Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 6:30 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Harvard IIB MLD KLAAR!
BerichtGeplaatst: zo 12 feb, 2023 18:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
De Harvard IIB, toestel voor de voortgezette vliegopleiding.

De Harvard IIB en de T-6 Texan zijn zo’n beetje de eindontwikkeling van de NA-16, die voor het eerst in 1937 op de markt werd gebracht. Het toestel was nog voorzien van een vast landingsgestel en een gedeeltelijk met linnen bespannen romp. De LVA heeft er één gehad die tijdens de mobilisatie van Fokker was overgenomen.

photo 575354
(Bron; Website IPMS, collectie M.de Vreeze)

De Harvard IIB is een door Noorduyn in Canada in licentie gebouwde North American AT-16. Deze werd speciaal naar RAF specificaties gebouwd. Zo was het toestel o.a. voorzien van een verbeterd verwarmingssysteem, Engelse instrumenten, veiligheidsgordels, een kortere antenne, “spadegrip” stuurknuppels en een langere canopy.
Vanaf januari 1940 kreeg Noorduyn snel achterelkaar 3 grote orders, 210 voor de RCAF, 1500 door de Amerikaanse regering voor levering aan de RAF onder lend lease, 157 voor de RAF en daarna, weer door de Amerikaanse overheid, nog eens 900 stuks voor de RAF onder de lend lease overeenkomst. Om aan deze grote vraag te voldoen moest er een tweede fabriek worden gebouwd.

Opleiding in Rhodesië onder het "British Commonwealth Air Training Plan".
photo 575356
(Bron: © IWM CH 604 non commercial license)

Impressie van de grootte van het "British Commonwealth Air Training Plan".
photo 575360
(Bron: © IWM CH 609 non commercial license)

(Bron: North American T-6, SNJ, Harvard and Wirraway, Crowood Aviation Series, Peter C. Smith)

Target one

Na de bevrijding lag Nederland er verarmd en zwaar beschadigd bij, er was grote schade aan de infrastructuur en veel materieel was naar Duitsland verdwenen. Zowel de MLD als de LSK moesten zo snel mogelijk op de been worden gebracht, eerst voor de strijd tegen Japan, en toen dit niet meer nodig bleek, om de situatie in Nederlands Indië onder controle te brengen.

Al in juli 1944 was in Londen het Directoraat der Nederlandse Luchtstrijdkrachten (DNLSK) geïnstalleerd als beleids- en uitvoerend orgaan voor MLD en het Wapen der Militaire Luchtvaart. Na de oorlog werd hier ook het ML/KNIL aan toegevoegd en werd kolonel vlieger Aler tot directeur benoemd. Onder zijn leiding werd de nauwe samenwerking met de RAF van tijdens de oorlog voortgezet en werden de allereerste materieels- en uitrustingsbehoeften vastgelegd in de “Target One” overeenkomst.

Als onderdeel hiervan werden 150 Harvards IIB, na goedkeuring van de Amerikanen omdat het lend lease materiaal betrof, aan Nederland geleverd. Het totale kostenplaatje kwam op bijna 1 miljoen gulden, inclusief 20 extra toestellen voor sloop voor onderdelen en ander materiaal.
De toestellen werden bij de vliegschool op Gilze-Rijen geplaatst waar MLD en LSK samen de vliegopleiding ter hand namen.

(Bron: Luchtvaartkennis 1997/4, N. Geldhof)

Het model

Vanaf het moment dat ik onderstaande foto in “Camouflage en kentekens“ zag staan wilde ik graag een Nederlandse Harvard in dark green/dark earth maken.

photo 575363
(Bron: Collectie Nederlands Instituut voor Militaire Historie)

Toen ik op de site van Wilko Jonker (helaas overleden in 2018) ook nog een foto van een MLD Harvard in deze kleuren zag, moest die natuurlijk gebouwd worden. Vreemd genoeg is deze foto nu niet meer bij de NIMH beeldbank te vinden.
De in 2021 uitgebrachte Harvard IIB van Special Hobby met de juiste canopy is hiervoor de perfecte kandidaat, die daardoor hoog op de te bouwen lijst kwam te staan.

photo 575353
(Bron: Collectie Nederlands Instituut voor Militaire Historie)

Het plastic in de kit is oorspronkelijk uitgebracht door Academy, dat wel erg goed naar de Heller AT-6G Texan uit 1978 heeft gekeken. Ik heb er hier al eens een vergelijking gemaakt tussen deze 2. In de kit zitten behalve het Academy plastic, een sprue met een cockpit kap en 3 canopies voor de verschillende uitvoeringen, in resin de lange, karakteristieke uitlaat voor de cockpit verwarming, spade grip stuurknuppels, de verbindingsstang tussen de stuurknuppels, een paar venturi’s, een pitotbuis en nog een fretje PE met Engelse Sutton gordels.

photo 575362

photo 575359

De toevoegde delen van Special Hobby en nog wat eigen aanschaf.
photo 575361

photo 575357

photo 575358

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Shake op zo 07 mei, 2023 21:03 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Harvard IIB MLD
BerichtGeplaatst: zo 12 feb, 2023 20:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Dit zijn de vorderingen tot nu toe,

eerst maar eens de zaag erin. Met opzet al vroeg in de bouw om stof en spaantjes afdoende te kunnen verwijderen.
photo 575393

Let erop dat je niet de panel line die de handleiding aangeeft als leidraad neemt, anders moet je naderhand weer een naad vullen. 1 mm ervoor pakt redelijk goed uit.
photo 575386

Het luik van de bagageruimte aan de rechterkant verwijderd, deze zat alleen links.Ook ervoor gezorgd dat deze rechthoekig is, het andere luik hoort bij de T-6 Texan.
photo 575389

Er zat een krasje in de schuifkap, deze heb ik met wat kunst en vliegwerk weg kunnen polijsten. Blijkbaar een gevalletje pech, de kap in de andere kit die ik heb ziet er keurig uit.
photo 575390

Verder zaait Special Hobby wat verwarring, de stuurknuppels zijn als 1 en 2 gemerkt, maar in de handleiding heten ze alle twee 4? Dat is lastig, want 1 van de knuppels heeft een knik en ik kon er geen duidelijke foto's van vinden. Ze zijn dus op de gok geplaatst.
photo 575387

photo 575388

photo 575391

Tot de volgende update.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Harvard IIB MLD
BerichtGeplaatst: di 14 feb, 2023 1:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Mooi begin. Blijven mooie iconische kisten. Op Gilze Rijen nog wel eens kunnen genieten van wat van de Dutch Historical Flight's kisten en bijna omver geblazen toen ze de motor, op het platform voor de hangar waar ons meteo kantoortje zat, even open draaiden. (Ja ik heb veel beleefd op dat platform :lol: )

Veel plezier met de bouw :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Harvard IIB MLD
BerichtGeplaatst: di 14 feb, 2023 19:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2763
Woonplaats: Dordrecht
Mooi en interessant begin al!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Harvard IIB MLD
BerichtGeplaatst: wo 15 feb, 2023 10:29 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 jun, 2007 0:23 am
Berichten: 679
Interessant intro verhaal! en leuke kit, ga zeker even mee lezen waar op gelet moet worden bij dit model aangezien ik hem zelf ook nog heb liggen.

_________________
Mijn website: www.ElveScaleModeling.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Harvard IIB MLD
BerichtGeplaatst: do 16 feb, 2023 23:09 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Dit wordt vast weer een topper, succes!


D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Harvard IIB MLD
BerichtGeplaatst: vr 17 feb, 2023 8:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Dat wordt weer een leuk projectje om te volgen! Is hier een decalset voor of wordt het sprokkelwerk om de MLD uitvoering te kunnen maken?

Ik vind de schoudergordels trouwens wel heel kort overkomen, maar het kan ook zijn dat ik gewoon niet snap hoe ze werken. Ik heb soms al ruzie met de gordel in m'n Twingo :mrgreen:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Harvard IIB MLD
BerichtGeplaatst: vr 17 feb, 2023 12:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 jul, 2010 0:42 am
Berichten: 135
Let op dat je je riempjes er niet goed op hebt zitten!!. Even goed naar de instructies kijken, ze gaan onder de beugel door en niet er overheen. Dan zijn ze meteen niet meer zo kort


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Harvard IIB MLD
BerichtGeplaatst: zo 19 feb, 2023 20:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Iedereen bedankt voor de aanmoedigingen en tips.

Een dryfit van de onderdelen geeft goede hoop voor een voorspoedige bouw.


photo 575989

photo 575990

Voor de uitlaat, waarover later meer, moet een gat in de cowl worden gemaakt. Ziet iemand al wat er fout gaat?

photo 575991

Juist, als je prat gaat op je opleiding als werktuigbouwer, mag je er vanuit gaan dat tekening lezen geen probleem is. De werkelijkheid is helaas anders :roll: .
Ik zou, als je deze kit ook bouwt, de breedte ook op 2,5 mm houden i.p.v. 3,5 mm, anders zit er wel heel veel ruimte rond de uitlaat.

photo 575392

Bij het bekijken van de foto van de 12*1 (zie intro) vond ik al dat de uitlaat er vreemd uitzag, ik dacht eigenlijk aan een hedgehog uitlaat, maar had die nog nooit op een Harvard gezien. Nog eens door de documentatie gesnuffeld, en ja hoor, toch een hedgehog uitlaat op de Harvard.

photo 575987
(Bron: Collectie Nederlands Instituut voor Militaire Historie)

photo 575988
(Bron: Collectie Nederlands Instituut voor Militaire Historie)

Wat nu gedaan, laten zitten, of toch naar een oplossing zoeken? Toch maar eens gekeken wat mogelijk was en een setje voor de Airfix Beaufighter bleek de perfecte oplossing.

photo 575993

De aansluiting van de uitlaat bleek een fractie te klein. Daarvoor een stukje styreen buis uitgeboord en dit eroverheen geschoven, past nu perfect.

photo 575986

photo 575994

Verder had ik geïnvesteerd in een pitotbuis van Master in miniature, en dat blijkt een opvallende verbetering.

photo 575995

Tja, en toen de gordels.
TheFlyingDutchman schreef:
Dat wordt weer een leuk projectje om te volgen! Is hier een decalset voor of wordt het sprokkelwerk om de MLD uitvoering te kunnen maken?

Ik vind de schoudergordels trouwens wel heel kort overkomen, maar het kan ook zijn dat ik gewoon niet snap hoe ze werken. Ik heb soms al ruzie met de gordel in m'n Twingo :mrgreen:

Branky schreef:
Let op dat je je riempjes er niet goed op hebt zitten!!. Even goed naar de instructies kijken, ze gaan onder de beugel door en niet er overheen. Dan zijn ze meteen niet meer zo kort

Ik begon te twijfelen of ik ze op de juiste manier had aangebracht, maar een zoektocht op youtube liet unaniem zien dat de gordels toch over de beugel lopen. Ik weet dat warbirds niet altijd de betrouwbaarste bron zijn, maar zie eigenlijk geen reden waarom de positie van de gordels aangepast zou worden. Zo te zien wordt de hoogte van de stoel met een kabel en katrollen binnen het frame geregeld en dan is de plaatsing van de gordels erboven vrij logisch.

photo 575984

photo 575985

De door SH meegeleverde gordels zijn overigens Sutton gordels, die ergens vanaf 1943 werden vervangen door "Q" gordels. Omdat Nederland de Harvards in 1946 aankocht, ben ik ervan uitgegaan dat deze waren voorzien van een "Q" harness en heb ik de (te korte) gordels verwijderd. Ik ga hiervoor nu gordels uit de Eduard 73006 set gebruiken, die zijn gelukkig ook langer.

@Jelle; Er is voor de 12*1, zoals gewoonlijk :mrgreen: , weer wat knip en plakwerk nodig. Ik heb hiervoor het setje van Avalon uit de intro aangekocht, met wat creativiteit kan ik hiervan de juiste registratie in elkaar knutselen.

De huidige status.

photo 575996

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Harvard IIB MLD
BerichtGeplaatst: di 21 feb, 2023 0:39 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18506
Woonplaats: Hurdegaryp
Wat een heerlijke (ver)bouw weer.

Deze heeft dus weer een andere uitlaad als de mij bekende uitlaten (kort en verlengd), deze heeft rare uitsteeksels. Wat is daar de functie van? Extra koeling?

Ik was blij met je miniatuur pitotbuis. Die lijkt exact op de echte die ik hier heb liggen (alleen 72 maal groter). Een dorpsgenoot wist niet wat hij ermee moest en bood hem mij aan, samen met wat Fokker S.11 items en een cilinders en zuiger van een stermotor (Beachcraft of Tracker).

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement