Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 3:56 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 19 sep, 2022 11:40 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Al geruime tijd bezig met deze, maar heel op het gemak...

Afbeelding
De Henschel P.75 was een voorstel voor een zware jager als opvolger voor de Meserschmitt 110 (een 2-motorige zware jager). Deze ging initieel aangedreven worden door een DB-610 (2 gekoppelde DB605 motoren, maar door problemen met oververhitting werd deze vervangen door de DB613 (2 gekoppelde DB603 motoren) 

DB-610
Afbeelding

DB613
Afbeelding

Deze motor dreef 2 contraroterende duwpropellors aan van 3.2m diameter en zorgde voor een platte brede doorsnede. Verder had dit toestel een neuslandingsstel, canards en een richtingsroer onderaan ter bescherming van de propellor bij het opstijgen.

Door deze configuratie kon de bewapening (4x 30mm MK-108 kanonnen) in de neus geconcentreerd worden, zonder rekening te hoeven houden met een propellor.

Afbeelding

De windtunneltesten bleken veelbelovend, maar uiteindelijk werd dit ontwerp niet verder uitgewerkt.. Later werden wel toestellen volgens deze uitvoering gebouwd (XP-55 Ascender, J7W1 Shinden, ..) maar deze bleken steeds veel problemen te hebben met de koeling van de motoren.

De kit:
Afbeelding

Hoe het zou moeten worden:
Afbeelding

Afbeelding

Door de manier van het opbouwen van de romp heb ik eerst alle delen uitgezaagd, en daarna gaatjes geboord, zodat er positiepennetjes konden ingelijmd worden.
Afbeelding

en in elkaar geschoven:
Afbeelding

De cockpit was heel summier uitgevoerd, maar eerst begonnen met het verbinden van de hoofddelen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

om dan zo de cockpit beter op maat te kunnen maken:
Afbeelding

Om deze beter te kunnen detailleren heb ik de romp nog in 2 delen gelaten:
Afbeelding

Afbeelding

en door het gewicht van de hoofdzakelijk massieve homp resin heb ik niet zoveel vertrouwen in het resin landingsstel. Dus beetje Albion buisjes, beetje vijlen en boren:

Afbeelding

Wordt vervolgd...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 sep, 2022 12:06 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Bijzonder!
Nooit gehoord van zowel toestel als van Scratchaeronautics.
Ziet alvast veelbelovend uit.

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 sep, 2022 20:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Dit is inderdaad een hele andere schaal. Maar wat een bijzonder vliegtuig en wat een bijzondere manier om deze romp op te bouwen. Ik ben benieuwd hoe dit toestel gaat eindigen.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 sep, 2022 21:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Het toestel an sich is een "wat als", het heeft welliswaar op de tekentafel gelegen, en er zouden windtunneltesten geweest zijn, maar verder niks...

Die opbouw van de romp was wel even schrikken... en goed plannen hoe dit te doen met een minimum aan correcties..

Scratchaeronautics was een Spaanse kleinschalige fabricant die eigenlijk bestond uit een paar vrienden, die op gezamenlijke avonden bouwden en kits goten. De ene was militair en frequent op missie... waardoor het klachten regende van klanten die bestelden, maar moesten wachten... (heb ook een maand of 6 moeten wachten, wat normaal is bij zulke kleine fabrikanten) maar uiteindelijk is ie daardoor gestopt... ze hadden leuke modellen, en sommige zijn nog te vinden op ebay, zoals de Franse Narwal die niet mis zou staan in de Franse groepsbouw ;-)

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 sep, 2022 22:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Ow wauw, zo heb ik nog nooit een kitje gebouwd zien moeten worden, maar je bent al goed op weg zo te zien!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 sep, 2022 8:08 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Thx Deef. Is ook de eerste keer dat ik zo een romp moet opbouwen. Veel droogpassen voor het lijmen...

klein beetje progressie aan deze, cockpit in basiskleur (de zijwanden zijn in papier, zodat ik deze tegen de zijwanden van de resinromp kan kleven, en daarna eens experimenteren met de Quinta Studio decals:

Afbeelding

Deze een beetje versneden tot ze pasten met de cockpit:
Afbeelding

om deze tenslotte na het weken in warm water te kleven, beetje versterkt met houtlijm
Afbeelding

Ik moet eerlijk zeggen, die Quinta Studia decals zijn aangenaam om mee te werken... heel verrast eigenlijk

Terwijl ik aan het spuiten was, ook de naden eens overlopen op de romp, daar gaat nog een beetje werk in kruipen, maar komt wel goed.
Afbeelding

Afbeelding

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 sep, 2022 22:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Dit weekend toch maar eens gekeken naar de bevestiging van de vleugels aan de romp... als je dan toch moet schuren...

De hoofdreden waarom ik dit uitstelde was de vorm van de vleugels:
Afbeelding

Die zijn symmetrisch van doorsnede, tegen alle logica in. Valt misschien niet op, maar voor mij is het ergens  aaaaarrrrgggghhh

Afbeelding

Dit zou het ongeveer moeten worden, maar da's dan wel een heleboel resin om te verwijderen...

Een makkelijker probleem was deze deuk in de vleugel:
Afbeelding

Verwarmen met het miniheteluchtpistool:
Afbeelding

En dan rechtduwen

Verder ook de gaten geboord voor de pinnen
Afbeelding

En de droogpassing:
Afbeelding

Blijft de vraag... schuren met alles wat erbij hoort.. of zo laten..

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 sep, 2022 12:08 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Ik zou het niet gaan schuren, Het is/was een experimenteel vliegtuig en ik denk dat de producent (hobbyisten) daar heus wel naar gekeken hebben

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 sep, 2022 5:36 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Vanavond toch maar aan het schuren geslagen Bert.

Wat me meest stoorde was de vorm van de achterzijde, waarbij de vleugels echt
- dik waren
- een knik hadden op het einde om te verdunnen tot op een lijn
- niet echt een boven-/onderzijde hadden zodat deze met gemak links etecht kunnen gemonteerd dorden

Baseren op tekeningen lukt niet echt wegens nooit een echt bestaand model van geweest,  hoogstens iets voor windtunneltesten, maar nog niks van gevonden. 

Dus van dit:
Afbeelding

Via schuurpapier grit 80/120/3600
Afbeelding

Naar 
Afbeelding

Symmetrie is ok
Afbeelding

Er zijn nog een paar kleine anomaliën met de romp, Maar... ik ben wel al tevreden

Dryfit:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu eerst kijken of het landingsgestel achteraf nog kan gemonteerd worden, of er nog andere problemen zijn, en dan lijmen en bijschuren

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 sep, 2022 7:35 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Ach, was je weer lekker effe een uurtje of tig lief bezig toch? Het ziet er gevoelsmatig misschien nu toch beter uit zo

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement