Euh, wat voor fabrikant??
Nee, Jugs heeft geen beroerte. Straks wordt alles duidelijk! En ja, ik besef me dat ik met van alles tegelijk bezig ben..
Maar ik heb een goede smoes, want ook deze kist is, net als de F-100, gewoon vreselijk gaaf!
Dus, mag ik u allen voorstellen:
North American FJ-4B 'Fury'De FJ-4B is jachtbommenwerper uit 1954, en was ontwikkeld om dienst te doen aan boord van vliegdekschepen.
De FJ-4 (dus nog zonder 'B') is het eindresultaat van een ontwikkelingsprogramma die is begonnen met de FJ-1. Aangezien de FJ-1 een aparte ontwikkeling was en geen relatie heeft met de latere FJ-2 etc. Laat ik verdere de FJ-1 verder even buiten beschouwing. De FJ-2, -3 en -4 hebben namelijk de overeenkomst dat ze zijn ontwikkeld uit de F-86 Sabre (jah, dé Sabre die de Super Sabre zo Super maakt). De FJ-2 was feitelijk gewoon een F-86 die was aangepast voor gebruik op vliegdekschepen, en de FJ-3 was feitelijk een FJ-2 maar met een sterkere motor (al hadden late FJ-3's een wat grotere vleugel). De verschillen tussen de FJ-3 en FJ-4 waren echter een stuk groter. De FJ-4 was oorspronkelijk ontworpen als all-weather onderschepper, en moest daarom voldoende bereik hebben met interne brandstof. Om dit te faciliteren had de FJ-4 Een nieuwe vleugel met interne brandstoftanks, en een 'dikkere' romp met ruimte voor grotere interne brandstoftanks dan de FJ-3, en dit gaf het toestel een karakteristieke Razorback uitstraling (en dat is dan ook waarom ik 't zo'n gave kist vind). Al met al had de FJ-4 50% meer interne brandstofcapaciteit dan de FJ-3. Om dit extra gewicht te compenseren is er bespaard op bepantsering en munitiecapaciteit. Verder waren de staartvlakken ook dunner en was het onderstel aangepast. Al deze veranderingen gaven de FJ-4 een heel ander uiterlijk, al was nog wel te zien dat het toestel uit de F-86 was ontwikkeld.
Tot zover de achtergrondinformatie van de FJ-4 als onderschepper. Nu gaan we kijken naar de Fury als Jabo
Voor een wat duidelijke beeld van de rol van de FJ-4B moeten we even een kleine sprong terug in de tijd maken, naar WOII. In de oorlog hadden de U.S. Navy carrier air groups beschikking over jachtvliegtuigen, torpedobommenwerpers en verkenners/duikbommenwerpers. Toen de oorlog zo'n beetje op z'n einde liep was men al aan het kijken om de torpedobommenwerpers en duikbommenwerpers te vervangen door lichte en zware aanvalsvliegtuigen. North American's AJ Savage uit 1948 was de eerste van de zware klasse vliegtuigen, en de Martin AM Mauler en AD Skyraider waren de eerste lichte aanvalsvliegtuigen, en ook de Fury zou in deze laatste categorie komen te vallen.
De Fury moest alleen wel aangepast worden, want de FJ-4 was in z'n huidige vorm nauwelijks geschikt voor het uitvoeren van grondaanvallen.
En dus zijn er aanpassingen uitgevoerd om meer geschikt te zijn voor Jabo operaties; dit werd de FJ-4B. Wat precies de verschillen tussen de FJ-4 en de FJ-4B zijn kom ik zo meteen op terug.
De Fury is nooit in een conflict ingezet, maar de FJ-4 was een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling voor van vliegdekschepen opererende straalvliegtuigen. Zo is het ontwikkelingsprogramma van de Fury, net als de F9F Cougar, begonnen als straalvliegtuig met rechte vleugels. En waar de FJ-1 er vrij typisch uitzag voor vliegtuigen uit de tweede helft van de jaren '40, zag de FJ-4 er al behoorlijk modern uit!
General characteristics
Crew: 1
Length: 36 ft 4 in (11.1 m)
Wingspan: 39 ft 1 in (11.9 m)
Height: 13 ft 11 in (4.2 m)
Wing area: 338.66 sq ft (31.46 m2)
Empty weight: 13,210 lb (6,000 kg)
Gross weight: 20,130 lb (9,200 kg)
Max takeoff weight: 23,700 lb (10,750 kg)
Powerplant: 1 × Wright J65-W-16A turbojet, 7,700 lbf (34 kN) thrust
Performance
Maximum speed: 680 mph (1,094 km/h, 590 kn) at sea level
Range: 2,020 mi (3,250 km, 1,760 nmi) with 2× 200 gal (760 L) drop tanks and 2× AIM-9 missiles
Service ceiling: 46,800 ft (14,300 m)
Rate of climb: 7,660 ft/min (38.9 m/s)
Wing loading: 69.9 lb/sq ft (341.7 kg/m2)
Armament
Guns: 4 × 20 mm (0.787 in) Colt Mk 12 cannon (144 rpg, 576 rounds in total)
Rockets: 6 × LAU-3/A 70mm rocket pods
Missiles: 4 × AIM-9 Sidewinder missiles
or several other configurations of rocket pods
Bombs: 3,000 lb (1,400 kg) of underwing ordnance, including missiles
Dan maar eens kijken naar de kit!
Mijn primaire referentiemateriaal bestaat uit dit boek:
Dit boek is uit dezelfde serie als het F-100 boek wat ik in dat topic heb genoemd, en deze boeken zijn erg mooi! Naast uitgebreide informatie over het echte werk staan er achterin ook reviews van kits met alle goede en slechte kanten die deze kits hebben. Aangezien dit dus een Hobbyboss kit is kunnen we wat slechte kanten verwachten. En die zijn er dan ook.
Goed, laat ik nu eerst maar even vertellen wat de verschillen waren tussen de FJ-4 en de FJ-4B, want dan kan ik ook wat makkelijker vertellen wat de zwakke plekken zijn van deze kit.
Als eerste had de FJ-4B 2 extra hardpoints t.o.v. de FJ-4. Deze 2 extra punten zaten tussen de romp en het hoofdonderstel.
Hier zien jullie de 4 hardpoints zoals bij de FJ-4:
En hier een FJ-4B met 6 hardpoints:
Verder had de FJ-4B 2 extra duikremmen, deze waren achter het paar duikremmen geplaatst die al op de FJ-4 aanwezig waren:
Bron: http://tailspintopics.blogspot.com/2016 ... notes.htmlEr waren nog wat kleine verschillen, maar dit waren de meest belangrijke.
Heel fijn, maar waar slaat nou dat "GrandHobbyPhoenixBoss" in de titel op?
Nou, dat is omdat ik onderdelen van andere kits heb geleend om bepaalde zaken van de Fury aan te passen of te verbeteren. Dit model wordt dus een hybride van Grand Phoenix (in het vervolg GP genoemd), en Hobbyboss (HB).
De grootste donor voor dit project is deze kit:
Bron: https://www.scalemates.com/kits/grand-p ... ry--121801Deze kit had ik ná de HB kit aangeschaft omdat ik had begrepen dat de decalopties in de HB kit niet correct zijn. Zo zijn de kleuren op de staart op de boxart versie van HB niet juist, en de andere decaloptie in de kit zou voor een voor een FJ-4 zijn. Verder vond het middelste kleurenschema op de GP doos wel erg gaaf. Helaas was het bij de GP kit ook het geval dat de decalopties niet juist zijn voor een FJ-4B.. Nu is de GP kit een zgn. mixed medium kit, met metalen en resin onderdelen, en PE. Echter, in het eerder genoemde boek wordt ook verteld dat de GP kit ernstige pas problemen heeft. Dus heb ik op een gegeven moment de keuze gemaakt om de HB kit als basis te gebruiken en met onderdelen uit de GP kit te verbeteren.
Laten we als eerste even kijken naar wat er onder de kit moet komen te hangen. Want ook hier zit een verhaal aan.
HB levert 6
AGM-12 Bullpup of afstand bestuurde lucht-grond raketten mee. Echter heeft de Fury nooit met 6 van deze raketten gevlogen.. Wegens zoals jullie op de 5de foto van boven kunnen zien hangt er onder de inboard pylon van de stuurboord vleugel (station nr. 4) een ander apparaat. Dit apparaat was noodzakelijk om de Bullpup's te kunnen richten, en HB heeft dit apparaat dus niet meegeleverd.
Nu heeft GP wél aan dit apparaat gedacht, maar voor dat ik die kit thuis had gekregen had ik al besloten om wat anders onder de vleugels te hangen. En dat was n.a.v deze foto:
Nee, dat zijn niet 6 van die guidance pods... Dat zijn 6 Aero-7 rocket pods met 19 stuks 2.75" raketten per stuk. Elke pod heeft een aerodynamische voor- en achterkant die afwerpbaar is.
Om te laten zien dat het raketwerpers zijn, heb ik van één van ze de aerodynamische delen weggelaten.
Nu was het alleen zo dat de raketwerpers op station 3 en 4 (de 2 inboard stations) onder andere adapters* hangt dan de HB kit heeft meegeleverd. HB heeft namelijk adapters en pylons meegeleverd die specifiek voor de Bullpup raketten waren gemaakt. Nu heb ik dat op kunnen lossen, maar de foto's daarvan komen bij de volgende update.
*) De adapters zijn de apparaten die direct onder de vleugel gemonteerd worden, en waar de pylons weer onder bevestigd worden.
Over de pylons gesproken.. deze heb ik, om zo te verzekeren dat ik 6 dezelfde heb, uit de Tamiya Skyraider gejat. Ik heb voor de Tamiya kit ter vervanging een Quickboost set gekocht.
Tamiya pylons:
Bij de pylon linksonder ben ik begonnen met het vloeistuk voor onder de vleugel vlak te maken. Dit moet bij de rest ook nog gebeuren.
Tot zover maar weer. in de volgende update gaan we de cockpit en de adapters behandelen.
Danny