Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:38 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 24 jul, 2022 14:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ook het onderstel moet aangepast worden, of liever: opnieuw gemaakt. Beste referentie is deze foto:

photo 561380

Hieruit heb ik afgeleid, dat de V-stijlen 16 en 20 mm lang moeten zijn (uitgaande van dezelfde ashoogte als op de maatschets: 11 mm). De as breedte moet 40 mm zijn. De koorde van de stroomlijn profielen 0,9 tot 1,1 mm. Ik wil messing stroomlijn profiel hebben en in mijn voorraad heb ik nog 0,9 en 1,2 mm. De eerste gekozen.
De V-stijlen getekend op mm-papier, dat afgedekt met sellotape en op de snijmap geplakt. Na de stukjes profiel ruim afgeknipt te hebben, kon er gesoldeerd worden.

photo 561617

Het resultaat is stevig en aan de maat.

photo 561616

De as maak ik van 1,2 mm styreen staf. Die wordt bovenop de onderkant van de V's gelegd.
Observatie van de foto's laat ook zien dat de vleugels een lichte V-stelling hebben. Uit de maatschets heb ik afgeleid dat de tip 1,5 mm hoger ligt dan het midden. Een malletje gemaakt van 1 mm styreen met twee stripjes van 1,5 mm er op, de bovenvleugel in het warme bad en op de mal laten afkoelen.

photo 561615

Aan de bovenvleugel moet ik ook nog navigatielichten maken. Dezelfde mal ga ik ook gebruiken om de ondervleugels aan de romp te lijmen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 jul, 2022 10:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ik heb de motorruimte geverfd en het bovenstuk en de radiator aan de romp gelijmd. De vorm van de radiator en de voorkant van de romp is veel te rechthoekig.

photo 561382

Ik heb dus het onderste stuk van de radiator weggeschuurd en de overgang tussen zijkanten en onder- en bovenkant van de rompvoorzijde rondgeschuurd.

photo 561728

Niet perfect, maar het lijkt in ieder geval beter. Ik weet niet waarom Omega Models de neus deze vorm heeft gegeven, alle foto's laten dezelfde vorm zien. Ik heb ook alvast de ondiepe gaatjes geboord, waarin de stijlen van het baldakijn gelijmd moeten worden. Afgeleid van de plaats hiervan moest ook de ondervleugel weer iets verder naar voren geplaatst worden, dus een derde set gaatjes voor de pinnetjes geboord.
Het instrumentenpaneel en de voetensturen in de romp gelijmd.

photo 561727

Het paneel voor de tweede cockpit ben ik kwijt geraakt; ondanks het afzoeken van tafel en vloer niet terug gevonden. Dus maar een nieuw gemaakt uit 0,4 mm styreen, de onderste laag zwart geschilderd, de bovenste voorzien van gaatjes en donkergrijs geverfd. De stuurstokken in de kit zijn lomp, ik heb dus nieuwe gemaakt van 0,5 mm en 0,7 mm styreen staf. Gas handles uit 0,25 mm stureen en 0,2 mm metaaldraad. De stoelriemen zijn gemaakt van geschilderde reepjes tape. Statiefoto van het geheel:

photo 561729

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 jul, 2022 21:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Mooi werk allemaal. Netjes gedaan dat instrumentenpaneel opnieuw.

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 jul, 2022 21:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Mooie werkzaamheden. Die bedieningshendels zijn mooi geworden en vergen denk ik iets meer geduld dan je xou denken.

Pas je de vorm van de radiatorgrille vooraan ook nog aan?

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 jul, 2022 16:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Eerst maar de cockpits afmaken. Het instrumentenpaneel van de achterste cockpit heb ik aangebracht zodat beide cockpit openingen even groot zijn. Daarna de stoelen, stuurknuppels en gashandels op hun plaats gelijmd.

photo 561857

photo 561856

photo 561855

De voorste cockpit is wat krap. Dat komt hoofdzakelijk omdat er voor het instrumentenpaneel geen ruimte was voor het voetenstuur. Ik had daar eigenlijk de romp wat moeten uithollen.
Bij het vastlijmen van de staartvlakken heb ik na de ervaring met de Fokker V.23 kit heel nauwkeurig de uitlijning met de romp in de gaten gehouden.

photo 561854

photo 561853

Dan de neus. Ik was eigenlijk niet van plan de vorm van de radiator aan te passen tot ik bij mijn zoon een stukje kunststof rooster aantrof. Dus de oude radiator weggeschuurd en vlak geplamuurd.

photo 561852

Daarna "trial and error" een radiator in de correcte vorm en afmetingen uitgeknipt.

photo 561851

Heel voorzichtig met wat secondelijm vastgezet.

photo 561850

Dat viel niet mee, want het flietertje kunststof gaaf verreweg de voorkeur om aan het draadje met een druppeltje lijm te plakken. Na de boel in de primer zetten is de volgende job het boren van enkele tientallen gaatjes voor de bevestiging van de spandraden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 jul, 2022 20:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Mooie vorderingen, het soldeerwerk van het landingsgestel ziet er goed uit en zorgt meteen voor de nodige stevigheid.
De blindvliegkap is bij het origineel ook zeer solide uitgevoerd, lijkt wel een pantservoertuig :D .

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 aug, 2022 18:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
@ Shake: De blindvliegkap is waarschijnlijk een buizenframe met daarover strak gespannen, lichtdicht doek. Zo ga ik hem althans maken.
Op naar de volgende wijziging. Zolgens foto's van de Mark II ziet het richtingsroer er zo uit:

photo 561906

photo 561907

In de kit zit dit:

photo 561908

Dus nu ziet het roer er zo uit:

photo 561909

Bovendien lijkt de voorrand van het horizontale staartvlak recht. Dus daar gaan we dan ook maar schuren. En ook een nieuw hoogteroer maken.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 aug, 2022 16:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Het horizontale staartvlak is gewijzigd:

photo 562673

Netjes afgesneden en vlak geschuurd. daarna moest het hoogteroer aangepast worden. Eerst afgesneden en vlak geschuurd, daarna twee stukjes 1,5 mm styreen er tegenaan gelijmd.

photo 562674

Na nog wat snijden en schuren plus wat stukjes 0,25 x 0,5 mm strip:

photo 562672

Nu ben ik bezig een eindeloze hoeveelheid gaatjes te boren: 44 stuks recht geboord voor de spandraden (daar hangt dit toestel mee aan elkaar) plus 10 schuin geboord voor de stuurkabels. Normaal doe ik dat met 0,3 mm boortjes, maar dat ging wel heel erg langzaam (harde resin?), dus nu heb ik maar een 0,5 mm boortje genomen, daar kan je iets beter kracht mee zetten.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 aug, 2022 8:51 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
En hoeveel boortjes zijn er gesneuveld op de Resin?

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 aug, 2022 9:20 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Geen. Als je maar geen kracht uitoefent .... Vandaar dat het zo langzaam gaat met 0,3 mm, met 0,5 mm geen probleem.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement