Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 22:47 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 06 jan, 2023 7:43 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4284
Woonplaats: Bovensmilde
Je moet in ieder geval nog heel wat paneellijntjes herstellen als ik dat zo zie op de AML ;)

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 jan, 2023 12:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 maart, 2012 18:43 pm
Berichten: 200
Hallo Juggernaut, bedankt voor je reactie. Inderdaad. Naar mijn mening is de vorm, bijna rond, de correcte.

@Markie; er zullen inderdaad redelijk wat lijntjes getrokken moeten worden. De bedoeling is een startpunt te vinden als overgang van opliggende panellines naar te scriben lijnen. In de cowling wil ik de klepjes van plastic maken en deze erin leggen. Hiermee geef ik mijzelf een laatste mogelijkheid de vorm van de cowling te corrigeren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 jan, 2023 14:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4284
Woonplaats: Bovensmilde
Dat is een hele puzzel op die vreemde rondingen van de kap.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 jan, 2023 14:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 jul, 2010 0:42 am
Berichten: 135
Er bestaat wél een Curtiss H75 Hawk in 1/48 met de goede motor die geschikt is voor een Indische uitvoering. Dat is een Hobbycraft kit en die is in verschillende uitvoeringen, ook met KNIL markings op de markt geweest. Met KNIL-LA markings was doos HC1456
Het Franse Must Have heeft er een upgraded uitvoering van gehad met dooscode MH148001 en ook daar zaten KNIL markings in. Een enkele keer kom je ze nog wel eens tegen op beurzen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 jan, 2023 22:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1609
Woonplaats: Puttershoek
Branky schreef:
Er bestaat wél een Curtiss H75 Hawk in 1/48 met de goede motor die geschikt is voor een Indische uitvoering. Dat is een Hobbycraft kit en die is in verschillende uitvoeringen, ook met KNIL markings op de markt geweest. Met KNIL-LA markings was doos HC1456
Het Franse Must Have heeft er een upgraded uitvoering van gehad met dooscode MH148001 en ook daar zaten KNIL markings in. Een enkele keer kom je ze nog wel eens tegen op beurzen

En alsnog is die niet helemaal oké, de motor cowling is te lang en ovaal. Ik heb ooit een van een Fransoos een zelfgemaakte correctie cowling voor de Musthave/HC kit overgenomen. Model ooit gestart maar deze ligt al een tijdje te wachten om afgemakat te worden :roll: .
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =1&t=51610

Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 jan, 2023 20:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 maart, 2012 18:43 pm
Berichten: 200
Hallo Knetterik/Erik,

Bedankt voor je input. Wanneer ik nu kijk in je link naar de tekening welke de Fransman heeft gebruikt als basis voor zijn cowling zie ik daarin wel een afwijking met de tekeningen welke zijn gebruikt in Camouflage en Kenmerken van Max Schep. Zoals gezegd: als je de tekeningen van Camouflage en Kenmerken gebruikt kom je doorgerekend niet uit op een geheel ronde cowling.
Ik denk daarom dat de Fransman er naast zit. Mijn cowlings die ik gebruik zijn daarom bijna rond, maar niet helemaal (blijven dus met een kleine marge ovaal).

Groet,


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 jan, 2023 21:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1609
Woonplaats: Puttershoek
RN.VV schreef:
Hallo Knetterik/Erik,

Bedankt voor je input. Wanneer ik nu kijk in je link naar de tekening welke de Fransman heeft gebruikt als basis voor zijn cowling zie ik daarin wel een afwijking met de tekeningen welke zijn gebruikt in Camouflage en Kenmerken van Max Schep. Zoals gezegd: als je de tekeningen van Camouflage en Kenmerken gebruikt kom je doorgerekend niet uit op een geheel ronde cowling.
Ik denk daarom dat de Fransman er naast zit. Mijn cowlings die ik gebruik zijn daarom bijna rond, maar niet helemaal (blijven dus met een kleine marge ovaal).

Groet,

Ja dat zou best kunnen hoor, echter is het beter dan Hobbycraft's cowling :). En vooral de lengte correctie is van belang, de HC kit voorziet in een cowling voor een motor met een dubbele rij cilinders, de NL Hawk had een 9-cilinder dus enkele rij.


Je bent overigens lekker bezig met je Hawks! Ik moet de mijne ook maar weer eens erbij pakken.


Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 feb, 2023 13:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 maart, 2012 18:43 pm
Berichten: 200
Weer een kleine update.
De juiste vorm van de motor behuizing is voor alle 3 de modellen bereikt.
Een laagje aluminium is geplaatst voor het duidelijk markeren van de te trekken paneellijnen.
Ik heb weinig zin in dat klusje, maar goed, in dit geval heb ik weinig keus.

Groet,

photo 575540


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 feb, 2023 15:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4284
Woonplaats: Bovensmilde
Ach, je hebt in ieder geval een mooi voorbeeld.
Rustig aan met de lijnen trekken, dan komt het wel goed.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 apr, 2023 8:57 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 maart, 2012 18:43 pm
Berichten: 200
Goedemorgen iedereen,

Hierbij weer een update inzake de Curtiss Hawk 75A-7’s van het ML-KNIL.
De motorbehuizing van alle 3 de exemplaren is nu in orde en de beplating is gescribed.
1 lijn op de romp boven de vleugel van de Aoshima kit kon ik niet geheel trekken, omdat ik het plastic daarvoor te dun had geschuurd. (de romp van de Aoshima kit is te dik en ik heb een middenweg moeten vinden tussen de romp en de het juiste formaat van de motorbehuizing).
Ik ben tevreden met het resultaat.
Daarnaast staan de 3 modellen nu op hun pootjes.
Volgende stap is de cockpit beglazing en de kleine deeltjes (antennes, machinegeweren etc.) en dan kan het schilderwerk beginnen.

De Hawk’s hebben beglazing tegen de romp aan, achter de cockpit. Ik kan het netjes proberen te lijmen, maar ik zie hier op het forum ook het gebruik van houtlijm, Crystal Clear etc. enig advies?

Groet,

photo 578985


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement