Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 14:01 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 07 okt, 2022 10:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1602
Woonplaats: Puttershoek
Een model waar ik al een tijdje af en aan mee bezig ben sinds juni 2021, een Lockheed YF-12 in 1/48. Hoop dat dit toegelaten word ondanks dat ik al ver gevorderd ben met de bouw.

Dit was een prototype interceptor versie ontwikkeld vanuit de Lockheed A-12 Oxcart, het eenpersoons verkenningstoestel van de CIA welke uiteindelijk tot de tweepersoons SR-71 Blackbird zou leiden. De YF-12 wordt weleens verward met de SR-71 maar een duidelijk verschil is de grote radar neus. Deze Mach-3 interceptors waren uitgerust met een zeer effectief Hughes vuurleidingsysteem en bewapend met drie Hughes AIM-47 Falcon lucht-lucht raketten (welke weer zouden leiden tot de AIM-54 Phoenix welbekend van de F-14 Tomcat). In 1965 plaatste de Amerikaanse luchtmacht een order voor 93 F-12B interceptors voor het Air Defense Command, maar deze bestelling is uiteindelijk gecanceld. Er zijn 3 YF-12's gebouwd, 1 is gecrashed, 1 is omgebouwd tot de SR-71C trainer en er is 1 in een museum terecht gekomen.

De kit die ik gebruikt, de enige in 1/48 overigens, is die van Italeri/Testors. Een oudje uit 1983, 2 jaar jonger dan ik :). Dit is geen beste kit, deelt veel onderdelen met de SR-71 van dit merk, maar jarenlang wel de enige keuze voor een Blackbird in 1/48 totdat Revell er vorig jaar met eentje kwam. Voor de YF-12 is het nog steeds wel de enige keuze maar deze is lastig te vinden.
Details zijn natuurlijk niet op niveau van de tegenwoordige tijd en heeft opliggende paneellijnen maar dat vind ik nooit zo'n probleem eerlijk gezegd.

Er zijn enorme hoeveelheden aan detailsets voor de Blackbird familie van Italeri te krijgen voor alle plekken waar de details ontbreken of ondermaats zijn, maar ik bouw deze kit met de insteek "impressive by size". Deze kostte tweedehands al genoeg en de aftermarket setjes zijn niet goedkoop. Heb alleen wat nieuwe stoelen en wielen toegevoegd, en natuurlijk een decal setje.

photo 565825
Doos ziet er nog goed voor een 39-jarige

photo 565824
photo 565823
photo 565826
Vergelijking grootte met een 1/48 F-5.

photo 565830
photo 565828
photo 565829
Her en der is plamuur nodig.

photo 565833
photo 565827
Kit pit met Pavla stoelen.

photo 565831
Controle primer op verdachte plekken.

photo 565832
photo 565836
photo 565835
Na een grijze primer een tyre black jasje.

photo 565834
Future erop voor de glans. Hierna besloot ik om geen zwarte YF-12 te maken omdat ik inmiddels Revell's nieuwe SR-71 had gekocht en die wordt ook al zwart.

Afbeelding
De keuze werd blank titanium met zwarte RAM-delen.

photo 565838
photo 565839
photo 565842
photo 565848

photo 565840
photo 565841
Dit is de huidige status, hoop deze snel eens af te maken. Heb alleen geen plaats in de vitrine!



Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 okt, 2022 16:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
pppfff... Deze is mooi zo, vooral in dit schema... zal wel een hels werk geweest zijn naar rescriben, plamuren en schuren, maar het ziet er wel al retestrak uit...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 okt, 2022 23:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 30 nov, 2010 2:01 am
Berichten: 325
Dat ziet er erg goed uit, heel mooi gedaan die bare metal look. :brouw:

Benieuwd naar het eindresultaat,

Blijf Brouwen,

Matti


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 okt, 2022 14:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Knetterik schreef:
Een model waar ik al een tijdje af en aan mee bezig ben sinds juni 2021, een Lockheed YF-12 in 1/48. Hoop dat dit toegelaten word ondanks dat ik al ver gevorderd ben met de bouw.

Waarom vraag je je dit af? Bij een groepsbouw of Buddy-Built is het wel de bedoeling om vanaf '0' te beginnen, maar elke andere kit maakt toch niet uit hoe je het plaatst. Ik denk dat velen deze zeer op prijs zullen stellen, zo vaak zie je deze niet langskomen en zo te zien is dit een prima verzorgde bouw. Met name het kleurgedeelte (erg in het oog springend) komt zo mooi over. Dat je niet laat zien hoe je onderdeeltje 1 aan 2 lijmt is minder interessant.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 okt, 2022 18:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Schitterend Erik!
Ik had deze al ergend anders voorbij zien komen maar heel tof om er hier nog de laatste stappen van te kunnen volgen! :brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 okt, 2022 23:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Wow, ook geen kleine kit. Ik vind het metaal met die schakeringen erg mooi gelukt. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 okt, 2022 12:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Slimme keuze om hem niet helemaal zwart te maken, alhoewel zilverwerk spuiten natuurlijk ook uitdagend gedoe is.
Gelukkig is dat resultaat verbluffend goed gelukt! Zeer fraai model voor een oudje.

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 okt, 2022 17:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Dat spuitwerk ziet er fraai uit. Daar zijn wel wat uurtjes in gaan zitten denk ik.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 okt, 2022 19:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 14 jul, 2013 12:48 pm
Berichten: 533
Wow.................die is knap :brouw: :brouw: :brouw: :brouw:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 okt, 2022 20:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1602
Woonplaats: Puttershoek
tsjopper bob schreef:
Waarom vraag je je dit af? Bij een groepsbouw of Buddy-Built is het wel de bedoeling om vanaf '0' te beginnen, maar elke andere kit maakt toch niet uit hoe je het plaatst. Ik denk dat velen deze zeer op prijs zullen stellen, zo vaak zie je deze niet langskomen en zo te zien is dit een prima verzorgde bouw.

Oké duidelijk verhaal, ik dacht dit eens gelezen te hebben maar zal inderdaad bij een BB zijn geweest.\

david schreef:
Slimme keuze om hem niet helemaal zwart te maken, alhoewel zilverwerk spuiten natuurlijk ook uitdagend gedoe is.
Gelukkig is dat resultaat verbluffend goed gelukt! Zeer fraai model voor een oudje.

Na het zien van deze foto was ik om;
photo 566337
Dit is overigen het 2e prototype, de 935.



Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Marco2591 en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement