Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 2:32 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 27 okt, 2022 14:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 maart, 2012 18:43 pm
Berichten: 200
Ik weet dat er op internet verslagen rond gaan over een geheel ronde cowling van de Curtiss Hawk 75A-7. Ik ben zelf niet overtuigd hiervan.
Als ik kijk naar de maatschetsen / tekeningen en ik vergelijk de hoogte met de breedte, kom ik zeker op een vorm uit welke bijna rond is, maar geheel rond is hij niet.
De meeste van ons hebben het boek Camouflage en Kenmerken van Max Schep vast wel. Ook bij zijn tekeningen (wel even omrekeningen, want lengte en hoogte schaal zijn niet gelijk), kom je niet op een geheel ronde cowling uit.
Ik ken ook geen foto recht van voren van een 75A-7, enkel schuin van voren, welke een geheel ronde cowling kan bevestigen.

Kortom, mijn cowlings worden bijna rond, maar niet geheel.

Groet,


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 okt, 2022 23:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Wow, een tripple bouw. Cool. Interessant onderwerp ook met twijfelachtige kits. Ik blijf het knap vinden want ik zou al snel de neiging hebben om ze in de hoek te smijten. Ik ben benieuwd naar je operaties :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 okt, 2022 19:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2054
Woonplaats: Gemert
Even snel met de telefoon wat foto's gemaakt van de snuit van de AZ Hawk 75-A7 (kit AZ-7644)

photo 567289
photo 567290
photo 567291
photo 567292

Doe er je voordeel mee. :wink:

Cheers, Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 okt, 2022 22:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 maart, 2012 18:43 pm
Berichten: 200
@Plasticprutser Peter; ik zie nu wat je bedoeld. Ik ga met je mee dat AZ er naast zit. Dit is veel te ovaal. Bedankt voor de foto's!
Ik heb even snel een foto gemaakt van waar ik nu sta. Het is nog niet helemaal klaar, maar je ziet de vorm die het moet gaan worden.
(Links de AML, midden en rechts aangepaste cowlings vanuit spare parts)
Maar dan is de AML kit dus de beste optie voor een Hawk 75A-7 van het ML-KNIL.

photo 567310

Groet,


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 dec, 2022 22:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 maart, 2012 18:43 pm
Berichten: 200
Het heeft even geduurd, maar er is weer voortgang bij de Hawk 75A-7’s.
Het interieur van de AML kit is in elkaar gezet (onderste op de foto) en met enige vrijheid nagebouwd voor de Aoshima (midden) en SMER/Heller (bovenste).
De Aoshima kit had helemaal geen interieur en de SMER/Heller een zeer spaarzame uitvoering.

Nog 1 maal met groen en zwart nalopen en dan kunnen de rompdelen tegen elkaar om vervolgens samengevoegd te worden met de vleugelsecties.
Dat is altijd een leuk moment.

photo 569974

Groet,


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 dec, 2022 23:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Wat een verschillen he, tussen de inrichting van die cockpit. Terwijl ze toch allemaal van dezelfde gegevens uit gaan. Zonder echte inhoud van de cockpit buiten een stoel, stuurknuppel en instrumentenpaneel doet me denken aan mijn eerste modellen die ik voor een paar gulden kon kopen bij de sigarenwinkel bij ons in de buurt. Revell spitfires en hurricanes. En een soort blob die de piloot moest voorstellen. :D

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 dec, 2022 9:12 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4285
Woonplaats: Bovensmilde
Dat onderste interieur van AML is best mooi inderdaad en je hebt de pitjes mooi nagebouwd ;)
Ben benieuwd wat er nog zichtbaar is als de romp dicht is.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 dec, 2022 17:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 maart, 2012 18:43 pm
Berichten: 200
@Klaasdebouwer; dat klinkt als Aoshima: geen rugplaat, geen bodemplaat, geen stoel: enkel een blobje plastic als piloot.

@markie; je zal weinig van de cockpit straks zien, daarom laat ik het ook zo. Een stoel, knuppel en instrumentenpaneel voldoet.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 jan, 2023 17:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 maart, 2012 18:43 pm
Berichten: 200
Afgelopen week weer aan een aantal projecten verder gewerkt, waaronder de Curtiss Hawk 75A-7.
Bij alle drie modellen is het interieur in de rompgeplaatst, zijn de romphelften verlijmd, de vleugels gemonteerd en de motor geplaatst.
Bij de Aoshima en SMER(Heller) kits was dit een forse ingreep. Na bevestiging heb ik een eerste schuursessie uitgevoerd en een laagje aluminium geschilderd. Dit laatste om oneffenheden op te sporen en te zien waar ik in de vorm nog correcties moet uitvoeren.
Overal ben ik goed tevreden. De overgangen zijn netjes en de vorm is al voor 95% correct.

Volgende stap: netjes de motoren bijwerken en vervolgens wat details aanbrengen.

photo 572467


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 jan, 2023 0:13 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Ah, de Curtiss Hawk, die wil ik ook nog eens in 1/48 (is toch mijn schaal van voorkeur) doen maar ook in deze schaal heeft men de vorm van de cowling vaak fout.
Ik was een tijd terug de Academy P-36A aan het bouwen, met de Twin Wasp motor, maar die cowling leek me veel te ovaal.. Nu heb ik een echte in Duxford van dichtbij kunnen bekijken en ook daar is de opening aan de voorkant net niet rond inderdaad.

Een Hawk met Cyclone motor (zoals de ML-KNIL kisten) is er in 1/48 enkel met vast onderstel van Clear Prop (Hawk 75O/N). Ik hoop dat ze ook nog met een versie komen met intrekbaar onderstel.

Ik ben heel benieuwd naar jouw 3 Hawks, RN!


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement