Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 9:17 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 11 apr, 2023 15:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
Zo dat gaat lekker vlot.
ziet er zoals we gewend zijn weer keurig uit.

grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 apr, 2023 15:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Bouwverslag Nr. 4

Beste mensen,

Het meest lastige deel van de '' rigging '' heb ik nu wel achter de rug. Er resten nog wel wat meer spandraden, maar die breng ik pas later aan, zodat ik overal nog goed bij kan.

De eerste draadjes:

photo 579346


Het ging allemaal niet zo soepel, hier en daar moest ik een spandraad opnieuw doen, het zat niet strak genoeg etc. Ook liet er wel eens een kort draadje tussen de struts los.
Ook moest ik diverse gaatjes opnieuw boren, want ze kwamen niet helemaal uit, of er was wat verf ingelopen.
Ach, dat hoort er ook bij...:-)

photo 579347

photo 579348


Al met al, ben je er een aardig tijdje zoet mee. Ik heb voor de zekerheid de droogtijd van de verschillende draden maar flink lang gehouden.

Voor de afwisseling ben ik tussendoor ook nog bezig geweest met wat research en tekenwerk voor het volgende project. Dus geen tijd voor verveling. :lol:


De volgende stap wordt ook niet zo simpel, alle gaatjes in de vleugels en de losse eindjes van de draden, wegwerken en de vleugels in hun definitieve kleur schilderen.

Tot zover,

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 apr, 2023 19:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Ziet er strak uit zeg!!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 apr, 2023 9:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Mooi strak riggingwerk John.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 apr, 2023 13:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Deef en Ferry,

Bedankt voor jullie reactie !

Het aanbrengen van de spandraden was wel een klus. Je wilt alles netjes strak hebben.

Probleem is, dat net als bij de vorige RAF Be-2C, dat de modellen niet zo solide zijn. Ik merkte hier ook weer, dat je voorzichtig moet zijn met het beetpakken bij de vleugels. Er zit '' muziek " in, dus de
spandraden reageren met het buigen van de vleugels. Die zijn prachtig mooi dun, maar wel fragiel. Ik denk, dat het gewoon de samenstelling van het plastic is.

Dus voorzichtig verder bouwen.... :D :D

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 apr, 2023 20:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Bouwverslag Nr.5

Beste bouwers,

Zo langzamerhand, begint er toch wat tekening in te komen.

Eerst heb ik het onderstel compleet gemaakt, de wielen en de staartslof zitten er inmiddels op. Bij de staartslof moest ik wel nieuwe stijltjes maken van getrokken sprue, de orginele waren niet goed
van de gietboom te snijden, laat staan, dat je gietstukje netjes weg kon vijlen, nieuwe maken was minder werk...:-)

Verder met de twee uitlaten, dat ging zonder problemen, ze pastten goed en zijn netjes gegoten. Hierna kon ik Scarff-ring voor de schutter aanbrengen, de opstaande beugels met rubber- koord heb
ik maar zelf gemaakt. De onderdelen van de doos konden wat beter, ze zitten aardig in het zicht, dus hier heb ik wat meer aandacht besteed. Ook gelijk maar een nieuw windschermpje voor de piloot
aangebracht, dat was met het '' rigging- avontuur'' gesneuveld. Zo gaat dat ... :D

Toen waren de staartvlakken aan de beurt. Ik heb ze maar voor de zekerheid met secondenlijm vastgezet, wat ze zijn heel dun, met minimale bevestigings- piefjes, het gaat allemaal net.

photo 579806

Na wat schilderwerk, konden de oranje bollen op de vleugels. Ik moest er helaas twee opnieuw maken, zat er stof op de verf.

photo 579807

photo 579808

Inmiddels zit de windgenerator op de wielpoot, pas gelezen; dat was eigenlijk een luchtpomp, die de benzine-tank onder druk hield, meestal worden ze gebruikt voor de stroomvoorziening.

Tot zover,

photo 579809

Er moeten nu nog wat roerkabels aan de vleugels, dan de romp verder afschilderen, decals erop en dan als laatste de roerkabels aan de staartvlakken.
Dat zien jullie wel in het volgende verslag.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 mei, 2023 17:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Vaak gebruik ik voor de staartvlakken extra pinnen om ze vast zetten. Met 0,2 of 0,3 mm staf kom je al een heel eind. Of is dat nog te dik?

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 mei, 2023 21:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Ferry,

Bedankt voor het meedenken, ik had er wel aan gedacht, maar de staartvlakken zijn inderdaad flinterdun, als je dan een gaatje gaat boren, ga je al gauw door het materiaal heen.
. Ik gok er maar op, dat de combinatie van secondenlijm en de spandraden, alles op z'n plaats zal houden.

Dat heb je vaak met die oude kisten, hoe verder je met de bouw komt, hoe lastiger ze te hanteren zijn. Altijd nadenken, voordat je ze beetpakt.... :)

Maar het schiet al aardig op...:-))

met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 mei, 2023 18:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Bouwverslag Nr. 6 Eindverslag.

Beste mensen,

De bouw is tot een goed einde gekomen. Het ging niet vanzelf, op het einde ging er nog veel priegelwerk in zitten..!

Ik had eerst maar bij het gedeelte, bij de vleugels, nog wat spandraden aangebracht. Zo kwamen ook de rolroer- kabels en de gebogen beugels onder de vleugels aan de beurt.

Maar eerst moest ik nog een ander klusje doen; de zijkanten van de romp groen schilderen en de oranje bollen en aan de rechterkant het haantje aanbrengen.

Hierna kwamen de roerkabels en spandraden bij de staartvlakken. Die heb ik van getrokken sprue gemaakt. Zo te zien, blijven de staartvlakken aardig goed in het gelid, maar echt solide is het niet.
Wat voor mij een beetje tegen mijn natuur is, ik bouw het lieftst een beetje stevig, zodat alles goed op z'n plaats blijft zitten.

De laatste loodjes; de boven en -onderkant van de romp schilderenkant groen schilderen. NU werd het wel lastig om het model vast te houden....!

Ik moest hier en daar nog wat verf bijtippen, de voetsteuntjes een zilver randje geven. En zo restte de kers op de taart; de propeller, die had ik al tussen de bedrijven door, een houtnerf kleur
gegeven en toen was de Bristol vliegklaar... :D

Met een blik terug, de bouw van dit model was niet eenvoudig, het blijft een delicaat geheel, wat je voorzichtig moet behandelen. Dus in de vitrinekast plaatsen en niey meer aankomen...LOL...
Enfin, ik ben wel tevreden met het resultaat en daar gaat het toch om.

Ik had graag wat betere eindfoto's willen laten zien, maar de weergoden hadden andere plannen, dus foto's met een zonnetje houden jullie nog te goed.

photo 579972

photo 579971

photo 579970

photo 579969

photo 579968

photo 579967

photo 579966

photo 579965

photo 579963

Veel plezier met de foto's ! :) :)

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 mei, 2023 10:59 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Heel mooi resultaat, het is echt een imposant model geworden!
:brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 52 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement