Een model waar ik al een tijdje af en aan mee bezig ben sinds juni 2021, een Lockheed YF-12 in 1/48. Hoop dat dit toegelaten word ondanks dat ik al ver gevorderd ben met de bouw.
Dit was een prototype interceptor versie ontwikkeld vanuit de Lockheed A-12 Oxcart, het eenpersoons verkenningstoestel van de CIA welke uiteindelijk tot de tweepersoons SR-71 Blackbird zou leiden. De YF-12 wordt weleens verward met de SR-71 maar een duidelijk verschil is de grote radar neus. Deze Mach-3 interceptors waren uitgerust met een zeer effectief Hughes vuurleidingsysteem en bewapend met drie Hughes AIM-47 Falcon lucht-lucht raketten (welke weer zouden leiden tot de AIM-54 Phoenix welbekend van de F-14 Tomcat). In 1965 plaatste de Amerikaanse luchtmacht een order voor 93 F-12B interceptors voor het Air Defense Command, maar deze bestelling is uiteindelijk gecanceld. Er zijn 3 YF-12's gebouwd, 1 is gecrashed, 1 is omgebouwd tot de SR-71C trainer en er is 1 in een museum terecht gekomen.
De kit die ik gebruikt, de enige in 1/48 overigens, is die van Italeri/Testors. Een oudje uit 1983, 2 jaar jonger dan ik

. Dit is geen beste kit, deelt veel onderdelen met de SR-71 van dit merk, maar jarenlang wel de enige keuze voor een Blackbird in 1/48 totdat Revell er vorig jaar met eentje kwam. Voor de YF-12 is het nog steeds wel de enige keuze maar deze is lastig te vinden.
Details zijn natuurlijk niet op niveau van de tegenwoordige tijd en heeft opliggende paneellijnen maar dat vind ik nooit zo'n probleem eerlijk gezegd.
Er zijn enorme hoeveelheden aan detailsets voor de Blackbird familie van Italeri te krijgen voor alle plekken waar de details ontbreken of ondermaats zijn, maar ik bouw deze kit met de insteek "impressive by size". Deze kostte tweedehands al genoeg en de aftermarket setjes zijn niet goedkoop. Heb alleen wat nieuwe stoelen en wielen toegevoegd, en natuurlijk een decal setje.

Doos ziet er nog goed voor een 39-jarige

Vergelijking grootte met een 1/48 F-5.

Her en der is plamuur nodig.

Kit pit met Pavla stoelen.

Controle primer op verdachte plekken.

Na een grijze primer een tyre black jasje.

Future erop voor de glans. Hierna besloot ik om geen zwarte YF-12 te maken omdat ik inmiddels Revell's nieuwe SR-71 had gekocht en die wordt ook al zwart.

De keuze werd blank titanium met zwarte RAM-delen.

Dit is de huidige status, hoop deze snel eens af te maken. Heb alleen geen plaats in de vitrine!
Erik