Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:40 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 17 nov, 2022 17:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Nee, er is niks mis. Alles is ok, maar toch, een jet in 1:72. Zweedse vliegtuigen lijken onder de producenten van modelbouwkits niet echt heel populair en omdat ik toch weer eens een Zweedse kist wilde bouwen dan maar deze Gripen van Tamiya. Ik heb me laten vertellen dat dit eigenlijk een Italeri kit is en Scalemates bevestigd dit. De kit blijkt zo'n beetje door elke producent uitgebracht van Revell tot obscure merken als Bilek en Kovozavody.
Echter, ik heb het doosje van Tamiya waardoor het waarschijnlijk enkele euro's duurder uit pakt maar dan hopelijk ook met de Tamiya kwaliteit. Deze keer geen fancy extra's maar straight out of the box. Ik ben benieuwd.

De JAS-39 Gripen behoeft, zeker tegenwoordig, geen introductie meer. JAS staat voor Jakt, Attack och Spaningsflygplan, wat neerkomt op jacht, aanval en verkenningsvliegtuig (Zweeds is niet zo moeilijk :D ) De ontwikkeling begon al in 1979 toen de Viggen al 10 jaar in dienst was en de eerste leveringen vonden plaats in 1988.
De ontwikkeling heeft uiteraard niet stilgestaan en we zijn nu al bij de Gripen E die zich redelijk kan meten met 5th gen kisten al is het niet zo stealthy. Echter deze kit is van een Gripen A.

Den doosch
photo 568317
Grijze sprues
photo 568318
photo 568319
Beetje transparant uiteraard
photo 568320
Decals
photo 568321
En natuurlijk de typische Tamiya uitvouw bouwbeschrijving.
photo 568322

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Laatst bijgewerkt door Klaasdebouwer op zo 04 dec, 2022 22:43 pm, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 nov, 2022 17:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Ik vrees dat het gewoon Italeri-kwaliteit gaat zijn. Deze reboxings kwamen er omdat Italeri zijn modellen niet mocht invoeren in japan, dus werden de sprues in een ander doosken gestoken nadat ze van de boot kwamen...

Sowieso succes met deze.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 nov, 2022 18:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Sterkte met je veel te dure Italeri :) Maar dat komt vast allemaal goed.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 nov, 2022 22:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Bedankt voor de steun :brouw:

En ja, Italeri kwaliteit. Toch was dat toen ik begon met modelbouwen een van de betere producenten. Tenminste, zo herinner ik het me. Maar misschien was ik toen niet al te kritisch. Echter, het is allemaal wat simpel. Die cockpit... ach. Knoppen die in werkelijkheid zo groot zouden zijn als omgekeerde salade schalen... Die heb ik dus maar snel verwijderd. Ik schilder wel wat want bijna alle knoppen zijn in de realiteit toch bijna vlak met het oppervlak. Hiervoor zouden decals eens een hele goede oplossing geweest zijn maar ja.
Nog iets grappigs, de bouwbeschrijving is in een curieuze mix van Engels en Japans. Met de kleuren... in het Japans. Lang leven de online catalogus. :lol:
En helaas is de passing niet helemaal je van het, met pushpin afdrukken op allerlei plekken. Kortom, een klassieke bouw waar ik met super druk over ga maken. Echter, om de schietstoel toch nog een beetje te laten lijken heb ik er wat masking tape op de head rest en een stukje stretched sprue aan de zijkant geplakt. We zijn bezig.

Cockpit delen. Knoppen nog niet verwijderd van de consoles.
photo 568403
Schietstoel met wat aankleding
photo 568409
Tub met de knoppen nu wel verwijderd
photo 568408
Het grote plamuurfestijn kan beginnen :D
photo 568402
En natuurlijk testfitten.
photo 568404
photo 568405

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 nov, 2022 11:20 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Als liefhebber van vliegspul van de Zweedse luchtmacht in het algemeen en van Saab vliegtuigen in het bijzonder doet het mij deugd dit bouwverslag te zien.
Alleen heet-ie Gripen (met één P) en niet Grippen (met twee P's).
En verkenning in het Zweeds is spaning i.p.v. spanning. Al kan dat soms inderdaad wel eens spannend zijn.
Al is deze kit misschien wat simpel, met een beetje TLC is er wel wat moois van te maken. Persoonlijk vind ik 'm prettiger bouwen dan de new tool Revell.
Met jouw opmerking dat er niet zoveel Zweedse vliegtuigen als kit zijn uitgebracht ben ik het niet helemaal eens: praktisch elk Saab gevechtsvliegtuig is wel te vinden in 1/72.
Als je aanstaande zaterdag naar de ESM komt, dan nodig ik je van harte uit om op onze stand een kijkje te komen nemen!

Al met al veel plezier gewenst met de bouw van (in mijn ogen) één van de mooiste moderne jets.
De schietstoel ziet er prima uit.

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 nov, 2022 14:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Hahaha, Jag började lära mig själv svenska för bara ett år sedan. Jag gör fortfarande många misstag. :lol:

Helaas gaat dat bezoeken niet want ik heb een coronaatje gevat. Maar ik ben benieuwd naar het aanbod. Ik zou graag een Tunnan of Lansen bouwen. Zelfs in het Zweedse luchtmacht museum hadden ze daar geen kits van, wat me wel wat verbaasde.

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 nov, 2022 15:58 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Mooi toestel dit, ik ben benieuwd!


D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 nov, 2022 21:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Toch maar even een leuke update. Ik maar roepen dat ik me niet te druk ga maken over die cockpit.


haha


hahahaaaa Yeah right...

Dus, beetje gaan scratchen. Wat foto's opgezocht van de Gripen (één p, dank je Saab 900) en wat er achter die stoel zit kan een stuk beter. Dus daar ook maar mee aan de slag. de afgevijlde dessertschalen vervangen door kleinere knoppen en wat draadjes. En nu kan het in de verf.

Kon het niet laten :lol:
photo 568469
photo 568470
photo 568471
photo 568472

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 nov, 2022 17:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Klaasdebouwer schreef:
Hahaha, Jag började lära mig själv svenska för bara ett år sedan. Jag gör fortfarande många misstag. :lol:

Helaas gaat dat bezoeken niet want ik heb een coronaatje gevat. Maar ik ben benieuwd naar het aanbod. Ik zou graag een Tunnan of Lansen bouwen. Zelfs in het Zweedse luchtmacht museum hadden ze daar geen kits van, wat me wel wat verbaasde.

Din svenska är bättre än min. :wink:

Jammer dat je niet kunt komen. Beterschap gewenst! Blijkbaar heb je niet hele erge klachten, anders was je niet zo lekker aan het bouwen denk ik. De vorderingen zien er prima uit! :brouw:

Als je je wilt beperken tot 1/72 dan is de Tunnan er van Matchbox, Heller en Tarangus. De eerste is vooral nostalgie (tenzij je van loopgraafdiepe panellines houdt), de tweede is best een leuk kitje (wel opliggende panellines maar bouwt lekker weg en is redelijk tot goed te vinden tegen schappelijke prijzen), de derde is de beste, de duurste en het zeldzaamst.

De Lansen is er in 1/72 van wederom Heller en wederom Tarangus. Wat hierboven staat m.b.t. de Tunnan geldt ook voor de Lansen.

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 nov, 2022 11:37 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 jun, 2007 0:23 am
Berichten: 681
Leuk vliegtuig de Gripen, ik heb zelf de Italeri doos nog liggen. Ben benieuwd wat je er van gaat maken.

_________________
Mijn website: www.ElveScaleModeling.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement