Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 19:29 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 135 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 24 apr, 2022 20:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 180
Woonplaats: Lichtenvoorde
Trajanus schreef:
Mooi hoor! Goed om een eigentijdse versie van de diavolo rosso te zien.


Is er dan ook voor deze versie geweest met zo'n duivel op de staart?

leonV schreef:
Leuk project! ik heb zelf de Eduard doos ook liggen, ben benieuwd wat je van dit trio gaat maken.


Ik had een idee om op een houten plaat 2 gaten te boren om daar een rond stuk acrylaat staf in te drukken om daar de 2 tornado's met de neuzen naar elkaar toe(de Duitser en de Italiaan) op te zetten, en daartussen op het plateau dus de Brit.
Maar ik weet nog niet of acrylaat daar geschikt voor is. Het is wel sterk volgens mij, ook voor een kleine diameter.


tsjopper bob schreef:
Leuk project zeg.

Qua kleurstelling vind ik de Duitser het mooist. Qua geschiedenis heb ik meer met de 1991 Desert Storm versie.

Ik heb ook een Tornado op de planning staan (ooit) omdat deze mooi past bij het setje NATO ground equipment wat ik eens gebouwd heb.



Als de "Boelcke kleurstelling niet lukt heb ik ook nog een Duitse versie op het Italeri decalvel zitten. Er is gelukkig nog wat achter de hand om er nog wat van te maken als het te lastig word.

Matti schreef:
Interessant rijtje kits, de eerste en de laatste heb ik ook liggen. :) Heb een beetje een zwak plekje voor de Tornado, al ben ik zeker geen expert ter zake. :lol:
Ik ga dit bouwverslag zeker volgen...

En euh, als je van de Tigermeet decals af moest willen, laat maar weten, heb best ook wel een zwak voor een kist met tijgerstreepjes... :wink:

Blijf Brouwen,

Matti



Ik zal van me laten horen, Matti. Maar misschien wil ik wel van dat vel de decals gebruiken voor de instrumentenpanelen.



Nielsdol schreef:
het verwijder-baar maken van de vleugels is een update die gewoon erg handig is, als je de vleugels niet in 1 positie vast wil lijmen, het maakt het spuiten een stuk makkelijker. Het nadeel van deze swing-wings is dat de wapen pylonen niet mee draaien, zoals in het echt. Daarom zou ik bij een Tornado de voorkeur geven aan het vast op 1 positie plaatsen van de vleugels, zodat ook de wapen pylons in de goede positie blijven staan.

Groet
Niels



Nee, de bedoeling is sowieso om de in-flight modellen met de vleugels helemaal naar achteren (in pijl-stand) te zetten. Maar er zitten op de gedeeltes die in de romp schuiven ook vlakken op die bij wijze van "wing sealing plates" zitten. Bij de Boelcke versie zit die erbij als decal en bij de andere moet ik ze erop verven. Als je de vleugels demontabel hebt kun je daar beter bij lijkt mij.

Lt D schreef:
Bruut toestel met de immer vuile staart.

Succes!

Gr
Thiery


Als de thrust reverser vaak gebruikt word is die inderdaad zo zwart uitgeslagen! Toch best bijzonder dat zo'n systeem eigenlijk alleen gebruikt word op passagiersvliegtuigen.


fvdm schreef:
Leuk project. Ik zelf zou bang zijn om per ongeluk de onderdelen te verwisselen.


Ik heb de 1/144 variant ook gebouwd, en mij valt op dat de kit in z'n opbouw veel op het kleinere broertje lijkt. Natuurlijk is het nu 2x zo groot dus ook meer ruimte voor details maar voor het grove gedeelte komt het me bekend voor.
Hier nog een foto van die 1/144:
photo 535959


jeroen_R90S schreef:



Ik ben beniewd. Ik denk dat ik morgen eens een beginnetje ga maken.

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 apr, 2022 16:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 180
Woonplaats: Lichtenvoorde
Een beetje tegenstrijdig met de instructies, maar ik ben begonnen met de achterkant van het toestel.
Omdat 2 van de 3 toestellen "in vlucht" worden gebouwd, heb ik daar de wieldeuren van dicht gemaakt. De wielbakken heb ik wel gelijmd, omdat het de romp van binnen uit wat steviger maakt.
photo 556616


Voor de hele achterkant heb ik de instructies eigenlijk niet nodig gehad, alleen voor een "brace" in de onderkant van de romp voor het scharnieren van de vleugels te plaatsen.
Helaas niet zichtbaar op deze foto, maar achter de uitlaat van de APU aan de rechterkant heb ik een stukje styreen geplakt om doorkijk te voorkomen.
photo 556618



Bij de recent uitgebrachte doos was nogal wat flash te zien. Bij de oudere doos had ik hier vrijwel geen last van.
photo 556617


Na goed gekeken hebben welke tandjes er weg gehaald moesten worden kon ik dit ook doen voor dit model. Het scharniert nu niet meer samen met de vleugel aan de andere kant, maar dat was ook niet de bedoeling dat dat nog hoefde. Omdat ze uiteindelijk helemaal in pijlstand gemonteerd gaan worden moet je de uitsparing ook weer niet te groot maken. Anders ga je dit zien.
photo 556621

photo 556623



En toen kon de "mighty fin" gemonteerd worden. Toch wel erg typerend bij deze kist. Zowat de helft van de lengte bestaat uit staart.
De reden dat deze zo groot is volgens mij omdat de denkbeeldige as van de vleugels naar de staart vrij klein is, helemaal als die in pijlstand zijn.
En je wil toch wel een acceptabele draaicirkel hebben.
photo 556619



Na alle handelingen 2x gedaan te hebben heb je zo 2 achterkanten. Ik heb voor het gemak met een plakbandje de modellen gemerkt zodat ik ze makkelijk uit elkaar kan houden.
Aan de Engelse kist moet ik nog aan beginnen. Ik vond 2 modellen naast elkaar toch al vrij intensief.
photo 556632


photo 556628

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 apr, 2022 18:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Robbin schreef:
Trajanus schreef:
Mooi hoor! Goed om een eigentijdse versie van de diavolo rosso te zien.


Is er dan ook voor deze versie geweest met zo'n duivel op de staart?


Het embleem stamt al uit 1936, en werd ook al tijdens de Tweede Wereldoorlog gebruikt.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 mei, 2022 22:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 180
Woonplaats: Lichtenvoorde
En ondertussen zijn we weer wat opgeschoten, maar toch ook niet heel veel.
Alvast begonnen aan de achterkanten met het plamuren.
photo 556898

photo 556899

photo 556904

photo 556903

Omdat er wel wat aan detail verloren is gegaan wil ik de lijntjes weer voorzichtig gaan inkrassen. Tot voor kort deed ik dat eigenlijk nog uit de losse pols, maar hierbij wil het dan weleens voorkomen dat je dan uitschiet. Nu had ik iets gezien dat je met wat dikkere (reliëf tape) de scriber als een geleiding langs heen kunt houden. Dus maar eens naar de Hema gegaan en daar wat rolletjes lettertang tape gehaald. Maar eerst maar eens verder met de bouw.

Daarna voor de Duitser en de Italiaan met de stabilo's bezig geweest.
Ik heb daarbij het draaimechanisme helemaal tot op de vleugel afgeknipt, en er vervolgens een gaatje ingeboord van 1,5mm.
photo 556909

Ík hoefde maar iets teveel naar boven of naar onderen te boren of de punt liet zich al zien aan de oppervlakte. Gelukkig was ik net op tijd en kon ik nog corrigeren.
Met een stukje rond styreen zit het nu aan de romp. Het zit nu nog los en de passing is een beetje slapjes, maar ik denk dat eenmaal in de eindfase alles gemonteerd word het wel sterk genoeg is. Word straks wel oppassen met een stukje verf vrijlaten voor aanhechting van lijm.
photo 556908


photo 556907


photo 556906



En toen een beginnetje gemaakt aan de Desert Storm doos van Eduard.
Deze word gebouwd met de wielen uit, en dus de wielbakken vol in het zicht.
Her en der waren er wat uitdruk punten zichtbaar en die moesten dus even weggehaald worden.
photo 556912


Hier nog een tussenstand foto. De vleugelonderdelen nog los van de Engelse Tornado. De romp zit nu grotendeels in elkaar.
photo 556913


Bovenop de warmtewisselaar zit een pinnetje dat bij de Eduard doos word vervangen door photo etch delen. Die moest er dus af.
photo 556914


En toen liet ik helaas de samen gelijmde staart op de grond vallen en de punt daarvan brak af.
Ik heb het nog geprobeerd te herstellen maar ik denk dat het er niet mooier (en ook niet sterker) van word.


Uit voorzorg heb ik al de spare part afdeling van Revell gecontacteerd; ze hebben weer een kunde in Bünde :shock:

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 mei, 2022 8:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3489
Woonplaats: Purmerend
Je bent lekker bezig Robbin. Die Dymo tape gebruik ik ook regelmatig.

vervelend dat de punt van de staart gebroken is.

Robbin schreef:
ze hebben weer een kunde in Bünde :shock:
:lol: :lol:

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 mei, 2022 1:39 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Knap bezig!
Het zal wel opletten zijn om de onderdelen niet door elkaar te halen

Zonde van de valpartij.
Hopelijk snel verlossend nieuws.

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 mei, 2022 11:42 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 30 nov, 2010 2:01 am
Berichten: 325
Het begint hier serieus te kriebelen om ook aan een Tornado te beginnen, maar zal voor volgend jaar zijn. Eerst een paar andere kits afwerken, anders blijft het schab vol en de vitrine leeg, :roll:

Mooi werk tot nog toe, blijft wel een beetje een raar zicht zo, enkel de staart en vleugels, maar geen cockpit, :?

Blijf Brouwen,

Matti


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 mei, 2022 21:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 180
Woonplaats: Lichtenvoorde
Ja dat zal wel een uitdaging worden dat uit elkaar houden.
Maar over het algemeen knip ik de onderdelen van de gietraam pas los als ik ze nodig heb.
Ik heb op onderstaande foto een detail waarop je een Engelse Tornado goed kunt onderscheiden.
Op het staartvlak zit een ILS antenne die je alleen daar ziet.
photo 557016



En dan toch zie je ook wel fotos van sommige Italiaanse die dat ook hebben... maar niet allemaal.
photo 557015


Het verschilt per kist lijkt het wel.
De Diavolo Rossa heeft bijv. niet de ILS antenne op de staart zitten. En dat is een IDS. En IDSen zijn (grotendeels) weer gelijk aan GR1.
Eerst dacht ik dat ook AGM HARM raketten alleen toebehoorden voor ECR toestellen, maar heb ook fotos gezien met IDS Tornado's met die dingen eronder.
photo 557021


photo 557020


Het word goed naar de plaatjes kijken iig.
Het grootste verschil tussen een ECR en een IDS is dat bij de ECR de boordkanonnen zijn verwijderd. Daarnaast hebben ze vaak het middelste wapenophangpunt onder de romp verwijderd.
Ook zie ik bij de Italiaanse kist vlak voor het windscherm 2 kleine antennetjes, zogenaamde IFF aerials waar er bij de Engelse en Duitse maar eentje zit.
En ten laatste zit er op de buik van de Italiaanse vlak voor het middste ophanpunt een conische (zo lijkt het wel) antenne die bij de ECR ook bovenop de "rug" zit.
photo 557018

Trouwens geven ze bij de Eduard doos aan dat je alleen bij het pedalengedeelte de cockpitvloer een ander kleurtje moet geven, terwijl de Revell de gehele vloer in een andere kleur moet.
photo 557023


Ik denk dat ik de Eduard handleiding voor het cockpitgedeelte voor alle versies ga volgen.
photo 557022


want die lijkt mij het meeste accurate als je op de fotos van het internet afgaat.
photo 557019

Zijn gewone vijlen trouwens geschikt om braampjes te verwijderen van photo etch delen of moet je hier per se diamantvijlen voor gebruiken?

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 mei, 2022 22:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7913
Woonplaats: Ingelmunster
Gewone vijlen kunnen, maar voorzichtig beginnen zonder druk te zetten, zodat ze niet "happen"

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 mei, 2022 0:28 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Robbin,

Die antenne die je omcirkelt hebt is geen ILS antenne maar een VOR antenne. Veelal zitten bij vliegtuigen de antennes redelijk op dezelfde plekken en die van jou schreeuwt VOR ( wat een andere opengewerkte tekening ook aangaf……geloof nooit blindelings dit soort tekeningen :wink: )

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 135 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement