Beste mensen,
het is wederom een poos geleden dat ik hier nog iets gepost heb, dus bij deze.......
Ik wil jullie vandaag een nieuw project voorstellen waar ik al lang op wachte. M.n. De nieuwe Airfix Blackburn Buccaneer S.2C/D op 1/48 schaal.
Ik wist al een tijdje dat deze kit er zou komen en ik heb me dan ook voorgenomen van zodra ik er eentje in mijn handen kon krijgen dat ik deze direct zou bouwen.
De Buccaneer is een pure Cold War Warrior van de Britse RN en RAF. bedoeld om snel en hard toe te slaan met zowel conventionele wapens als nucleaire wapens, en dit op lage hoogte met grote snelheid. Diegene die ik ga bouwen is de S.2D versie die gebruikt werd op het Britse Vliegdekschip HMS Ark Royal.
Voor deze kit kit ga ik niet veel AM gebruiken. buiten de Eduard Space 3D cockpit-decals en de Eduard T-Face masks ga ik de kit puur uit de doos bouwen.
De Kit........samen met enkel AM goodies die ik ga gebruiken. Het boek geeft me wat meer info over de details die voor verbetering vatbaar zijn.

Dit is de kist die ik ga maken. Een Blackburn Buccaneer S.2D, 809 RNAS, HMS Ark Royal, Augustus 1978.

De S.2D was de gemoderniseerde versie van de C-versie. Deze kon worden uitgerust met de TV. geleide Martel raket. De D-versie was in weze gelijk aan de latere RAF S.2B versie.

Zoals alle vliegdek-jagers kon de Buccaneer zijn vleugels op-plooien om plaats te sparen op het drukke vliegdek. Weetje......Toen de Buccaneer enkel nog operationeel was bij de RAF maakten de RAF piloten nog steeds gretig gebruik van de mogelijkheid om de vleugels op te klappen.

Ok, tijd om te starten met de bouw. Zoals goede gewoonte beginnen we met de schietstoelen. Ik gebruik de kit- seat's. met de nodige Eduard 3D decals en de colored PE ga ik trachten om er iets van te maken.

Op zich is het detail wel mooi, maar het kan natuurlijk altijd beter.

De bovenzijde van de seat's zijn vrij spartaans te noemen. Het parachute-pack ontbreekt, en laat dat nu wel één van de meest opzichtige zaken zijn die opvallen in een cockpit.

Het IP van de navigator. Dit detail word straks verwijderd om plaats te maken voor de Eduard 3D decals.

De cockpit-tub met de side-panels. Op zich genoeg detail maar hier wederom hetzelfde zoals de IP van de navigator.

En om met de deur in huis te vallen, de cockpit-tub na het verwijderen van de overtollige details.

Het IP van de voorste cockpit.

Na wat spuitwerk, heb ik de cockpit-tub voorzien van de nodige Eduard Space 3D decals. Wat me echter opviel was de totaal verkeerde kleur die Eduard heeft gebruikt. Dit moest verbeterd worden.

Hetzelfde probleem met het IP van de voorste cockpit.

De Buccaneer beschikte over twee Martin Baker Mk.6MSB zero-zero seat's. De MB Mk.6MSB1 was de pilot's seat terwijl een MB Mk.6MSB2 voor de navigator bedoeld was.

Beide schietstoelen zijn geschilderd met Vallejo acrylics en voorzien van Eduard Space 3D decals en colored PE

Het detail bovenaan, m.n. de parachute-pack heb ik ook voorzien door het gebruik van wat scratch en verf.

De 3D decals heb ik voorzien van wat extra verf. M.N. de juiste kleur RAF Medium Sea Grey.

In het geval van de Buccaneer is het aangeraden om de schietstoelen al te lijmen voor de cockpit tussen de romphelften word gelijmd. Het achterste IP word aan de voorste schietstoel gelijmd het is daarbij niet meer mogelijk om achteraf nadat de romp is samen gelijmd om de schietstoel alsnog in de cockpit te verlijmen.

Tot op dit ogenblik past alles prima, dus wat de cockpit betreft een dikke pluim voor Airfix.

Eerste dry-fit in de rechter-romp.

Tweede dry-fit en meteen als alles goed zit de verlijming in de linker-romp samen met koker waar 15 gram gewicht in moet.

Cockpit volledig ingesloten in de twee romphelften.

Tot zover wat betreft de eerste fase.
MVG
Danny