue en een goed gevulde scrap box voor de wielen. Daarna verschenen er volgens Scalemates de volgende conversie setjes op de markt; Aeroclub V135, Air Graphic AIR72-07 en Airwaves SC72-145.
Nu heb ik nooit de hand kunnen leggen op een Airfix Scout, dus hier had ik niet veel aan.
In 2011 werd er door Freightdog een 1/72 resin Wasp aangekondigd die in 2012 op de markt zou komen, nu, 13 jaar later,
lijkt deze er toch echt aan te komen.
In 2018 zou S&M met een Wasp komen die in 2021 werd afgezegd omdat de oprichter en eigenaar van S&M plotseling overleed.
Kort daarop kondigde Air Graphics een nieuwe resin Wasp aan, ARK-001, die in kleine oplages beschikbaar zou komen, 20 stuks per keer. De productie startte in mei 2022 en de op
Britmodeller getoonde foto’s (even naar beneden scrollen) maakten me niet erg enthousiast. Verder werden de eerste orders uit 2022 pas, na veelvuldig bellen, in maart 2023 geleverd en er werd geen bouwbeschrijving op de site gezet zoals eerder was beloofd (de kit werd zonder geleverd).
Al met al reden genoeg om deze niet te kopen. (Overigens is na de aankondiging van de LF kit de productie gestopt.)
En toen kwam in november 2023 het bericht dat LF met een Wasp én een Scout in maart 2024 op de markt zou komen. In eerste instantie niet mijn voorkeurs fabrikant, vaak zijn het wat ruw afgewerkte modellen die ook nog wel eens vorm problemen hebben, zie de ervaring van Paul met de
LF S-51. Na het zien van het resultaat van de proefbouw ging ik overstag, het leek mij een goede aankoop. Met de moeizame voorgeschiedenis van de 1/72 modellen van de Wasp in het achterhoofd leek het me verstandig om niet al te kieskeurig te zijn.
Dus meteen de kit bij de Luchtvaart hobby shop op pre-order gezet, tegelijk met een setje masking en 2 torpedo’s inclusief ophangrekken.
Eerst traditioneel de werkbank weer toonbaar gemaakt:
Voor
Na
De kit en toebehoren.
En nu maar eens zien wat ik ervan kan maken.
Gr. Sjaak