Ik post meestal in "eindfoto's zonder verslag" op Modelbrouwers en mijn laatste verslag is al jaren geleden, dus hoogste tijd om weer eens verslag te maken.
Ik ga proberen een zogenaamde "Warner" Avenger te maken van de Nederlandse Marine luchtvaartdienst. In de jaren 50 had de MLD een dikke 70 Avengers in dienst waarvan er een aantal de taak hadden om vijandige onderzeeërs op te sporen en te vernietigen. De TBM-3W2 zocht met zijn radar de onderzeeër op, de TBM-3S2 vernietigende deze daarna als het goed is. De TBM-3W2 is goed herkenbaar aan de enorme bult onder de romp, ook de extra vinnen op de staartvlakken springen eruit.
Als kind zijnde had ik samen met mijn vader eens een Avenger van Lindberg gebouwd en sindsdien wel verknocht aan deze grote vogel. In de kleine Luchtvaarthobbyshop zag ik destijds een kitje, of een 1/72 conversie set van Mach 2, van de TBM-3W en die wilde ik graag hebben omdat het zo'n rare Avenger was. Kreeg ik niet van mijn pa want veel te moeilijk etc, maar goed ook want anders was ie nu nog niet gebouwd denk ik.
We zijn inmiddels 30 jaar verder en is het eindelijk tijd om een Warner te gaan bouwen. De kit welke ik heb een is een Academy TBM3 in 1/48 welke dezelfde mallen zijn als Accurate Miniatures. Een prima basis;
De conversie set is van Model Design Consruction;
De decals komen natuurlijk van Luuk Boerman, een al wat ouder setje van Dutch Profile;
Het eerste wat dient te gebeuren is de zaag in de romp te zetten om de nieuwe kap te kunnen plaatsen en het resin deel voor de vlakke onderzijde waar normaal nog een klein raampje zit;
Past niet helemaal lekker maar dat kan ook aan mijn zaagkunst liggen;
Eerst begonnen met het interieur, dit is echt prima qua details. Als je een normale Avenger bouwt heb je echt wat te doen want dan heb je o.a. ook te maken met de turret etc, ik heb voor de Warner alleen de cockpit nodig;
De deur aan stuurboordzijde is groter bij de Warner. Ik had in eerste instantie het gat vergroot om een grote open deur te maken, later koos ik er voor om toch de deur dicht te houden. Moest ik wel het gat weer dicht maken d.m.v. de kit deur en en wat styreen. Contouren van de grotere deur gerescribed, nog niet perfect maar dit komt later. Ook moet er een raampje in komen;
Nadat de romp gesloten is en de resin turtle back fairing is geplaatst werd het tijd om de ravijnen te gaan dempen;
Ook de radarbult even gepast en die past eigenlijk best goed;
Vanavond lekker geschuurd en het begin is er;
Nog wat diepere delen opnieuw voorzien van wat plamuur, heb gelukkig toezicht;
Morgen weer verder!
Erik