Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 13:40 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 25 jan, 2020 23:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Phantoms...

Vroeger, toen ik nog met de kwast verfde en het model zo snel mogelijk gereed in de kast moest staan, had ik al een fascinatie voor Phantoms.
Toendertijd was ik er op een gegeven moment wel achter dat in 1/72 de beste Phantoms die van Hasegawa en Fujimi waren, wel prijzig (zeker voor een jong ventje van toen!), maar het wel waard.
Gek genoeg kwam ik er ruim 20 jaar later achter, dat er toendertijd eigenlijk weinig veranderd was op het gebied van de (Marine) Phantoms.
Tot enkele jaren geleden Academy met hun nieuwe 1/72 kit uit kwam. Deze kit is een soort kruising tussen een "echt" model en een snap kit, en eigenlijk gewoon goed gedetailleerd.
Helaas heeft deze vorm van bouwen ook wat nadelen, zoals het vrij lompe landingsgestel en diverse aanhechtingspunten voor b.v. wieldeuren, maar verder heeft deze kit een cockpit met relief-instrumentenpanelen, mooie panelllijnen, diepe in- en uitlaten, en mooie diepe wielbakken waar daadwerkelijk de wielen in zouden passen.

Wel is het wederom een F-4J; ik wilde graag de stokoude verkleurde F-4S van Hasegawa vervangen, liefst voor één met een mooi verweerd low-vis schema.

Dit is de boxart van hoe Academy grofweg het ding in elkaar ziet:
Afbeelding

Ik heb aldus de F-4S gesloopt, met de intentie om landingsgestel, wieldeuren, pylons en vleugeluiteinden op de F-4J te zetten. Vooral die laatste zijn wezenlijk anders, want de F-4S (een upgrade van de J) kreeg daar grote extra leading edge slats.
Dus de zaag in de Academy gezet, vleugeleinden van de Hasegawa S erop gezet. Ik heb nog gaatjes en pinnetjes van messingdraad gemaakt en moest nog wel e.e.a. schuren omdat de Hasegawa vleugels net wat dikker waren, maar het is te doen. De S had ook extra bulten onder de vleugel voor slats, die had ik ook nog van mijn gesloopte model. Wel moeten nog klinknagels toegevoegd worden, de Academy kit zit er (helaas, m.i.) helemaal onder en in 1990 deed Hasegawa daar nog niet aan.
Na nog eens goed nadenken toch maar gekozen het model in-flight te doen. Daarvoor levert Academy extra onderdelen voor de wieldeuren, die nagenoeg perfect passen.

Het past allemaal best lekker in elkaar, al moesten de inlaten zelf nog netjes gemaakt worden, en heb ik de achterkant eraf gezaagd zodat je de turbinebladen later kunt toevoegen i.p.v. ze te moeten sandwichen tussen de 2 helften.
Een ander typisch Phantom punt zijn de aansluitingen van de inlaten op de romp, al zijn die een stuk beter als Hasegawa of Fujimi, helemaal naadloos past het ook niet.
De rest is eigenlijk volgens het boekje gebouwd en niet echt vermeldingswaardig!

Frappant is dat die bobbels op de inlaten, die voor een B/N of S zijn, ook in de J kit zitten. De gaten zitten ook al in de inlaten, dus die moet je voor een J nog dicht maken:
Afbeelding
De Hasegawa vleugeleinden hebben een net iets andere kleur:
Afbeelding

De onderkant, de meeste pylongaten heb ik gevuld met sprue, en de rechthoekige gaten in het midden moeten nog deurtjes in. Ook de vanghaak moet er nog op. Die 6 grijze slat-bobbels zijn hier ook goed te zien, het uitmeten was nog wel lastig omdat er i.t.t. de Hasegawa kit natuurlijk geen gaatjes zitten die je moet uitboren ;)
Afbeelding

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 jan, 2020 23:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Decals... :-/

Oorspronkelijk was het de bedoeling om dit setje te gebruiken:
https://modelingmadness.com/scott/decal ... s72541.htm
En dan optie 2, die van VMFA-312 met de blokjes op de staart.
Helaas hebben de heren van Superscale niet zo opgelet, want zo goed als alle markeringen die voor dit schema zijn, zijn in dark ghost grey geprint, en laten de stukken waar ze op komen nu ook net die kleur hebben... :roll:
Gelukkig kwam ik er nu al achter en niet pas op het eind!
De laatste optie vond ik minder interessant, maar was de enige die ik nog kon maken op deze manier, want andere S decals had ik niet meer.
Na wat Googlen vond ik deze foto van het echte toestel:
https://www.jetphotos.com/photo/6523910
Dat gaat leuk spuitwerk worden :D

Maar het valt ook op dat het grote serienummer achterop in een ander lettertype is (de 3860), en het kleine serienummer wat normaal bij de staart staat zo goed als onzichtbaar is, en dus niet donkergrijs is zoals de rest. Nu is dat zo klein dat me dat dan weer niet zo stoort, maar de spelfout wel! 3860 = nummer 153860, maar op het serienummer staat 152860 en ik ben dan weer net autistisch genoeg om me daar aan te storen :mrgreen: :mrgreen:
Of het correct is weet ik niet, maar ik voor de serienummers gekozen voor Medium Blue Grey, dat is wat donkerder als Dark Ghost Grey.

Dus maar iets gedaan wat ik al lang wilde doen, zelf decals ontwerpen, in dit geval erg simpel met het juiste font (te downloaden bij DaFont.com, lettertype USN_Stencil). De kleur is ook eenvoudig te bepalen door het FS nummer op te zoeken en daar CYMK waardes bij te zoeken; die zet je vervolgens als "fill" in Inkscape; dan is nog een kwestie van de de juiste hoogte bepalen, paar testprintjes doen, en printen maar op het decalpapier wat ik een tijdje geleden nog in de Brouwersshop gekocht heb. Ik heb een Laserjet M375 gebruikt (kleurenlaser), en het is bijna dezelfde kleur als op het velletje. Voor een eerste keer vind ik het goed genoeg!
De extra "10" zit trouwens op de neuswieldeur, die in de Superscale set is veel te klein.
Dan heb je uiteindelijk dit na 2 middagen prutsen in Inkscape:
Afbeelding

Inmiddels heb ik ze ook geprint en ben wel tevreden, zelfs de kleine lettertjes F-4S die ongeveer 0,7mm hoog zijn, zijn nog leesbaar. Het is geen Cartograf en ik moet nog testen of en hoe ze werken (en misschien nog verkleuren op de ondergrond?), maar vooralsnog leuk om te doen.

Overigens lijkt de door Superscale aangegeven niet-standaard bovenste kleur m.i. niet echt op de aangegeven FS36314, dat is de kleur die bijvoorbeeld op de Britse Tornado F3 en Eurofighter zit. Ik meng zelf wel wat, de boel wordt toch nog verweerd ;)

Groeten,
Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 apr, 2022 9:37 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
ja ja, na 2 jaar en 2 maanden ben ik deze niet vergeten.
Ik zocht eigenlijk iets op kleine schaal als voorbereiding voor het spuitwerk van de 1/32 Intruder, en in mijn hoofd was deze al een stuk verder :mrgreen:
Er zat nog flink wat werk aan de naden, doordat dit ding uit verschillende kleuren plastic met blijkbaar ook verschillende samenstellingen en hardheden bestaat was dat niet het fijnste klusje, maar alles is nu redelijk strak en langzamerhand ben ik bezig alle verloren details weer terug te brengen zodat ik hem straks kan spuiten.
Ook de conversie naar 'n F-4S blijkt toch wat ingewikkelder te zijn als alleen een paar andere buitenvleugels, zo zaten er nog verstevigingsplaten onder de buik en op de vleugels, en had ik wel netjes die bulten onder de vleugel gelijmd (slat actuators) maar moet je natuurlijk de slat zelf ook nog scriben. In het echtje steekt die ook nog iets uit buiten de vleugel en hangt naar beneden, maar ik omdat dit model een beetje 50/50 is qua details en bouwvreugde heb ik het bij alleen scriben gelaten.
totaal-overzichtje van de actuele status:
Afbeelding
hier zie je (wederom) de andere vleugel-uiteinden en ook de gescribete slats, voor de verandering heb ik die met de vrij grove Tamiya scriber gedaan. (die maakt wat bredere/diepere lijnen als mijn gebruikelijke naald in boorhouder en PE-zaagjes)
Afbeelding

Tot zover maar weer, intussen werk ik ook nog aan details voor de 1/32 Intruder maar dat is nog niet echt post-waardig...

Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 apr, 2022 11:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Ja mooi. Goed dat je deze weer aandacht geeft. De Phantom heb ik ook altijd mooi gevonden.

Heb er ook een...van Fujimi...ik wil graag deze bouwen.
Afbeelding
Bron:airfighters.com

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 apr, 2022 21:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 15 jul, 2008 22:06 pm
Berichten: 4429
Woonplaats: Lelystad
2 jaar en geen enkele reactie ! ;-) wow :D

maaruh, leuk project zo, om de J om te bouwen naar een S. Zal je net zien, ben je klaar, komt Academy er zelf mee.

Wat betreft superscale decals. Altijd goed je referenties checken, want fouten werden er genoeg gemaakt daar :)

Succes verder!

Groet
Niels

_________________
Vertrouw niemand, die zegt dat je al te veel bouwdozen hebt :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 apr, 2022 11:49 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Voor een "snap" ziet deze er mooi gedetailleerd uit.
De Phantom is net als bij jou doorspekt met jeugdsentiment. Mijn allereerste model was een F4 en sindsdien is dit mijn favoriete toestel.

Succes met de verderzetting!
Hopelijk met meer reacties.

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 apr, 2022 12:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Thanks heren!

@Barry: dat schema is het compleet tegenovergestelde van wat ik van plan ben! :mrgreen:

@Niels: Ik ben ook bang dat dat gaat gebeuren, net als ik klaar ben! :mrgreen: Ik heb inderdaad meer van die Superscale setjes gehad met verkeerde kleuren en verkeerde schaling. :( Vond het jammer dat ik die VMFA-312 niet kon maken -de letters printen lukt nog wel maar die blokjes lukte met niet om goed te tekenen, dus dan maar de andere optie. :)

@Thiery: qua oppervlakte details is dit echt een super mooie kit, en eigenlijk vind ik het ook wel jammer van de snap-kit features. Daardoor is alles wat detail heeft (wieldeuren en wielpoten enzo) zo lomp dat het compleet uit de toon valt vergeleken met de rest. De filosofie erachter ontgaat me ook een beetje: waarom sommige dingen super mooi detailleren en evengoed vrij complex maken, maar dan lompe snap-fit dingen doen en zowel stikkers als decals bijleveren. (nog los van het feit dat dit ding normaliter rond de 30 euro is, ik hem 'm ooit op ESM gekocht voor 10). Voor m'n kinderen is hij veel te ingewikkeld, daar bouw ik liever die Hobby Boss modelletjes mee.

Overigens zullen de echte Phantom Phanatics in 1/72 denk ik eerder voor de nieuwe FineMolds gaan. :)

Vooralsnog alleen wat scribewerk enzo gedaan, ben ook druk aan het leren voor examen op het werk dus e.e.a. gaat niet snel. Hopelijk de volgende update wel sneller als 2 jaar! :mrgreen:

Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 mei, 2022 9:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
jeroen_R90S schreef:
Ook de conversie naar 'n F-4S blijkt toch wat ingewikkelder te zijn als alleen een paar andere buitenvleugels, zo zaten er nog verstevigingsplaten onder de buik en op de vleugels, en had ik wel netjes die bulten onder de vleugel gelijmd (slat actuators) maar moet je natuurlijk de slat zelf ook nog scriben. In het echtje steekt die ook nog iets uit buiten de vleugel en hangt naar beneden, maar ik omdat dit model een beetje 50/50 is qua details en bouwvreugde heb ik het bij alleen scriben gelaten.


kon het toch niet laten :roll: :lol:
Afbeelding
Afbeelding
Ze zijn niet 100% qua vorm (dat het makkelijker geweest als ik er eerder achter gekomen was en het model niet al zo goed als compleet in elkaar zat) maar toch een betere imitatie van de unieke F-4S slats. (die zijn anders als de USAF versies zoals nu bleek)
Die stripjes aan de vleugeuiteinden moet ik uiteraard nog op maat maken. Ik heb het een beetje versimpeld met 1,5mm Evergreen halfrond materiaal gedaan wat aan de bovenkant in vorm geschuurd is (vandaar het dotje mr surfacer, daar zat een gaatje)
Daarnaast een poging om de grote verstevigingsplaat aan de onderkant te maken, ook die is niet 100% qua vorm maar het snijden van de dat dunne spul is erg lastig, zeker in bochten. Ik moet hem nog wel dunner schuren. De opening in het midden is voor de pylon met droptank.

Tot zover het even spuitklaar maken als oefenobject voor de Intruder! :mrgreen:

Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 mei, 2022 1:46 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Aard van het beestje...
Mooie toegevoegd detail!
Dat snijwerk moet inderdaad niet makkelijk zijn geweest.

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 mei, 2022 15:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Ah, weer een echt Jeroen project: eindeloos pielen aan de kleinste details. Mooi hoor. Ga zo door!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement