Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 16:44 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 08 jan, 2023 14:35 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Plaatst 'ie nu weer een verslag??

Jah, ik ben even een inhaalslag aan het maken. Ik ben al een tijd terug met deze kit begonnen, maar had er tot nu toe nog geen verslag van.
Aangezien ik toch wel een hoop heb ge/verbouwd wilde ik m'n avontuur toch delen met jullie. :)
Ik ben op het idee gekomen om deze kist te bouwen omdat ik al een aantal keer in de bek van een F-100 heb gestaard, en omdat we bij onze modelbouwvereniging een groepsproject hebben over de Vietnamoorlog.

Dus mag ik jullie voorstellen...

F-100D Super Sabre
Afbeelding
De North American F-100 Super Sabre is een Amerikaans supersonisch jachtvliegtuig, en heeft van 1954 tot 1971 gediend bij de USAF.
De F-100 was ontworpen als opvolger van de F-86 Sabre en was de eerste USAF jager die bij een horizontale vlucht supersonische snelheden kon bereiken.

De F-100 werd als jachtbommenwerper gebruikt in de close-air-supportrol boven Noord- en Zuid Vietnam, maar in eerstgenoemde theater werd de F-100 op een gegeven moment vervangen door de F-105 Thunderchief. Ook boven Zuid-Vietnam werd de Super Sabre uiteindelijk vervangen door de subsonische, maar efficiëntere A-7 Corsair II.

Buiten de VS heeft de F-100 dienst gedaan in de luchtmachten van Denemarken, Frankrijk, Taiwan en Turkije.

Even wat gegevens van de F-100, voordat ik wat meer ga vertellen over het thema van deze bouw:

De F-100D was een éénzitter, en was 15m lang, een kleine 5 meter hoog, en had een spanwijdte van een kleine 12m.
Het vleugelprofiel was een gevalletje NACA 65A007, met een weerstandscoëfficiënt van 0.0130. Ik weet het, lekker boeiuh!
Deze dame was geen lichtgewicht. Het leeggewicht was 9.525kg, en het MTOW (Max Take-Off Weight) was 15.800kg. In beide gevallen bijna het dubbele van de F-86 Sabre!
De FTNC* welke in de F-100D was ingebouwd was de Pruttel & Wilniet J-57 Turbojet met een droge stuwkracht van 45kN (4589kgf), en 71kN (7240kgf) met de naverbrander ingeschakeld.
FTNC = Fuel To Noise Converter :P

De maximum snelheid zou volgens wiki 1.487km/u, of 803kn, of Mach 1.4 zijn, maar er staat niet bij op welke hoogte dat is.
De F-100 kon maximaal 3211km afleggen, en ik vermoed dat dat met zgn ferry tanks is. Ferry tanks zijn grote externe brandstoftanks, groter dan waarmee het toestel tijdens operationele (gevechts-) vluchten uitgerust is, zodat het toestel verder kan vliegen.

De Super Sabre kon een maximale hoogte van 15km bereiken, en deed dit met een klimsnelheid van zo'n 114m/s.

Tot zover de saaie gegevens, nu komt het leuke spul!
De F-100D was bewapend met 4 stuks M39 revolverkanonnen, gekamerd in 20x102mm met 200 schoten per stuk. De M39 had een vuursnelheid van 1.500 schoten per minuut. Keer 4 is dat 6000 schoten per minuut, dus 4 x M39 = M61 Vulcan.

Verder waren er 6 hardpoints waar ook allemaal vormen van ellende onder kon, zolang het totaal aan ellende maar niet meer dan 3190kg was.
De afwerp bewapening kon bestaan uit Sidewinders, Bullpups, rocketpods, conventionele bommen, of als het nodig was, kernbommen.


Omdat ik, zoals ik had gezegd, deze Hun ga bouwen in een Vietnam thema, ga ik het voornamelijk hebben over de diensttijd van de F-100 in de Vietnamoorlog. En naar verwachting komt ze er ongeveer zo uit te zien:
Afbeelding

De Vietnamoorlog was op 1 November 1955 begonnen, en op 16 April 1961 zijn de eerste 6 Super Sabres van Clark Air Base in de Filipijnen naar Don Muang Royal Thai Air Force Base in Thailand gevlogen om daar te helpen met de luchtverdediging. Dit waren dan ook de eerste F-100's die betrokken zijn geraakt bij gevechten in Zuidoost Azië. De F-100's zouden de langst dienende jachtbommenwerpers zijn die in de Vietnamoorlog zouden vechten.
Ze fungeerden boven Noord Vietnam als Combat Air Patrol (CAP), escortes voor F-105's, Forward Air Control en Wild Weasels. Na 1965 vlogen ze niet meer boven Noord Vietnam en werden ze voornamelijk gebruikt boven Zuid Vietnam waarbij ze CAS vluchten en grondaanvallen uitvoerden boven Zuid Vietnam.

Op 18 augustus 1964 werd de eerste F-100D door luchtafweer neergeschoten, de piloot heeft z'n schietstoel kunnen gebruiken en heeft het overleefd.
In april 1965 namen F-100's, die F-105's aan het escorteren waren onderweg naar de Thanh Hoa Brug, deel aan het eerste lucht-luchtgevecht van de USAF tegen Noord-Vietnamese MiG-17's.

Niet veel later werd de F-100 vervangen door de F-4C Phantom voor MiG CAP's (dit liep aanvankelijk niet al te soepel voor de Phantom piloten).
De Air National Guard heeft ook meegevochten in Vietnam, en zij bracht bijna 100 aanvullende Super Sabres naar het front. Tussen Mei 1968 tot April 1969 heeft de ANG meer dan 24.000 gevechtsmissies gevlogen, en hebben hierbij meer dan 4 miljoen 20mm granaten verschoten, ruim 13,5 kiloton aan bommen en 4,5 kiloton aan napalm afgegooid.

Er was ook een tweezits variant van de F-100 ontwikkeld: de F-100F. Deze versie werd vooral gebruikt om doelen te spotten voor andere jabo's (ik ben te lui om steeds weer "jachtbommenwerper" te typen, ook al heb ik net ook weer "jachtbommenwerper" getypt, en net ook weer.....), maar ook voor SAR missies onder het top geheime Commando Sabre Project.

Tegen het eind van de oorlog zijn er 242 F-100's verloren gegaan boven Vietnam, en het hoogste aantal toestellen wat in Vietnam gestationeerd was bedroeg 490 toestellen. Ik wilde graag een vergelijking maken met de F-4 Phantom, en ik heb wel gezien dat er tijdens de oorlog in Vietnam 671 Phantoms verloren zijn gegaan, maar ik kan niet terugvinden hoeveel er maximaal gestationeerd zijn geweest...

Tijdens de oorlog heeft de F-100 niet minder dan 360.283 gevechtsmissies gevlogen tot de Hun op 31 juli 1971 uit Vietnam werden teruggetrokken. Hiervoor werden de F-100's al geleidelijk vervangen door F-4's en F-105's.
Een leuke vergelijking, de 4 Fighter Wings (in totaal zo'n 240 toestellen) die het langste in Vietnam gestationeerd waren hebben meer missies gevlogen dan de 15.000 P-51's gedurende de Tweede Wereldoorlog!

De F-100 was ook de eerste Wild Weasel. Wild Weasel squadrons hadden als taak om vijandelijke radars en SAM posities op te zoeken en uit te schakelen. De F-100's die in deze squadrons vlogen hadden ook speciale apparatuur en camera's aan boord om deze systemen op te kunnen sporen. Vanaf 1965 hebben deze toestellen vanaf de Korat Royal Thai luchtmachtbasis in Thailand geopereerd.

Nou, ik geloof dat dit wel genoeg info is voor nu.

Laten we eens naar de kit kijken. Ik heb helaas geen foto's gemaakt van de kit in onbegonnen staat, maar als jullie de inhoud willen zien kan ik adviseren om even bij onderstaande link te kijken:
https://www.super-hobby.com/products/No ... Sabre.html
Maar we hebben nog wel even een foto gemaakt van de doos (dat scheelt weer!):
photo 572603

Ik ben een tijd opzoek geweest naar decals voor een spannende uitvoering (en heb uiteindelijk ook een set gekocht), van een bare metal kist die in Vietnam heeft gediend, maar na wat research gedaan te hebben kwam ik er achter dat er in de kit al een leuke versie zat:
photo 572604
Jah, deze kist is nog maar 20% bare metal, maar toch!

Tijdens mijn zoektocht naar referentiemateriaal ben ik op onderstaande website gestuit:
https://www.f-100.org/hun.shtml
Op bovenstaande website heb ik ontdekt dat het toestel op schema C wat Trumpeter toont een F-100D is met serienummer 55-3634 van het 308 Tactical Fighter Squadron, van de 31st Tactical Fighter Wing, welk tussen 1966 tot 1970 op de Tuy Hoa Air Base in Vietnam gestationeerd is geweest.

Als jullie bij onderstaande link dan even doorscrollen naar het 308th Tactical Fighter Squadron, dan kunnen jullie foto's zien van de kist die ik dus ga maken.
https://www.f-100.org/hun012.shtml
Heb ik wel gelijk kleine afwijkingen gezien met de kleurenoptie van Trumpy: de wit-groen geblokte streep op de staart was bij 'mijn' kist kennelijk niet aanwezig. Ik zie 'm wel terug op z'n broertje met registratie 55-3550. Ik zal 'm op 't toestel wat ik ga maken weglaten.
En Trumpy geeft aan dat de achterromp af fabriek blank metaal was, terwijl de verf bij het origineel door de hitte van de motor feitelijk er af gebrand is.
Dat gaat een leuke uitdaging worden om dat na te bootsen! :D

Verder heb ik als referentie onderstaand boek aangeschaft:
Afbeelding
Detail & Scale deel 11, door Bert Kinsey. Dit zijn leuke boeken aangezien er een hoop info in staat over het echte werk, maar achterin staan ook kit reviews waardoor je vrij makkelijk kan zien wat er aan een bepaalde kit scheelt.
En ook bij deze kit scheelt er wat. Zo is de vorm van de inlaat niet correct. Trumpeter heeft de onderste lip plat gemaakt terwijl deze gekromd moet zijn.
Daarbij komend, dat het inlaatkanaal een uitdaging zal geven om naadvrij te maken, heeft mij doen besluiten om deze neus/inlaat aan te schaffen:
photo 572029
photo 572028
Two birds with one tactical nuke, as they say. :mrgreen:

Andere goodies die ik er tegenaan ga smijten/heb gesmeten zijn o.a. een resin cockpit:
photo 572026
Ik heb een zij-aan-zij vergelijking tussen de resin cockpit en de kit-pit gemaakt, en het verscheel is, zoals jullie niet zal verbazen, behoorlijk.
En een nieuwe blaaspijp, wegens die ziet er toch beter uit dan het kit onderdeel:
photo 572024
Verder heb ik nog wat uitbreidingssets gekocht voor het knalspul wat onder de vleugels komt, dan heb ik daar in ieder geval genoeg keuze in.

Zoals aangegeven was ik al redelijk op gang, en heb ik dus geen foto's meer van het prille begin.
Al hoewel... het eerste waar ik mee begonnen ben is het prepareren en schilderen van de cockpit.
Als eerste even de Aires pit en de kit-pit naast elkaar gezet:
photo 572035
Moet ik nog zeggen wat wat is? :P

Uiteraard heeft resin de uitdaging dat er meestal een gietblok aanwezig is die verwijderd moet worden. Ik heb sinds kort een freespen gekocht en ben het gietblok onder de cockpit daarmee te lijf gegaan.
photo 572027
photo 572032
Om te voorkomen dat ik dat fijne stof inhaleer heb ik een stofzuiger onder m'n arm gehouden en heb ik de pit tijdens het frezen vlak tegen de zuigmond gehouden. Al het stof verdween direct de stofzuiger in, en ik ben blij dat deze techniek zo goed werkt!
photo 572030

Nadat het frezen klaar was kreeg de cockpit een primerlaagje en zijn daarna wat kleurtjes op hun plek gedeponeerd.
photo 572034
Ik vind het er leuk uitzien zo!

En iedereen die wel eens met de Aires cockpits heeft gewerkt weet dat het plastic van de romp op de betreffende plek een pietsie dunner gemaakt moet worden om de passing goed te krijgen. Ook hier heb ik weer m'n freesje voor gebruikt.
photo 572039
photo 572031
photo 572033
Gaat al de goede kant op!
Wel even een vraag tussendoor.. hebben jullie wel eens transparant grijs plastic gezien?
photo 572036
Nou, nu wel! :lol:
Maar, het heeft resultaat gehad:
photo 572037
photo 572038
photo 572040
Ik moet ergens nog een millimetertje vandaan zien te smokkelen, maar we zijn er bijna!
Ja, het is een werkje geweest, maar dit soort uitdagingen vind ik hartstikke leuk om op te lossen! :brouw:

Nou, tot zover!


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 jan, 2023 16:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2005 20:42 pm
Berichten: 241
Woonplaats: Rijssen
leuk verslag, ben ook naar een 1/48 model op zoek, dit is zeker een kandidaat.
ik ga dit zeker volgen, succes!!

_________________
voor de exacte spelling zie: http://www.vandale.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 jan, 2023 18:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Nou dit belooft wat met al die extra goodies! Mooi spul.
Ziet er uit als een betere kit dan de oude 1/48 Monogram en ESCI :)

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 jan, 2023 8:36 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
@ Adder, bedankt! De Trumpeter is opzich niet slecht, je moet alleen even kijken wat je met de inlaat wilt gaan doen.

@david, dank je! Trumpeter heeft de F-100 voor het eerst in 2009 uitgebracht (F-100C), deze F-100D is een jaar later verschenen.
De monogram schijnt toch ook niet slecht te zijn heb ik begrepen. En daar is de inlaat naar het schijnt wel correct. Als je echt een fossiel wilt dan moet je de Lindberg uit 1957 hebben. :lol:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 jan, 2023 16:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Juggernaut schreef:
@david, dank je! Trumpeter heeft de F-100 voor het eerst in 2009 uitgebracht (F-100C), deze F-100D is een jaar later verschenen.
De monogram schijnt toch ook niet slecht te zijn heb ik begrepen. En daar is de inlaat naar het schijnt wel correct.

Danny


Ah! Dan zit ik redelijk goed met mijn oude 1/48 Monogram F-100 krakbak kit :lol:

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 jan, 2023 21:52 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Kleine update van mijn kant. Ondanks dat ik nog niet helemaal klaar ben met het passend krijgen van de cockpit heb ik toch even de cockpit en het dashboard droog op hun plek gezet om zo in ieder geval een idee te krijgen van hoe het er uit gaat komen te zien.
photo 572837
photo 572838
En als we dan ook even de vleugels droog op hun plek leggen, dan begint het al een beetje op een Super Sabel te lijken.
photo 572840

En dan het deel van een Jet waar ik nog wel wat oefening bij kan gebruiken; het spuiten van de uitlaat.
Ik heb een stainless basislaag uit de AK Xtreme Metal reeks gepakt en de blaaspijp van binnen zo logisch mogelijk van kleur geprobeerd te voorzien. Ik heb hiervoor ook foto's bekeken van de Pruttel & Wilnie J57, maar ik blijf het lastig vinden, dus tips kan ik hierin nog wel gebruiken.
photo 572961
photo 572963
photo 572960
photo 572962
Ook ben ik er nog niet uit wat ik verder moet doen met de nozzle. Hij is absoluut nog niet klaar, maar ik weet effe niet wat ik het beste kan gaan doen nu..
Oh well, daar komen we ook wel weer op.

Nou, dat was 'm weer voor nu, en jullie zijn nu helemaal bij (geloof ik). Eerst maar eens weer stappen maken met de Blech, dan pakken we deze er weer bij.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 jan, 2023 21:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Ik heb wel vaker begrepen dat het passend maken van Aires onderdelen wel wat voeten in aarde heeft. Jou cockpit ziet er na dat vele werk wel prachtig uit, echt eer van je werk. Het spuiten voor de Pruttel en wilnie kan ik je niet bij adviseren want ik heb er nooit 1 gemaakt.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 jan, 2023 17:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Ziet er goed uit, mooie kist ook! Vind zelf de camo-versie wat minder mooi, zoals op de 1e foto vind ik hem toch het mooist. Gelukkig verschillen smaken! :lol:

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 jan, 2023 16:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Mooi maatwerk man! Bevalt dat freesje van DSPIAE?

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 jan, 2023 18:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Mooi begin en best daring met die cockpit. De pit zelf ziet er al prima uit.

Naar welk effect ben je op zoek voor wat betreft de nozzle van de J-57? Soms is het aanbrengen van verschillende tinten metaal een optie. Soms heb je blauwe en rode verkleuringen. Wat ook wel de moeite waard is, is zwarte basis laag en drybrushen. Verbrandings streaks kun je aanbrengen met, uiteraard, streaking effects maar ook met pigmenten. Opties te over. :)

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 36 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement