Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 0:45 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 24 jan, 2023 20:03 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
@ Ferry, bedankt! Aires staatk moet ook zeggen dat ik een hoop plezier haal uit dit soort aanpassingen. Niet alleen omdat het 't niveau van detail ophaalt, maar ook het werk om het passend te maken vind ik erg therapeutisch werken. :)

@ Jeroen, aanvankelijk wilde ik ook een blank metalen kist maken, maar in m'n zoektocht naar een Vietnam schema kwam ik er achter dat een camo bak gewoon errug gaaf is. :mrgreen: Daarbij komt dat ik eigenlijk best veel zin heb om afgebrande verf op de achterromp te simuleren.

@Deef, Bedankt! Dat freesje bevalt enorm! Het maakt bepaalde klussen zo veel makkelijker!

@Klaas, ook bedankt! :)
Wat betreft de uitlaat, ik ben opzoek naar een manier om een overtuigende gebruikte uitlaat te laten zien, en daar heb ik simpelweg zo goed als geen ervaring mee. Tot zover zijn de meeste van m'n vliegtuigen props geweest.
Op de eerste foto van dit verslag is een uitlaat te zien waarbij de 'petals' om en om donker en licht van kleur zijn. Dit heb ik na geprobeerd te maken met Mr. Metal Color 212 en 213 (Iron en Stainless resp.). Deze kleuren zijn zgn. buffables en kan je oppoetsen. Ik heb deze kleuren aangebracht over een basislaag Stainless van AK.
Toen de kleuren erop zaten heb ik ze met een wattenstaafje opgepoetst en daarna ben ik met een zwarte panelliner langs alle randjes geweest. Dit was uiteindelijk het resultaat.
photo 574042
photo 574043
photo 574045
photo 574046
photo 574047
photo 574048

En even als dryfit achterop de F-100:
photo 574304
photo 574305
Hmm, misschien heb ik zo toch een redelijke uitlaat.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 jan, 2023 0:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2816
Woonplaats: Leiderdorp
Prima kontje zo :lol:

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 jan, 2023 21:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 jun, 2007 0:23 am
Berichten: 691
Uitlaat ziet er mooi uit.

_________________
Mijn website: www.ElveScaleModeling.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 jan, 2023 17:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Juggernaut schreef:
@Deef, Bedankt! Dat freesje bevalt enorm! Het maakt bepaalde klussen zo veel makkelijker!
Heb 'm inmiddels ook besteld :D :brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 31 jan, 2023 6:41 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Bedankt jongens! :)

@ Deef, je gaat er geen spijt van krijgen! :brouw:

Vandaag hebben we weer aardige stappen kunnen zetten met de Super Sabre. Als eerste heb ik van wat H-profielen steuntjes gemaakt om de resin uitlaat goed uit te kunnen lijnen in de romp. Het ziet er niet al te fancy uit, maar het doet wat het moet doen, want het laatste waar ik mee te maken wil krijgen is een scheve uitlaat.
photo 574715

En in deze positie gaat 'ie dan vastgelijmd worden:
photo 574716

Hierna hebben we de laatste dingetjes in de cockpit geplakt, zoals de roerpedalen en de stuurknuppel. Ook het instrumentenpaneel is nu vastgelijmd.
photo 574717
photo 574718
Alleen de stoel nog en dan is de badkuip helemaal klaar!

Verder hebben we één van de vele knopen doorgehakt en is de inlaat nu in de rechter romphelft geplakt. Ik zag wel dat de kitromp wat bijgebogen moest worden omdat er anders hoogteverschil zou zitten tussen de neus en de rest van de romp. Dit hebben we opgelost door wat restmateriaal tussen de inlaat en de romp te plakken.
photo 574719

En daarna hebben we nog een knoop (eindelijk) doorgehakt: de cockpit is nu ook vastgelijmd!
photo 574720

De volgende stap is om wat vloeibare zwaartekracht of wat lood in de neus te stoppen, want de resin inlaat en cockpit wegen wel wat, maar een deel wordt weer gecompenseerd door de resin uitlaat.

Al met al ben ik blij met de voortgang!


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 31 jan, 2023 11:28 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
Knappe cockpit zo... Motor lijkt me ook goed te komen

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 feb, 2023 9:51 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
@ Silenoz, bedankt! :brouw:

Aangezien de cockpit nu vastgelijmd is staan we op het punt dat de romp ook dicht kan. Maar niet voordat er nog één onderdeel in één van de romphelften geprakt is. En dat is de bak voor de speedbrake.
photo 574760
In de Trumpy kit zitten 2 verschillende speedbrakes, en dus ook 2 verschillende bakken waar deze in komt te vallen.
Op de foto achter onderstaande link is de kist te zien die ik ga bouwen, en als je goed kijkt kan je zien dat de speedbrake de brede opening heeft, en ik dus de linker bak moet gebruiken.
https://www.f-100.org/pages/f-100d_53634-3.shtml
photo 574759
Ik moest het e.e.a. een klein beetje aanpassen, want onder de resin neus/inlaat zat ook gelijk de bak voor het neuswiel meegegoten, en daar valt het voorste stuk van de bak voor de speedbrake een stukje omheen.
Oh, en waar ik geen foto van heb is dat ik de binnenkant van de romp zwart heb gesausd (gesaust?). Dit was omdat de inlaat aan de achterkant open is, en ik geen plasticard bij me had om deze dicht te maken. Om toch te voorkomen dat je de binnenkant van de romp kan zien heb ik dus de boel maar zwart gemaakt aan de binnenkant, en nu kijk je op een natuurlijke manier letterlijk een donker gat in. :lol:
En toen was het eindelijk zo ver...
photo 574758
photo 574761
Volgende stap is kieren en naden bijwerken en mogelijk wat paneellijntjes/klinknagels herstellen (mag ik voor het eerst gaan rivetten!), en dan mogen we de vleugels gaan afmaken en monteren!


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 feb, 2023 10:09 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
succes met schuren en plamuren... inderdaad een beetje een tricky samenstelling

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 feb, 2023 10:21 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 jun, 2007 0:23 am
Berichten: 691
Ziet er al mooi uit, zo te zien wel paar naadjes om bij te werken. Succes!

_________________
Mijn website: www.ElveScaleModeling.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 feb, 2023 8:33 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Bedankt jongens!
Ik had inderdaad beter wat lipjes in de romphelften kunnen lijmen om deze naden te voorkomen.. Nou ja, dat is een lesje voor de 1/32 kit die ik sinds kort heb liggen. :)
Maar goed we hebben intussen de naden gedicht en geschuurd.
photo 576065
De onderkant heeft intussen ook al een laagje primer gekregen en zijn de verdwenen paneellijnen met een PE zaagje weer hersteld.
Ik zit nu nog op een maskeer setje voor de canopy te wachten en dan kunnen we serieus over de camo gaan nadenken.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 41 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement