Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 11:46 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 20 feb, 2023 8:32 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Mooi houtje touwtje werk aan het worden Rob.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 feb, 2023 13:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
strak werk met de rigging...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 feb, 2023 19:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Dank voor de complimenten voor het touwtjes werk. Maar het is nog niet af. Volgende stap was het aanbrengen van de ""incident wires", die tussen de voorste en achterste vleugelstijlen lopen en waarmee de instelhoek van de vleugels bepaald werd (wat hebben die Engelsen toch een mooie, functionele namen voor de touwtjes).

photo 576013

Daarna de buitenste, dubbele "flying wires" die de krachten bij het vliegen opnemen.

photo 576017

De enkele "landing wires", die tussen de flying wires door lopen en de krachten gedurende de landing opnemen.

photo 576016

Intussen zit de boel aardig vol met plakkers.

photo 576015

Alle spandraden tussen de twee vleugels zitten er nu op, maar lijmen kan nog niet, want er moeten nog meer spandraden op. Die op de staart waren nog simpel.

photo 576011

Die hebik al gelijmd, maar de overtollige vislijn moet nog afgeknipt worden.
De laatste spandraden zijn niet zo makkelijk en maken het model (of liever: de spandraden) aardig kwetsbaar. Hier gaat ie dan.

photo 576012

Dit moet de "outer anti drag wire" worden. Zoals de naam al zegt, biedt deze spandraad tegenwicht tegen de "drag wires" die de luchtweerstandskrachten moeten opnemen (die touwtjes zitten er nog niet op). Deze spandraad moet gaan lopen naar de bovenkant van de voorste buitenste vleugelstijl. En dan zonder de andere spandraden te storen. Kijken hoe dat gaat.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 feb, 2023 9:53 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Mooie rigging Rob, ziet er heel strak uit. Zat afgelopen weekend door mijn 1/32 ICM Tiger Moth te snuffelen en kwam erachter dat men daar toch wel hele mooie rigging verzonnen had. Je bouwt de hele kit op zonder de bovenhelft van de bovenste vleugel en de onderste helft van de onderste vleugel. Vervolgens kan je met één enkele draad een hele vleugelkant doen en naderhand de vleugelhelften aanbrengen.....een heel slim systeem.

robh schreef:
Maar het is nog niet af. Volgende stap was het aanbrengen van de ""incident wires", die tussen de voorste en achterste vleugelstijlen lopen en waarmee de instelhoek van de vleugels

Ik hoop toch wel dat je 'incidence wires' bedoelt want ik zag in gedachten al de meest vreselijke dingen die aangericht werden door een losgeschoten kabel :mrgreen:

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 feb, 2023 10:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
@ Arjan: Oops, kan zelfs niet meer overschrijven. T.a.v. de rigging van je Tiger Moth: Dat kan denk ik dank zij de grote schaal (en dat het styreen is). Bij een vleugeldikte van iets meer dan een millimeter en resin of 3D print lukt het niet, denk ik. Maar in 1/72 en "koppen snellen" aan de andere kant van de vleugel krijg ik zo'n beetje hetzelfde resutaat.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 feb, 2023 11:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Even een hele kleine update. Het was een opluchting dat het aanbrengen van de "anti drag wire" geen problemen gaf. Het bleek uiteindelijk tamelijk eenvoudig om geen vleugelstijlen en andere spandraden in de weg te zitten.

photo 576034

Ik heb nu alle lijntjes aan de achterrand van de bovenvleugel weer strak getrokken en gelijmd, want daar komen nu geen nieuwe spandraden meer bij. Als de lijm droog is, kan het overtollige vissnoer weggesneden worden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 feb, 2023 14:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Gaaf hoor Rob, nu begint een houtje-touwtje vliegtuig toch ook wel weer te trekken.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 feb, 2023 20:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De lijmkoppen en vissnoereindjes bij de achterrand aan de bovenkant zijn weggehaald. Er is al bijna niets meer van te zien.

photo 576217

Ook met de onderkant begonnen.

photo 576216

Dan moeten nu de laatste twee "drag wires" er op. Eerst rijgen door de gaatjes in de bovenvleugel, dan vastlijmen in de gaatjes in de neus.

photo 576215

En de onderste twee:

photo 576214

Daarna strak trekken, vastzetten en vastlijmen.

photo 576212

Een van de draadjes staat niet goed strak. Heb ik gerepareerd door het lijntje voorzichtig warm te maken. De bovenkant van de bovenvleugel en de onderkant van de ondervleugel na het verwijderen van lijm en vissnoer:

photo 576211

photo 576210

Alleen de zwarte pitjes nog te zien. Na lichtjes schuren op de plaats van de draadjes in de verf gezet.

photo 576209

photo 576207

Ook in close up niets meer te zien.

photo 576208

Nog aflakken en dan decallen. Als dat er op zit, kan ik aan het onderstel beginnen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 maart, 2023 19:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Het decal velletje:

photo 576834

En de decals op de vleugels:

photo 576832

photo 576831

En het richtingsroer:

photo 576830

Wel was het vreemd dat rondom de decals een transparante velletje zat.

photo 576833

Nut en oorzaak daarvan is mij niet duidelijk. Verder zijn de decals goed, maar is het lastig om ze rondom de vrij uitgesproken vleugelribben te plooien. Een aantal keren SOL en hier en daar een speldenprik waren daar echt wel voor nodig.
Volgende stap was het onderstel. Daar ben ik afgeweken van de bouwinstructies. Na het lichtjes opboren van de montagegaten, heb ik eerst de kleine, achterste V-stijl vastgelijmd, loodrecht op de onderkant van de romp. Daarna is de stand van de voorste V-stijl goed te bepalen met behulp van het onderdeel waar de schaats aan vast zit.

photo 576827

photo 576826

Dan moeten de twee zijstijlen met de schokdempers geplaatst worden. Daarbij bleek dat die iets te kort waren. Dat heb ik opgelost door er twee stukjes 0.4 x 0,5 mm styreen strip tussen te lijmen.

photo 576824

Buigen is geen optie, dat vertekent het beeld onaanvaardbaar. Dan de vier gekruiste spandraden tussen de V-stijlen aanbrengen. Ik heb ook op de vleugels de haakje control horns gelijmd voor de rolroer stuurkabels.

photo 576822

photo 576823

photo 576821

photo 576818

photo 576820

Gewone procedure dus. Alles lijkt goed gegaan te zijn. Als het model on zijn onderstel rust zitten de vleugels aan beide kanten even hoog. In middels heb ik de wielen geschilderd.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 maart, 2023 20:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 jun, 2007 0:23 am
Berichten: 681
Mooie set draadjes, geeft het model meteen een compleet andere look!

_________________
Mijn website: www.ElveScaleModeling.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement