Modelbrouwers.nl modelbouw http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/ |
|
Stampe & Vertongen SV-26, een ongewone gast http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=54476 |
Pagina 3 van 5 |
Auteur: | Huib2 [ vr 12 aug, 2022 16:13 pm ] |
Berichttitel: | Re: Stampe & Vertongen SV-26, een ongewone gast |
Heerlijk bezig Rob, met al die aanpassingen en toevoegingen. |
Auteur: | robh [ vr 12 aug, 2022 18:11 pm ] |
Berichttitel: | Re: Stampe & Vertongen SV-26, een ongewone gast |
Maar achteraf zou het simpeler zijn geweest om een nieuwe neus te maken voor de RSV-26 Mark 3, die eigenlijk in de kit zit Dan zou ik het "oude" landingsgestel en de oorspronkelijke staartvlakken hebben kunnen gebruiken . Rob |
Auteur: | robh [ ma 15 aug, 2022 9:52 am ] |
Berichttitel: | Re: Stampe & Vertongen SV-26, een ongewone gast |
Nadat ik alle gaatjes voor spandraden en stuurkabels in romp en vleugels had geboord, heb ik met behulp van het malletje de ondervleugels aan de romp gelijmd. De bovenvleugel met zijn 18 gaatjes. Daarna hebben de romp, de bovenkant van de ondervleugel en de onderkant van de bovenvleugel twee laagjes drap olive gekregen. De vleugelstijlen heb ik eerst met Vallejo Model Color mahonie geverfd en daarna met een dun laagje Vallejo Model Air mahonie voorzien. De blindvliegkap heb ik open gesneden, zodat die later in open positie op de romp gelijmd kan worden. De motoruitlaten in de kit zijn niet correct; op alle foto's van de Mark 2 en de meeste van de Mark 3 zijn acht individuele uitlaatpijpen te zien. Anders dus dan de doorverbonden uitlaten in de kit. Ik heb van 1.0 x 0.8 mm aluminium buis een aantal uitlaatjes gezaagd voor montage in de gaatjes in het motorblok. Rob |
Auteur: | markie [ ma 15 aug, 2022 15:22 pm ] |
Berichttitel: | Re: Stampe & Vertongen SV-26, een ongewone gast |
Mooi werk, lelijk vliegtuig trouwens |
Auteur: | robh [ di 16 aug, 2022 12:01 pm ] |
Berichttitel: | Re: Stampe & Vertongen SV-26, een ongewone gast |
Ja, het is niet moeders schoonste .... Op Internet toch weer wat onbekende foto's gevonden (http://www.airwar.ru), waaronder deze. De enige Mark 2 met de uitlaat zoals in de kit, zij het dat die op de foto langer is. Maar ook met een duidelijk anders richtingsroer. Dus maar weer aan de slag. Schuren van het kielvlak: Verlengen van het richtingsroer: In model brengen van het roer: En even met tape vastgeplakt aan het kielvlak: Nu had ik dat misschien niet hoeven doen, want de andere foto van die website liet dit zien. Toch meer een richtingsroer met een ronde bovenkant, maar ook met een balansvlak. Kortom, alles kon kennelijk bij de Belgen. Rob |
Auteur: | Silenoz [ di 16 aug, 2022 12:38 pm ] |
Berichttitel: | Re: Stampe & Vertongen SV-26, een ongewone gast |
Ah... zolang het de lucht inging en gecontroleerd naar beneden kwam.. Mooi werk |
Auteur: | markie [ di 16 aug, 2022 22:30 pm ] |
Berichttitel: | Re: Stampe & Vertongen SV-26, een ongewone gast |
Wat een werk maak je er weer van zeg. |
Auteur: | robh [ vr 19 aug, 2022 9:38 am ] |
Berichttitel: | Re: Stampe & Vertongen SV-26, een ongewone gast |
Ik heb er even over zitten denken hoe ik de bovenvleugel zou samenbouwen. Ik wilde dit keer geen gebuik maken van de Aeroclub tweedekker samenbouw mal, dus alleen gebuik maken van de in de kit aanwezige vleugelstijlen. Het leek het beste om dan te beginnen met de korte cabane stijlen tussen romp en vleugel. Eerst een malletje gemaakt met een gatenpatroon zoals dat in de bovenvleugel zat. Daarna de stijlen zo goed mogelijk loodrecht op het ondervlak van de bovenvleugel gelijmd. Daarbij viel het al op de te breedte van de romp marginaal kleiner was dan de afstand van de gaten in de bovenvleugel. Bij het passen van de bovenvleugel op de romp bleek dat de cabane stijlen veel te lang waren. Dat had ik natuurlijk al eerder kunnen constateren als ik alles netjes opgemeten had. Dus de stijlen weer van de vleugel gesloopt en de gaatjes opnieuw uitgeboord. Nieuwe volgorde: eerst de lange vleugelstijlen lijmen op de ondervleugel. Steeds netjes uitgelijnd ten opzichte van het vleugeloppervlak; volgens de foto's staan de stijlen daar loodrecht op. De bovenvleugel heb ik gebruikt om er voor te zorgen dat de onderlinge afstand van de stijlen correct was en dat beide vleugels parallel aan en precies boven elkaar stonden. Toen de boel droog was, de bovenvleugel gemonteerd. Ik moet nog eens goed checken of het kielvlak wel recht staat, op de foto's lijkt het iets scheef te staan. Hierna heb ik trial and error de cabane stijlen ingekort, en dat was niet marginaal. Stuk voor stuk gemonteerd. In het vooraanzicht klopt dat ongeveer. Van opzij hellen ze naar achteren, de gaatjes in de bovenkant van de romp corresponderen niet goed met die in de bovenvleugel. Mogelijk komt dit doordat de kit eigenlijk de Mark 3 is. Wel, het zij zo. Ook heeft de bovenvleugel een vrij grote instelhoek. De oorzaak hiervan is dat de bovenkant van de vleugels profiel heeft, terwijl de onderkant vlak is. En de vleugelstijlen zijn allemaal even lang. De kit is dus niet erg precies wat dit betreft. Of je moet er nog meer werk in steken om alles kloppend te krijgen. Rob |
Auteur: | robh [ zo 21 aug, 2022 13:01 pm ] |
Berichttitel: | Re: Stampe & Vertongen SV-26, een ongewone gast |
Nu de bovenvleugel er op zit kan ik beginnen met het aanbrengen van de spandraden. Zoals gewoonlijk heb ik daarvoor 0.06 mm zwartgelakt vissnoer gebruikt. Maar eerst heb ik alle gaatjes nog eens doorgeboord om eventuele verstoppingen door lijm- of verfresten te verwijderen. Ik ben begonnen met de spandraden van de cabane. Die zijn het moeilijkste te bereiken, dus heb je daarvoor de meeste vrije ruimte nodig. Inrijgen van de stukjes vissnoer gebeurt vanaf de top om ze daarna in de voorgeboorde gaatjes in de romp bovenkant te steken. Soms bleven ze niet zitten in het gaatje. In dat geval heb ik eerst een drupeltje dunne secondelijm met een metaaldraadje ophet gaatje aangebracht en dan het vissnoer er in gestoken. Goed laten drogen voor je verder gaat. Deze exercitie heb ik zes keer herhaald en toen het goed droog was elk draadje aangetrokken met een pincet en ze aan de bovenkant van de vleugel vastgezet met stukjes tape. Vervolgens in elk van de gaatjes in de bovenvleugel aan de bovenkant een paar druppeltjes dunne secondelijm laten vallen, weer met behulp van een metaaldraadje. Toen de lijm goed droog was met een scherp scalpel de lijmkoppen afgesneden gelijk aan het vleugeloppervlak. Om dit goed te doen moet een bol scalpelmesje gebruikt worden. Hierna zie je alleen nog maar zes zwarte pitjes, Hierna konden de overige spandraden ingeregen worden, te beginnen met de vier verspanningen tussen de vleugelstijlen, vervolgens de vier tussen de boven en ondervleugel en tenslotte de vier tussen romp en bovenvleugel. Steeds eerst goed vastlijmen aan een kant, laten drogen, dan spannen en vastzetten met tape en ze vastlijmen aan de onderkant van de ondervleugel en de bovenkant van de bovenvleugel. Tenslotte de lijmkoppen samen met het overtollige vissnoer afsnijden en het oppervlak even netjes glad schuren. Daarmee is de verspan truc klaar. Een paar uurtjes werk. Op deze foto's zijn ook de navigatielichten te zien, gemaakt van stukjes rondgevijld 1 mm styreen staf. Rob |
Auteur: | markie [ zo 21 aug, 2022 13:29 pm ] |
Berichttitel: | Re: Stampe & Vertongen SV-26, een ongewone gast |
Netjes gedaan dat touw werk, eigenlijk dezelfde manier als waarop ik het meestal doe. Één puntje, op de laatste foto zie je dat een draadje zich in een bocht heeft gewrongen. Teveel lijm op het draadje ben ik bang? |
Pagina 3 van 5 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |