Phantoms...
Vroeger, toen ik nog met de kwast verfde en het model zo snel mogelijk gereed in de kast moest staan, had ik al een fascinatie voor Phantoms.
Toendertijd was ik er op een gegeven moment wel achter dat in 1/72 de beste Phantoms die van Hasegawa en Fujimi waren, wel prijzig (zeker voor een jong ventje van toen!), maar het wel waard.
Gek genoeg kwam ik er ruim 20 jaar later achter, dat er toendertijd eigenlijk weinig veranderd was op het gebied van de (Marine) Phantoms.
Tot enkele jaren geleden Academy met hun nieuwe 1/72 kit uit kwam. Deze kit is een soort kruising tussen een "echt" model en een snap kit, en eigenlijk gewoon goed gedetailleerd.
Helaas heeft deze vorm van bouwen ook wat nadelen, zoals het vrij lompe landingsgestel en diverse aanhechtingspunten voor b.v. wieldeuren, maar verder heeft deze kit een cockpit met relief-instrumentenpanelen, mooie panelllijnen, diepe in- en uitlaten, en mooie diepe wielbakken waar daadwerkelijk de wielen in zouden passen.
Wel is het wederom een F-4J; ik wilde graag de stokoude verkleurde F-4S van Hasegawa vervangen, liefst voor één met een mooi verweerd low-vis schema.
Dit is de boxart van hoe Academy grofweg het ding in elkaar ziet:
Ik heb aldus de F-4S gesloopt, met de intentie om landingsgestel, wieldeuren, pylons en vleugeluiteinden op de F-4J te zetten. Vooral die laatste zijn wezenlijk anders, want de F-4S (een upgrade van de J) kreeg daar grote extra leading edge slats.
Dus de zaag in de Academy gezet, vleugeleinden van de Hasegawa S erop gezet. Ik heb nog gaatjes en pinnetjes van messingdraad gemaakt en moest nog wel e.e.a. schuren omdat de Hasegawa vleugels net wat dikker waren, maar het is te doen. De S had ook extra bulten onder de vleugel voor slats, die had ik ook nog van mijn gesloopte model. Wel moeten nog klinknagels toegevoegd worden, de Academy kit zit er (helaas, m.i.) helemaal onder en in 1990 deed Hasegawa daar nog niet aan.
Na nog eens goed nadenken toch maar gekozen het model in-flight te doen. Daarvoor levert Academy extra onderdelen voor de wieldeuren, die nagenoeg perfect passen.
Het past allemaal best lekker in elkaar, al moesten de inlaten zelf nog netjes gemaakt worden, en heb ik de achterkant eraf gezaagd zodat je de turbinebladen later kunt toevoegen i.p.v. ze te moeten sandwichen tussen de 2 helften.
Een ander typisch Phantom punt zijn de aansluitingen van de inlaten op de romp, al zijn die een stuk beter als Hasegawa of Fujimi, helemaal naadloos past het ook niet.
De rest is eigenlijk volgens het boekje gebouwd en niet echt vermeldingswaardig!
Frappant is dat die bobbels op de inlaten, die voor een B/N of S zijn, ook in de J kit zitten. De gaten zitten ook al in de inlaten, dus die moet je voor een J nog dicht maken:
De Hasegawa vleugeleinden hebben een net iets andere kleur:
De onderkant, de meeste pylongaten heb ik gevuld met sprue, en de rechthoekige gaten in het midden moeten nog deurtjes in. Ook de vanghaak moet er nog op. Die 6 grijze slat-bobbels zijn hier ook goed te zien, het uitmeten was nog wel lastig omdat er i.t.t. de Hasegawa kit natuurlijk geen gaatjes zitten die je moet uitboren