Op de ESM werd ik door Erwin Stam verrast met een kitje van de F.K.3 Little Ack, ontworpen door Frits Koolhoven, toen hij voor Armstrong Whitworth werkte. Eerst maar de gebruikelijke historische achtergrond.
De F.K.3 was het eerste sucesvolle ontwerp van Koolhoven en begon als een private venture van de fabriek, omdat Koolhoven van mening was dat hij een makkelijker te produceren vliegtuig kon ontwerpen dan de standaard verkenner/trainer van de Engelse luchtmacht, de Royal Aircraft Factory BE2c. Dat was de F.K.2, die al nadat 7 exemplaren waren afgeleverd vervangen werd door een verbeterde versie, de F.K.3.
Die vloog voor het eerst in augustus 1915 en er werden 344 stuks van gebouwd. De tweepersoons F.K.3 was een houten tweedekker met acht vleugelstijlen. Beide vleugels hadden een V-stelling en waren voorzen van rolroeren. De piloot zat voorin, de waarnemer daarachter en de cockpits waren niet gescheiden. Het obderstel was geveerd met oleo dempers en in het midden zat een ski om over de kop slaan te voorkomen. Het boekje van Bruce heeft een aardig plaatje van de jhouten romp constructie. Ook staat er een nuttige tabel in van de complexe verspanning.
De waarnemer had wat primitieve hulpmiddelen om het vliegtuig eventueel te besturen. De motorwas een 90 pk RAF 1a luchtgehoelde V6, die een vierbladige schroef aandreef. Het vliegtuig is hoofdzakelijk gebruikt voor training, maar werd in de Balkan behalve als verkenner zelfs ook gebruikt als jager.
Nuttige referenties zijn:
1. J.M. Bruce, Windsock Mini Datafile 13, AW FK.3 (Little Ack), ISBN 1 902207 08 4, Albatros Productions Ltd., Berkhamstead, UK, 1998
2. O. Tapper, Armstrong Whitworth Aircraft since 1913, pp.6-7, 9, 52-58, ISBN 0 370 10004 2, Putnam, London, 1973
3. D. Top, Frits Koolhoven en zijn Vliegtuigproduktie, p. 23, 1996
4. T. Wesselink & T. Postma, Koolhoven, Nederlands vliegtuigbouwer in de schaduw van Fokker, pp. 15, 17-18, ISBN 90 228 3890 0, 1981
5. T. Wesselink, Koolhoven Vliegtuigen, pp. 21-26, ISBN 978 90 818510 2 2, Dutch Aviation Publications/Theo Wesse-link, 2012
6. S. van der Zee, Vergeten legende, Frits Koolhoven 1886-1946, pp. 34-35, ISBN 90-234-7057-5, 2001
Dan de kit. Het spul zit in een stevig, klein doosje.
Alle onderdelen zijn apart verpakt in plastic zakjes en de inhoud is daarbij vermeld. Er is een stukje transparant plastic waarop de windschermen zijn gedrukt en decals om twee verschiilende toestellen uit te beelden.
Het instructieboekje toont in 31 stappen hoe het model gebouwd moet worden.
Daarbij wordt duidelijk aangegeven hoe de diverse onderdelen uitgelijnd moeten worden. Ook het schiderschema is goed gedocumenteerd.
De onderdelen zelf zijn goed gedetailleerd en erg mooi geprint; er is nauwelijks enige oppervalkte ruwheid aanwezig.
Sommige inderdelen zijn zelfs dunner dan met stryreen mogelijk is. Ik heb maar een onderdeeltje in mijn kit gevonden, wat enigzins beschadigd was (geen wonder bij deze kleine details).
Ik ga de tekening in het boekje van Bruce gebruiken als mijn primaire referentie.
Tot zover. Als de De Schelde S.20 af is, ga ik met de bouw beginnen.
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.