Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 11:22 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 13 feb, 2023 11:24 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Euh, wat voor fabrikant?? :shock:
Nee, Jugs heeft geen beroerte. Straks wordt alles duidelijk! En ja, ik besef me dat ik met van alles tegelijk bezig ben..
Maar ik heb een goede smoes, want ook deze kist is, net als de F-100, gewoon vreselijk gaaf! :lol:

Dus, mag ik u allen voorstellen:
North American FJ-4B 'Fury'
Afbeelding

De FJ-4B is jachtbommenwerper uit 1954, en was ontwikkeld om dienst te doen aan boord van vliegdekschepen.
De FJ-4 (dus nog zonder 'B') is het eindresultaat van een ontwikkelingsprogramma die is begonnen met de FJ-1. Aangezien de FJ-1 een aparte ontwikkeling was en geen relatie heeft met de latere FJ-2 etc. Laat ik verdere de FJ-1 verder even buiten beschouwing. De FJ-2, -3 en -4 hebben namelijk de overeenkomst dat ze zijn ontwikkeld uit de F-86 Sabre (jah, dé Sabre die de Super Sabre zo Super maakt). De FJ-2 was feitelijk gewoon een F-86 die was aangepast voor gebruik op vliegdekschepen, en de FJ-3 was feitelijk een FJ-2 maar met een sterkere motor (al hadden late FJ-3's een wat grotere vleugel). De verschillen tussen de FJ-3 en FJ-4 waren echter een stuk groter. De FJ-4 was oorspronkelijk ontworpen als all-weather onderschepper, en moest daarom voldoende bereik hebben met interne brandstof. Om dit te faciliteren had de FJ-4 Een nieuwe vleugel met interne brandstoftanks, en een 'dikkere' romp met ruimte voor grotere interne brandstoftanks dan de FJ-3, en dit gaf het toestel een karakteristieke Razorback uitstraling (en dat is dan ook waarom ik 't zo'n gave kist vind). Al met al had de FJ-4 50% meer interne brandstofcapaciteit dan de FJ-3. Om dit extra gewicht te compenseren is er bespaard op bepantsering en munitiecapaciteit. Verder waren de staartvlakken ook dunner en was het onderstel aangepast. Al deze veranderingen gaven de FJ-4 een heel ander uiterlijk, al was nog wel te zien dat het toestel uit de F-86 was ontwikkeld.

Tot zover de achtergrondinformatie van de FJ-4 als onderschepper. Nu gaan we kijken naar de Fury als Jabo
Voor een wat duidelijke beeld van de rol van de FJ-4B moeten we even een kleine sprong terug in de tijd maken, naar WOII. In de oorlog hadden de U.S. Navy carrier air groups beschikking over jachtvliegtuigen, torpedobommenwerpers en verkenners/duikbommenwerpers. Toen de oorlog zo'n beetje op z'n einde liep was men al aan het kijken om de torpedobommenwerpers en duikbommenwerpers te vervangen door lichte en zware aanvalsvliegtuigen. North American's AJ Savage uit 1948 was de eerste van de zware klasse vliegtuigen, en de Martin AM Mauler en AD Skyraider waren de eerste lichte aanvalsvliegtuigen, en ook de Fury zou in deze laatste categorie komen te vallen.
De Fury moest alleen wel aangepast worden, want de FJ-4 was in z'n huidige vorm nauwelijks geschikt voor het uitvoeren van grondaanvallen.
En dus zijn er aanpassingen uitgevoerd om meer geschikt te zijn voor Jabo operaties; dit werd de FJ-4B. Wat precies de verschillen tussen de FJ-4 en de FJ-4B zijn kom ik zo meteen op terug.

De Fury is nooit in een conflict ingezet, maar de FJ-4 was een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling voor van vliegdekschepen opererende straalvliegtuigen. Zo is het ontwikkelingsprogramma van de Fury, net als de F9F Cougar, begonnen als straalvliegtuig met rechte vleugels. En waar de FJ-1 er vrij typisch uitzag voor vliegtuigen uit de tweede helft van de jaren '40, zag de FJ-4 er al behoorlijk modern uit!

General characteristics

Crew: 1
Length: 36 ft 4 in (11.1 m)
Wingspan: 39 ft 1 in (11.9 m)
Height: 13 ft 11 in (4.2 m)
Wing area: 338.66 sq ft (31.46 m2)
Empty weight: 13,210 lb (6,000 kg)
Gross weight: 20,130 lb (9,200 kg)
Max takeoff weight: 23,700 lb (10,750 kg)
Powerplant: 1 × Wright J65-W-16A turbojet, 7,700 lbf (34 kN) thrust

Performance

Maximum speed: 680 mph (1,094 km/h, 590 kn) at sea level
Range: 2,020 mi (3,250 km, 1,760 nmi) with 2× 200 gal (760 L) drop tanks and 2× AIM-9 missiles
Service ceiling: 46,800 ft (14,300 m)
Rate of climb: 7,660 ft/min (38.9 m/s)
Wing loading: 69.9 lb/sq ft (341.7 kg/m2)

Armament

Guns: 4 × 20 mm (0.787 in) Colt Mk 12 cannon (144 rpg, 576 rounds in total)
Rockets: 6 × LAU-3/A 70mm rocket pods
Missiles: 4 × AIM-9 Sidewinder missiles

or several other configurations of rocket pods

Bombs: 3,000 lb (1,400 kg) of underwing ordnance, including missiles


Dan maar eens kijken naar de kit!
photo 575241

Mijn primaire referentiemateriaal bestaat uit dit boek:
photo 575248
Dit boek is uit dezelfde serie als het F-100 boek wat ik in dat topic heb genoemd, en deze boeken zijn erg mooi! Naast uitgebreide informatie over het echte werk staan er achterin ook reviews van kits met alle goede en slechte kanten die deze kits hebben. Aangezien dit dus een Hobbyboss kit is kunnen we wat slechte kanten verwachten. En die zijn er dan ook.

Goed, laat ik nu eerst maar even vertellen wat de verschillen waren tussen de FJ-4 en de FJ-4B, want dan kan ik ook wat makkelijker vertellen wat de zwakke plekken zijn van deze kit.
Als eerste had de FJ-4B 2 extra hardpoints t.o.v. de FJ-4. Deze 2 extra punten zaten tussen de romp en het hoofdonderstel.
Hier zien jullie de 4 hardpoints zoals bij de FJ-4:
Afbeelding

En hier een FJ-4B met 6 hardpoints:
Afbeelding

Verder had de FJ-4B 2 extra duikremmen, deze waren achter het paar duikremmen geplaatst die al op de FJ-4 aanwezig waren:
Afbeelding
Bron: http://tailspintopics.blogspot.com/2016 ... notes.html
Er waren nog wat kleine verschillen, maar dit waren de meest belangrijke.

Heel fijn, maar waar slaat nou dat "GrandHobbyPhoenixBoss" in de titel op?
Nou, dat is omdat ik onderdelen van andere kits heb geleend om bepaalde zaken van de Fury aan te passen of te verbeteren. Dit model wordt dus een hybride van Grand Phoenix (in het vervolg GP genoemd), en Hobbyboss (HB).

De grootste donor voor dit project is deze kit:
Afbeelding
Bron: https://www.scalemates.com/kits/grand-p ... ry--121801
Deze kit had ik ná de HB kit aangeschaft omdat ik had begrepen dat de decalopties in de HB kit niet correct zijn. Zo zijn de kleuren op de staart op de boxart versie van HB niet juist, en de andere decaloptie in de kit zou voor een voor een FJ-4 zijn. Verder vond het middelste kleurenschema op de GP doos wel erg gaaf. Helaas was het bij de GP kit ook het geval dat de decalopties niet juist zijn voor een FJ-4B.. Nu is de GP kit een zgn. mixed medium kit, met metalen en resin onderdelen, en PE. Echter, in het eerder genoemde boek wordt ook verteld dat de GP kit ernstige pas problemen heeft. Dus heb ik op een gegeven moment de keuze gemaakt om de HB kit als basis te gebruiken en met onderdelen uit de GP kit te verbeteren.

Laten we als eerste even kijken naar wat er onder de kit moet komen te hangen. Want ook hier zit een verhaal aan.
HB levert 6 AGM-12 Bullpup of afstand bestuurde lucht-grond raketten mee. Echter heeft de Fury nooit met 6 van deze raketten gevlogen.. Wegens zoals jullie op de 5de foto van boven kunnen zien hangt er onder de inboard pylon van de stuurboord vleugel (station nr. 4) een ander apparaat. Dit apparaat was noodzakelijk om de Bullpup's te kunnen richten, en HB heeft dit apparaat dus niet meegeleverd.
Nu heeft GP wél aan dit apparaat gedacht, maar voor dat ik die kit thuis had gekregen had ik al besloten om wat anders onder de vleugels te hangen. En dat was n.a.v deze foto:
Afbeelding
Nee, dat zijn niet 6 van die guidance pods... Dat zijn 6 Aero-7 rocket pods met 19 stuks 2.75" raketten per stuk. Elke pod heeft een aerodynamische voor- en achterkant die afwerpbaar is.
photo 575247
Om te laten zien dat het raketwerpers zijn, heb ik van één van ze de aerodynamische delen weggelaten.
Nu was het alleen zo dat de raketwerpers op station 3 en 4 (de 2 inboard stations) onder andere adapters* hangt dan de HB kit heeft meegeleverd. HB heeft namelijk adapters en pylons meegeleverd die specifiek voor de Bullpup raketten waren gemaakt. Nu heb ik dat op kunnen lossen, maar de foto's daarvan komen bij de volgende update.
*) De adapters zijn de apparaten die direct onder de vleugel gemonteerd worden, en waar de pylons weer onder bevestigd worden.

Over de pylons gesproken.. deze heb ik, om zo te verzekeren dat ik 6 dezelfde heb, uit de Tamiya Skyraider gejat. Ik heb voor de Tamiya kit ter vervanging een Quickboost set gekocht.
Tamiya pylons:
photo 575243
Bij de pylon linksonder ben ik begonnen met het vloeistuk voor onder de vleugel vlak te maken. Dit moet bij de rest ook nog gebeuren.

Tot zover maar weer. in de volgende update gaan we de cockpit en de adapters behandelen.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 feb, 2023 17:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Succes met deze nobele onbekende.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 feb, 2023 19:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Nou, succes met dit project. Hobby Boss is wel vaak hoofdpijn dingetjes maar... wel met kisten die je zelden bij andere fabrikanten vindt. Dus, stiekem vind ik ze wel leuk.

Mooie introductie :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 feb, 2023 19:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Genoten van de intro, veel plezier en succes met de bouw!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 feb, 2023 10:37 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 jun, 2007 0:23 am
Berichten: 681
Interessant onderwerp! Succes met de bouw.

_________________
Mijn website: www.ElveScaleModeling.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 feb, 2023 22:16 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
@ Silenoz, bedankt! :brouw: Dit was zeker een onbekende, in ieder geval voor mij tot ik de HB kit tegenkwam.
@ Klaas, je hebt gelijk hoor. Een goed voorbeeld is ook de BV-141. Maar gelukkig is er meestal voldoende referentiemateriaal te vinden zodat je in ieder geval weet waar je op moet letten.
@Deef, dank je wel! Ik ga m'n best doen.

Goed, ik had dus andere adapters nodig voor de nr. 1 en nr. 4 stations. Nu had ik gezien dat de oude Matchbox kit deze adapters leek te hebben. Dus ik ben op zoek geweest en heb deze kit kunnen vinden, en uiteindelijk ook aan kunnen schaffen. (Hij's niet goed snik...)
Maar wat bleek? Die adapters waren ook niet goed..
En toen kwam het. Ik keek nog even goed in de GP kit en nu bleek dat de geleidepod voor de Bullpups wèl onder de juiste adapter zat.
Alleen had ik daar dus maar 1 van.
Dus moesten we die zien te kopiëren, en dat gaat als volgt. Ik heb als voorbeeld even een propellerblad van de Hasegawa Hs129 gepakt, want daar was ik er eentje van kwijtgeraakt.
Goed, stap 1 is het aanschaffen van een pakje Blue Stuff™:
Afbeelding

We leggen één van de blokjes in heet water zodat deze lekker zacht wordt, en drukken daarna het onderdeel wat gekopieerd moet worden in.
photo 575810
Als de onderste mal weer afgekoeld en hard geworden is doen we nog een blokje in warm water zodat we de bovenkant van de mal kunnen maken. Deze drukken we dan over de onderste mal en het onderdeel, en laten we de bovenste mal ook weer afkoelen en uitharden.

Dan pakken we wat Miliput, en vrotten een rolletje in de mal waarna we de 2 helften weer op elkaar doen en stevig en gelijkmatig aandrukken. Als de Miliput droog is kan het vers geperste onderdeel uit de mal gehaald worden en dan is het een kwestie van bijwerken.
photo 575809

En uiteindelijk...
photo 575808
photo 575811
Ik vind dit een fijne methode om een onderdeel te repliceren, en we mogen dit proces dus nog even overdoen met de betreffende adapter.
photo 575664

Dan zijn we even naar de cockpit gaan kijken. Aanvankelijk wilde ik wel de kit-pit gebruiken...
photo 575245
...maar dat verhaal begon bij het zien van wat HB een instrumentenpaneel vind toch ook anders te worden.
photo 575246
Aanvankelijk zat ik er aan te denken om het instrumentenpaneel van de GP kit te gebruiken, maar bij het zien van de cockpit van de GP kit...
photo 575403
...heb ik maar besloten om de hele pit te gaan gebruiken. De resin pit was iets smaller en langer dan de HB cockpit, en de 'hoedenplank', bij gebrek aan een beter woord, was smaller. Deze laatste heb ik aanvankelijk wat breder willen maken met plasticard.
photo 575406
photo 575408
Bij het dryfitten van de cockpit kwam ik er achter dat de resin 'hoedenplank' een andere hoek had dan de plastic uitvoering, en met de verschillende breedte erbij heb ik besloten om van beide cockpits dat gedeelte af te zagen en de plastic hoedenplank te gebruiken.
photo 575410
En zo zou het er dan ongeveer uit moeten zien in de romp:
photo 575411
Ik moet nog even kijken wat ik ga doen met de uitstekende randjes aan de zijkanten. Er loopt bij het origineel een buis over de zijranden, misschien dat ik daar iets mee kan doen.
photo 575417
En nadat de pit op de knuppel en de stoel klaar was...
photo 575418
...kon deze definitief in de romp:
photo 575665
Voor de zekerheid heb ik de cockpit met 2-componentenlijm/vuller vastgeplakt, aangezien het lijmoppervlak anders nogal klein was.
Wat ik niet op de foto heb gezet is de lading ballast die ik in de neus heb gedaan. Hier heb ik namelijk geen lood voor gebruikt, maar Liquid Gravity.
Afbeelding
Dit zijn hele kleine ijzeren of nikkel balletjes (wegens magnetisch), en hebben dus niet het probleem waar lood op den duur wel last van heeft; namelijk dat lood reageert met CA.

Nu eerst de cockpit helemaal afmaken en bijwerken, en dan kan de canopy erop en kunnen we gaan nadenken over een kleurenschema.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 18 feb, 2023 9:43 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Dat zijn mooie vorderingen. Dat blue stuff heb ik wel eerder gezien maar niet in combinatie met milliput. Leuk om te zien dat dat ook gebruikt kan worden.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement