Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:01 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 07 feb, 2023 12:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Wellicht dat gebruik van een ander soort plastic om mee te printen meer soepelheid geeft.

Toch een fraai dubbeldenkertje aan het worden :brouw:

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 feb, 2023 15:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Nadat ik de "misvormde" vleugelstijlen zo veel mogelijk had bijgewerkt (vlak schuren van de las en de rare kromming) en opnieuw geschilderd ben ik begonnen aan de ander acht vleugelstijlen. Die moeten stuk voor stuk precies in lengte pas gemaakt worden. De eerste twee in de volgorde van het instructieboekje:

photo 575332

Daarna de twee voorste stijlen.

photo 575329

Die moest ik iets verder inkorten dan de achterste, dus kennelijk is de invalshoek van boven- en ondervleugel niet hetzelfde geworden. Kan ook bijna niet anders zonder mal.
De binnenste stijlen gelijmd.

photo 575330

photo 575331

Die moesten ook wat verder ingekort worden, dus ook de V-stelling is iets verschillend, ook al heb ik dezelfde "mal" gebruikt. Het geheel is toch vrij stevig geworden. Op de valreep merkte ik dat ik nog twee gaatjes voor de spandraden (de "inner landing wires") vergeten was te boren. Alsnog gedaan. Hierna is de motor en de motorkap aan de beurt, want daar lopen ook een paar spandraden naar toe. Als dat gedaan is kunnen de spandraden aangebracht worden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 feb, 2023 17:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Rob,

Je hebt deze lastige klus keurig gedaan, de stijlen lopen allemaal netjes evenwijdig. Dat is het voornaamste, de lengte verschillen vallen zo haast niet op.

Succes met de verdere bouw, ik blijf het met plezier volgen. :D

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 feb, 2023 17:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
@John:
Citaat:
de stijlen lopen allemaal netjes evenwijdig
Dat is een verdienste van de kit maker; alle gaatjes zaten op de goede plaats.
Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 feb, 2023 10:29 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Dat maakt het wel een stuk makkelijker. Alleen die stijlen op de romp lijken vreemd omdat ze er zo anders op staan dan de rest van de stijlen.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 feb, 2023 10:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
@ Markie: Niks aan te doen, het was toch echt zo.

photo 571340

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 feb, 2023 14:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Vandaag een hoofdstukje "motor". Die moet ik eerst op z'n plaats zetten omdat er ook twee spandraden door de "motorkap" lopen. De gaatje daarin heb ik al geboord. Na het nodige schilderwerk ziet het er zo uit.

photo 575652

Even droogpassen:

photo 575651

photo 575650

Ziet er goed uit. Daarna heb ik de motor gepast op de romp. Dat zag er niet zo goed uit, de aansluiting tussen romp en "motorkap" was slecht, de motor zat veel te hoog en paste ook niet goed tussen de romp zijkanten. Dus weer werk voor mes en vijl. Een weer trapte ik er in: dit materiaal is zo bros en breekbaar, dat het bij de geringste krachtuitoefening breekt (en wegspringt). Gelukkig het weggesprongen deel wel weer gevonden en op zijn plaats vastgelijmd. Daarna de motor vastgelijmd in de neus.

photo 575649

photo 575648

Een van de uitlaten miste een klein pijpje. Dat het ik geconstrueerd met een stukje 0,5 mm styreen staf.

photo 575647

Overigens ga ik de uitlaten pas vastlijmen als de spandraden er zitten. Anders zitten ze alleen maar in de weg.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 feb, 2023 14:34 pm 
Online
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
die cover gaat nog een crime worden om glad te krijgen... Maak je die voorste rand daar ook nog dunner, gewoon om het optisch meer op een plaat te laten lijken?

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 feb, 2023 7:58 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Die platen waar je uitlaten in zitten moeten wel goed geplaatst worden om e.e.a. strak te laten lijken.
Komt dat goed als je die pas plaatst na de spandraden?

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 feb, 2023 12:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De motorkap is glad geschuurd en nog een keertje geverfd; de printsporen zijn vrijwel niet meer zichtbaar. Ik heb hem niet dunner geschuurd, ik was bang dat er dan (weer) iets zou breken. De uitlaten heb ik eerst gun metal geschilderd. Tamiya gun metal is wel erg glimmend, ziet er eerder uit als verchroomd. Door met roest van Humbrol te drybrushen zet het er acceptabel uit.

photo 575943

Nu kan het aanbrengen van de spandraden beginnen. Eerst die tussen de bovenkant van de romp en het middenstuk van de bovenvleugel.

photo 575945

Ook de spandraden vanaf het midden van de cockpitopening getrokken. Omdat de binnenste voorste "landing wires" vlakbij de andere gaatjes in de bovenvleugel moeten, heb ik die ook aangebracht, zodat alle acht draadjes tegelijk gelijmd kunnen worden.

photo 575944

Dat doe ik (zoals altijd) op de bovenkant van de vleugel. Na het straktrekken en vastzetten met tape ziet het er zo uit.

photo 575942

De volgende stap was het aanbrengen van de dubbele spandraden aan de achterkant van de vleugels (rear inner flying wires). Hiervoor heb ik gekozen omdat het lijmen van draadjes in gaatjes in de romp het lastigste is. Omdat ook de stuurkabel voor de rolroeren van de waarnemer in een gaatje vlak naast de andere gelijmd moet worden, heb ik die ook gelijmd en gespannen.

photo 575941

photo 575940

Zoals op de foto's te zien is, heb ik de "koppen" van de eerste set spandraden op de bovenvleugel al "gesneld".
Nu kon ik de "rear inner landing wires" inrijgen en spannen. Die lopen tussen de dubbele spandraden door. Maar daarvoor moest ik eerst twee vergeten gaatjes boren.

photo 575939

De stuurkabels van de rolroeren zijn afgewerkt. Zo ziet het er nu uit.

photo 575937

photo 575938

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement