Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:13 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 135 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 14  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 25 okt, 2022 22:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 180
Woonplaats: Lichtenvoorde
Ik weet niet meer exact hoe lang ik gewacht heb met het schuren, maar ik denk een half dagje ofzo.
Het ging niet in één keer goed; ik had de eerste pogingen last van luchtbelletjes in de vloeistof. Dus toen heb ik met een cocktailprikker de belletjes weggeprikt en was het verholpen. Want je blijft het wel zien nadat het opgedroogd is, en dat is toch minder mooi.
Omdat het een houtlijm is blijft het zacht. Dus je moet met schuren oppassen dat je er niet te hard op drukt.

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 nov, 2022 23:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 180
Woonplaats: Lichtenvoorde
Ondertussen weer bezig geweest.
De loadouts voor de Italiaan en Duitser bestaan voornamelijk uit de droptanks, waarbij de Italiaan aan de binnenzijde nog een Sidewinder krijgt en de buitenste pylonen een BOZ pod gaan bevatten. Volgens de bouwhandleiding en foto's op het internet zijn ze bij de Duitser leeg.
photo 568005

De loadout van de Brit. Ik zit er nog over te denken om de pylonen voor de hindenburger tanks te voorzien van een klein styreen staafje zodat de bevestiging wat steviger wordt dan. Daarnaast heb ik over de lijmnaad daarvan ter controle een grondverfje gespoten.
photo 567973

photo 567974

photo 567975

photo 568003



Op de lasergeleide bommen zit een heel klein rond friemeldingetje dat bijna niet vast te houden was. Ik heb het ruw uit het gietraam geknipt en toen in de handboor mooi rond kunnen vijlen.
photo 567970

photo 567971


Omdat de Desert Storm versie al zo weing decals heeft, vond ik het een goed idee om de zijkanten wat meer te voorzien van detail.
Zo heb ik wat "mangat" achtige beplating aan de zijkant onder de wing seals ingescribed, met een punt van een veiligheidsspeld in een handboor.
Ondanks dat het niet helemaal een solide rand was om tegen af te tekenen ben ik best tevreden.
photo 567979

photo 567982


Deuren aan de zijkant van de inlaat.
photo 567977

photo 567976



Daarna kon de grondverf erover heen. Zoals je ziet heb ik de wielbakken af afgeplakt na deze wit gespoten te hebben.
photo 567998

photo 567997

photo 567993

photo 567992

photo 567991

photo 567990

photo 567989

photo 567988

photo 567987

photo 567986

photo 567985


Ik ben benieuwd of de tape om de cockpit zijn werk goed gedaan heeft. Het blijft toch best tricky zoals het tegen het windscherm aanzit.


De desert pink kleur wil ik trouwens spuiten uit een potje van Mrpaint. Deze heeft het nummer mrp-339 en er staat op Base color British WWII Afv's. Heb ik nu wel de goede? Op het oog ziet de tint er wel goed uit, maar ik weet het niet zeker of dat veel uitmaakt.
En wat is het beste om eronder te doen qua kleurvariatie voor een flink verweerde kist: met een groot contrast een preshade aanbrengen of blackbasing (heb het ergens gezien, maar weet niet exact het effect ervan)? Ik wil het ook weer niet te gek maken met bv chipping ofzo.


Robbin

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 nov, 2022 23:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Het is lastig te zien door de reflecties, maar het ziet er zo op de foto's keurig uit, een mooie egale verschijning na al dat werk!
Qua kleur kan ik je niet helpen, wel heb ik laatst op mijn F-4S de blackbasing toegepast, die staat ergens halverwege. Misschien geeft dat een idee. Ik heb het eerste geoefend op een oud modelletje uit de rommeldoos, ook om te kijken of de kleuren me aanstonden :)

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 nov, 2022 0:47 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 180
Woonplaats: Lichtenvoorde
Ik heb hem gezien, en die ziet er inderdaad zeer realistisch uit. Mijn complimenten!
Ik heb een aantal filmpjes op Youtube bekeken, en ze vlakken daar het zwart uit met wit. En dan uiteindelijk de eindkleur erop of hoe moet ik dat zien?
Het lijkt me best lastig met het schaaleffect; het lijkt snel teveel, maar die golfoorlog kisten kunnen wel wat hebben volgens mij.


Ondertussen heb ik me toegelegd op het spuiten van de Italiaan en het lijkt me het beste om deze echt helemaal af te maken voordat ik aan de andere begint.
Met de penseel (ik denk dat mijn airbrush pistool een te grote nozzle hiervoor heeft) een preshade aangebracht op alle losse onderdelen en de romp.
Omdat deze in een lichtgrijze kleur komt (met zwarte rug en staart) heb ik voor een niet al te donkergrijs gekozen.
photo 568562

photo 568563

photo 568583

photo 568567

photo 568566

photo 568564



Daarna heb ik lang gezocht om de benodigde verfjes en de verhoudingen te vinden voor Modern Italian Aircraft Grey.
Italeri geeft al aan dat dit federal standard 36280 moet zijn.


Vervolgens ga je dan zoeken, zoeken, zoeken todat je erachter komt dat de Italiaanse Eurofighter Typhoon in dezelfde kleur is.
photo 568591


Scalemates bied dan mooi de uitkomst om te spitten in de bouwinstructies van hun oa hun Eurofighter. Ik kwam erachter dat per schaal de kleuren en verhoudingen daarvan anders zijn bijv. bij 1/48 en 1/72. De kleuren voor een 1/72 had ik niet maar voor het recept van de 1/48 had ik de benodigde kleuren in huis! 8) 8)
En die waren dus als volgt:
photo 568589


Dus een paar grijzen en een heeeeeeeel klein beetje blauw. Even bij de fotoboer geweest, want mijn struikelblok is nog vaak het opslaan van gemixte verfjes zonder uit te drogen. Dat ging tot op heden vaak mis. De fotograaf blij en ik blij met voorlopig meer dan genoeg van die fotorolkokertjes. :D
Dit is het resultaat na die spuitbeurt.
photo 568581

photo 568582

photo 568570


Daarna zat ik te twijfelen om het grijs tegen beschadigen eerst een clear coat te geven of door te gaan met de spine en de staart in zwart te doen.
Dus de moed bij elkaar geraapt en alles heel voorzichtig afgeplakt.
photo 568573

photo 568571



En vervolgens:
photo 568572

photo 568575

photo 568579


Na het verwijderen van de tape:
photo 568580

photo 568578

photo 568577

photo 568574


Ondanks dat ik het hier en daar moet bijwerken ziet het er toch best wel leuk uit!
Hierna toch echt wel een beschermingslaag aanbrengen voordat ik verder ga.



Robbin

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 nov, 2022 11:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
inderdaad nog wel wat bijwerk-werk, maar zit er wel mooi uit zo met dat zwart!
Welke tape gebruik je? Ik heb laatst die van Revell geprobeerd (Tamiya was op) maar vreemd genoeg had ik 1 kant met strakke lijnen en 1 met een soort rafeltjes. Blijkbaar heeft die tape van Revell een goede en slechte kant o.i.d., iets wat ik met Tamiya nooit gehad heb.
Met al die golven lijkt het ook wel een mooi kandidaat voor die flexibele "Tamiya for curves" tape. :)

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 nov, 2022 20:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
De randen zijn misschien niet helemaal strak maar het geheel wordt toch al netjes. Als ik een tip mag geven over het afplakken dan zou ik zeggen koop eens een rol KIP tape en een rolletje smalle tape bv 3mm breed. Dit is te verkrijgen bij een airbrushwinkel en dat zijn tapes die echt hiervoor gemaakt zijn. De smalle tape kun je veel makkelijker in een ronding krijgen dan een breed stuk van bv 18mm. Da tapes zijn niet echt duur maar wel een goede investering.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 nov, 2022 23:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 180
Woonplaats: Lichtenvoorde
Jeroen, ik gebruik de Revell tape. Gewoon die standaard vaalgele.
Ik heb ooit wel van die curved tape in huis gehad (volgens mij van Tamiya), maar nadat het op was nooit weer een nieuwe gehaald.
Dat idee spookte ook al een beetje door mijn hoofd nadat het afplakken rond die rechte stukken die dan net weer geen rechte stukken zijn maar uit veel kleine knikken bestaat. Volgens mij had ik dan eigenlijk flexibele tape moeten hebben :roll:



Ferry, goede tip. Aanstaande zaterdag was ik wel van plan om naar de ESM te gaan, en ik zag dat Airbrush Almere ook dan aanwezig is.
Ik zal ze iig even bij op het verlanglijstje zetten.
Is Kip tape dan ook flexibel?

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 nov, 2022 23:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Kip tape is niet echt flexibel maar het sluit bij de randen goed af en plakt niet overdreven stevig. De randen zijn ook niet rafelig maar mooi strak.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 nov, 2022 22:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Wat ik trouwens met "gewone" gele tape doe (Tamiya of Kip) is de breedste versie kopen en dan met zo''n metalen lineaal er dunne reepjes (1mm ofz) van snijden. Die laten zich ook wat makklijker vormen. De Revell tape heb voor grote vlakken opgemaakt, was er niet zo tevreden over ondanks het er exact hetzelfde uitziet en voelt als Tamiya. :)

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 nov, 2022 22:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 180
Woonplaats: Lichtenvoorde
Afgelopen zaterdag mijn ogen goed te kost gegeven bij de ESM. Heel veel mooie bouwsels gezien, en het is meteen mooi om iets gezien te hebben waar je later inspiratie aan op kunt doen.
Met een "verlanglijstje" in de aanslag wat mooie aankopen gedaan die nu mooi van pas kwamen.

Als eerste heb ik wat teveel aan zwart rondom de cockpit bijgewerkt.
photo 569378


Toen alles weer voor de 2e keer afgeplakt met de 3mm tape. De rest heb ik met de "normale" Revell tape gedaan.
photo 569379


De neuskegel apart aangepakt. Hierbij heb ik kleine sneetjes gemaakt in de 3mm tape, omdat die net niet genoeg kromde om de rondingen.
Ik had wel wat voorbeelden gezien voor het afplakken van een neuskegel met een cirkel mal. Maar omdat ik dacht dat je nooit exact op de juiste diameter gaat zitten heb ik het zo maar gedaan.
photo 569381


De rest ook ingepakt en gespoten.
photo 569380



Et voilà! Dat ziet er wel netjes uit.
photo 569382

photo 569383

photo 569384



Details op de Boz pods aangebracht.
photo 569387


De achterkant kreeg ook al wat details.
photo 569385

photo 569386

photo 569388


En dan begin ik al een klein beetje aan de afrondfase aan te komen om straks te decallen.
Dit zal eerst moeten gebeuren omdat er een decal lijn over de achterromp loopt waarbij de stabilo's in dan de weg zitten.


Robbin

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 135 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 14  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 33 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement