Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm Berichten: 925
Dit pijp kwam ook veel voor op de Engelse kisten die s'nachts vlogen, had waarschijnlijk een vlam dempend effect. Gezien op Havocs, Stirlings, Halifaxen, Beaufighters en dergelijke kisten.......
Deze heeft dus weer een andere uitlaad als de mij bekende uitlaten (kort en verlengd), deze heeft rare uitsteeksels. Wat is daar de functie van? Extra koeling?
Ik was blij met je miniatuur pitotbuis. Die lijkt exact op de echte die ik hier heb liggen (alleen 72 maal groter). Een dorpsgenoot wist niet wat hij ermee moest en bood hem mij aan, samen met wat Fokker S.11 items en een cilinders en zuiger van een stermotor (Beachcraft of Tracker).
SNAFU schreef:
Dit pijp kwam ook veel voor op de Engelse kisten die s'nachts vlogen, had waarschijnlijk een vlam dempend effect. Gezien op Havocs, Stirlings, Halifaxen, Beaufighters en dergelijke kisten.......
Gerhard
Zoals Gerhard al aangeeft is de "Hedgehog" uitlaat bedoelt als vlamdemper, met onderstaand filmpje wordt rond 1:00 duidelijk waarom;
Leuk dat je deze oude onderdelen thuis hebt liggen, de herkomst van de cilinder en zuiger is te bepalen met wat meetwerk. De boring van de cilinder van de Beech TC.45 P&W R985-AN3 is 132 mm. en van de Tracker R1820-62 155,6 mm. Ben benieuwd van welk toestel ze afkomstig zijn.
De stoelen van de Harvard zijn ondertussen voorzien van de "Q" gordels en ik heb het interieur met wat drybrushen wat meer contrast gegeven.
Daarna kon de romp worden gesloten en werd de onderzijde van vleugel aangebracht. Er zijn wel wat kiertjes, maar niets onoverkomelijks.
Wat extra detail bij de propeller aangebracht, de hub gedeeltelijk uitgeboord met een 1,4 mm. boortje en vervolgens weer opgevuld met een 1,3 mm. schijfje, waardoor er een randje ontstaat. Verder de 2 contragewichten aangebracht, die zijn nogal opvallend aanwezig. Ik heb ze afgezaagd van een stukje 1,6 mm. Evergreen staf. E.e.a. aan de hand van onderstaande afbeelding.
(Bron: Collectie Nederlands Instituut voor Militaire Historie)
Hierna gaat de boel even on hold, ik heb bij het NIMH een verzoek uitstaan voor een kopie met een hogere resolutie van de 12*1, omdat ik niet helemaal overtuigd ben dat de vleugeltips aan de bovenzijde geel zijn zoals Wilko in zijn tekening aangeeft. Ik zie dit op geen enkele foto van het NIMH terug, maar aan de andere kant is er wel een bonte verzameling aan schema's aangekocht. Ik hoop dat een betere foto uitsluitsel kan geven.
Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm Berichten: 2601
Wat een oog voor detail. Soms is het moeilijk om te achterhalen in welke configuratie welke kist wanneer rond gevlogen heeft, dus petje af. De cockpit vind ik erg overtuigend, vooral op deze schaal. Ik kom petjes tekort.
_________________ Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.
Leuk dat je deze oude onderdelen thuis hebt liggen, de herkomst van de cilinder en zuiger is te bepalen met wat meetwerk. De boring van de cilinder van de Beech TC.45 P&W R985-AN3 is 132 mm. en van de Tracker R1820-62 155,6 mm. Ben benieuwd van welk toestel ze afkomstig zijn.
De zuiger die ik heb is ca. 155 mm, dus die zal van een Tracker zijn. De cilinder meet ca. 146 mm, die wijkt wel heel erg af. Overigens gemeten met een rolmaat en niet met een schuifmaat.
@ Klaas; Bedankt voor het compliment, ik ga er bijna van blozen .
@Tsjopper; De cilinder zal dan waarschijnlijk van een P&W R-1340 zijn, deze werd bij de Klu/MLD gebruikt op de Harvard, S-51 en DHC-3 Beaver. (Dat google is toch maar een mooie uitvinding.)
Bij de laatste update vertelde ik dat de boel even on hold ging, maar ik was natuurlijk vergeten dat er nog wel wat klusjes te doen waren voor er geschilderd kan worden.
Inmiddels heb ik de stabilo's aangebracht, die hadden wat vuller nodig, en heb ik een poging gedaan de landingslichten aan te brengen. Helaas kreeg ik ze niet netjes passend en heb ik ze weer verwijderd. Het plan is nu om eerst de boel te spuiten, dan de binnenzijde zwart te schilderen, reflectoren aan te brengen en vervolgens met cellotape het glaswerk te maken (methode Paulus de Boskabouwer). Eerder ook gedaan bij de Firefly en dat werkte erg goed.
Dit is dan de huidige stand van zaken. Zoals valt te zien zijn er nog maar weinig onderdelen om te monteren. De masking voor de velgen zijn met de DSPIAE cirkel snijder gedaan, een prachtig stuk gereedschap, maar niet echt goedkoop.
En hier moet nog wat geschuurd worden om de canopy goed aan te laten sluiten.
Ik hoop komende week de foto van het NIMH te ontvangen, dan kan ik verder met het spuiten.
@Tsjopper; De cilinder zal dan waarschijnlijk van een P&W R-1340 zijn, deze werd bij de Klu/MLD gebruikt op de Harvard, S-51 en DHC-3 Beaver.
Ik heb begrepen dat de onderdelen uit de 'rommelbak' kwamen van De Kooy. Ik heb een pitotbuis van de Harvard, dus zal die cilinder ook van een Harvard zijn.
Van de week de hoge resolutie foto van het NIMH ontvangen, erg goede service!
(Bron: Collectie Nederlands Instituut voor Militaire Historie)
Hierop is duidelijk te zien dat de wingtips aan de bovenzijde ook geel waren, zoals Wilko Dekker ook in zijn profielschets aangeeft. Daarom vandaag de verfspuit tevoorschijn gehaald en met mijn nieuwe favoriete verfmerk MRP aan de gang gegaan. Het potje geel van Xtracolor dat ik voor de wielbakken had gebruikt was leeg en het reserve potje bleek, ondanks dat het nooit geopend was, uitgedroogd. Voordeel van MRP is dat het ontzettend snel droogt, je kan direct achter elkaar meerdere kleuren spuiten. Eerst de canopy met aircraft grey green, vervolgens beige primer als onderlaag voor het geel en daarna direct het geel erop. Als test de motorkap met Xtracolor dark earth gespoten omdat ik niet wist hoe dat zou reageren met een pas gespoten laag MRP. Gelukkig ging dit goed zodat ik mijn voorraad Xtracolor gewoon op kan maken in combinatie met MRP.
Nieuw, uitgedroogd, potje geel. Het "RAF marking yellow" is net iets lichter, maar voldoet naar mijn mening goed.
Huidige stand van zaken.
Motor en prop in kleur.
De uitlaat in kleur en de onderdelen voor de ombouw.
En zoals deze uiteindelijk op zijn plek moet komen.
Nu de romp afplakken voor het aanbrengen van het dark earth. Daarna de motor en motorkap erop, dan het groen en dan wordt het decal tijd.
Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm Berichten: 2601
Dat schiet alweer op. Wel bijzonder dat die verf al is uitgedroogd in een ongeopend potje. Of is het een potje van 30 jaar oud, zoals ik ook nog wel een paar in de voorraad heb? Mooie motor ook.
_________________ Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.
Wel bijzonder dat die verf al is uitgedroogd in een ongeopend potje. Of is het een potje van 30 jaar oud, zoals ik ook nog wel een paar in de voorraad heb?
Moet eerlijk zeggen dat ik ook verbaast was, ook bij mij nog potjes van 30+ jaar, met name Humbrol authentic en die doen het nog steeds. Snel de rest van de reserve voorraad aan een schuttest onderwerpen en die klotsten nog allemaal .
Deef schreef:
Geel zit er mooi op zeg!
Dank je, ik heb gemerkt dat het vrij snel dekt op een beige primer .
Van de week zag ik dat de mask van de voorruit aan de rand losliet, toen ik hem eraf haalde zag ik iets aan de binnenkant zitten. Windscreen eraf gesloopt en het leek op verf, wat ik vreemd genoeg met een vochtig wattenstaafje zonder problemen kon verwijderen. Ik heb geen idee hoe het daar terecht kon komen, maar het is gelukkig opgelost.
Van de week de juiste roundels uitgezocht, wat nog wat getuur op foto's uit die periode kostte omdat ze wat afwijken van de profiles van Wilko. Vandaag het dark earth erop gezet en nu wachten tot dit droog is, waarschijnlijk morgen het groen.
Blijft nog de vraag wat te doen met de vreemde vlek op het richtingroer. Is dit dark earth, of is het een reparatie van het linnen voorzien van rode dope? Ik denk er nog even over na....
(Bron: Collectie Nederlands Instituut voor Militaire Historie)
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen