Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 2:17 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 135 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 14  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 14 sep, 2022 23:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 181
Woonplaats: Lichtenvoorde
ice315 schreef:
Gaat lekker Robbin. :wink:

Ik ben erg benieuwd of je de kneedgom weer op een redelijke manier uit de inlaat krijgt, zonder het schilderwerk te beschadigen.
Ikzelf vul in dit soort gevallen de inlaat op met een beetje foamplastic, wat je vaak in verpakkingen aantreft. Dat is goed op maat te maken, houdt de verf tegen en is gemakkelijk weer te verwijderen.

Greetz,
Peter



Goeie tip! Ik heb meteen de gom maar weer uit de inlaten gepield (gelukkig zonder beschadigingen) en uit de binnenkant van een kistje voor een meetinstrument wat afgeknipt. Desondanks heb ik toch nog wat tamiya tape aan de voorkant geplakt omdat ik bang ben dat straks de verf onder de foam doorloopt. Die foam heeft vooral nut als het rondom goed vastgeklemd heeft denk ik.
photo 564429


Lt D schreef:
Schiet mooi op.
Zo te zien al heel wat plamuur opgebruikt.
Mijn respect voor je reeds geleverde inspanningen.

Gr
Thiery



Ja daar gaat er aardig wat van doorheen. Het zijn helaas geen Tamiya dozen zoals sommigen daarmee met de termen shake and bake willen aangeven. :D
Jammer dat de plamuur zo'n witte kleur heeft. Dan valt het wat meer op dan als het grijs is ofzo.


Voor de Italiaanse en de Duitse Tor heb ik alvast de 1500 liter tanks klaar gemaakt. Hier en daar is er nog wat schuurwerk om het één geheel van te maken.
Ik moet zeggen, voor de vinnetjes werkt de extra thin lijm van Tamiya echt goed; je kunt ze mooi strak tegen de "kegel" aan krijgen.
photo 564433

photo 564431


De Brit krijgt de Hindenburg tanks. Aan de voorkant is een best groot lengteverschil te zien tussen de gietdelen. Hier moest dus weer wat plamuur worden aangebracht om een mooie punt te krijgen.
photo 564430

Ook waren de gaten voor de vinnen door een gietfout bij sommige wat aan de grote kant. Deze heb ik opgevuld met houtlijm.
photo 564435

photo 564434


Ik vind dat de aanwijzingen voor de photo etch van Eduard soms een beetje raar.
Ze zeggen hier bij de wapenrails op verschillende gedeeltes dat je de uitlijnpinnen voor het wapentuig dat je eronder wil bevestigen eraf moet snijden (wat rood is moet eraf). Maar dan houd je toch niets over om tegenaan te lijmen, of heb ik dat verkeerd?
Zie hier:
photo 564425

photo 564424

photo 564423

photo 564422

Ra ra zou dit de bedoeling wel zijn dat het de bedoeling wel is om er in deze configuratie wat onder te hangen?


Tot slot nog het framepje voor de Hud gelijmd en de voorste coaming geverfd. Hiertussen moet straks een meegeleverd filmdeeltje komen.
photo 564420

photo 564418

photo 564419


Daarna komen de resin schietstoelen aan de beurt en zijn we al hard onderweg om de cockpitten af te ronden.


Robbin

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 sep, 2022 17:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Weer mooi gewerkt!
Ik zou met al die plamuur en dat schuurwerk zeker eeen dun laagje primer spuiten (ook als is het uit de spuitbus ofzo). Vaak krimpt dat spul nogal en vaak zie je dat pas nadat er een laagje verf op zit.

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 sep, 2022 19:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2601
Dat ziet er weer leuk uit. En goede tip van Jeroen. Helpt ook om ongewenste preshading te creëren. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 sep, 2022 14:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 181
Woonplaats: Lichtenvoorde
@Jeroen: ja daar gaat zeker een laag primer overheen. Ik gebruik die spuitbus van Revell, die ik dan in de cup van de airbrush doe. Weet iemand trouwens op wat voor basis dat spul is? Als je klaar bent met de spuitwerkzaamheden met dat spul laat het zich heel lastig verwijderen uit het binnenste van het pistool. Het lijkt acryl spul te zijn, maar met de acryl reiniger van Vallejo voor de airbrush krijg je het niet echt makkelijk weg.


@Klaas: Haha wat bedoel je met ongewenste preshading?



Er zaten heel mooie schietstoelen bij de Eduard doos en daar ben ik de afgelopen tijd mee bezig geweest.
Als eerste waren er dus de resin vervangonderdelen voor de standaard plofstoelen van Revell.
Deze moesten van hun blok afgeknipt worden en de onderkant gelijk vijlen aan de rails.
photo 565170

photo 565171

x2:
photo 565173

photo 565174


Toen heb ik een gaatje aan de onderkant geboord, een cocktailprikker erin en vastgezet met houtlijm voor het makkelijker hanteren met de verf- resin- pe en decal werkzaamheden.
photo 565175


De "kussens"? nato olijfgroen gemaakt. Zelfs een poging gewaagd om de dikte van die delen te verven. Toch redelijk gelukt lijkt me.
photo 565176

photo 565177

photo 565178


Wat resin en pe delen aan de zijkant van de stoel.
photo 565182

photo 565183

photo 565184


Daarna nog een soort van pe "kussen"? met een soort van gesp in het midden van het kruis.
photo 565185

photo 565190


Gordels
photo 565191

photo 565192

photo 565193

photo 565194



Toen moesten er wat "slangetjes" aan de zijkant van de stoelen komen. ""Ééntje daarvan is helaas afgeknapt tijdens het verwijderen van het blok waar die aangecast was. Deze heb ik gelukkig nog kunnen redden.
photo 565195

Geklemd tussen een papierklem om de handen vrij te hebben.
photo 565196

Et voilà. Als laatste moesten er op de hoofdsteun aan weerszijden nog een decal komen. Die heb ik ook meteen maar geplakt.
photo 565197

photo 565198

photo 565200

photo 565201

photo 565202

photo 565204


Nu zul je denken dat de stoelen compleet zijn maar dat zijn ze niet. Ik heb helaas toch een onderdeel zover kunnen krijgen dat die wegvloog na het lossnijden van de pe raam. Helaas helaas. Ik heb ondertussen al een mail naar Eduard gestuurd of ze mij kunnen helpen aan een vervangingsonderdeel.
Na een eerdere ervaring moet dat met een paar weken geduldig wachten toch wel lukken.

Zal ik de stoelen nog een panel line wash geven? de details (vooral aan de zijkant) komen erg vlak over.


Robbin

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 okt, 2022 23:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 181
Woonplaats: Lichtenvoorde
Zo, weer een hele update.
De stoelen heb ik een donkergrijze wash gegeven en met aluminium gedrybrushed. Daarna heb ik ze met houtlijm in de cockpit geplakt.
De voorste stoel gaf net zoals bij de stoelen uit de kit van Revell ook weer wat problemen. Met een postelastiek heb ik die op z'n plek gefixeerd.
photo 566542

photo 566540


Hier is het windscherm ook al afgeplakt, gespoten en gemonteerd. De plakkers aan de binnenkant heb ik er uiteraard weer uitgehaald.
photo 566528



Daarna heb ik de canopy voorzien van pe details: een lange rail aan weerszijden en 6 achteruitkijkspiegeltjes (heten die dingen ook zo in de vliegtuigwereld?).
photo 566527


Misschien dat ik de stoelen achterwege had moeten laten voor het monteren, maar ik vond hier op het forum iemand die een Starfighter aan het bouwen was die ook voor het spuiten de stoelen al gemonteerd had. Dus heb ik net zoals hem over de stoelen een afdekking geplakt.
Het is nog best tricky met zo weinig oppervlak om tegenaan te plakken, maar het zit.
photo 566526



Daarna kon ik aan de onderkant beginnen met het terug toveren van alle verdwenen lijntjes na de schuurwerkzaamheden.
Daarna heb ik meteen ook maar de laser range finder geplakt.
photo 566525

photo 566524

photo 566523


Zoals je ziet heb ik ook meteen de angle of attack sensoren eraf gesneden en een gaatje geboord voor als straks hier een pe deel in de plaats komt.
photo 566522



Hieroverheen moest nóg weer een stukje clear plastic overheen gezet worden.
Je moest echt goed kijken wat nu het onderdeel aan de sprue was, zoveel flash zat eraan. En dan was de vorm ook nog erg discutabel.
photo 566700

photo 566699


Ik heb de kieren die ontstonden opgevuld met houtlijm en na het drogen geschuurd totdat het weer een vloeiend geheel was.
photo 566708


Voor de Italiaan en de Duitser die in vliegmodus gebouwd worden heb ik alle kleine antennetjes en frutseltjes alvast gelijmd.
Voor de Italiaan was dat nog het meeste werk, omdat deze als enige niet rechtstreeks uit de doos gebouwd kan worden.
Zo is de brede antenne die normaal in het midden vlak achter de neuskegel zit verhuish naar achteren, vlak naast de deur van het neuswiel.
Ik heb hem schuin gemonteerd en iets verbreed omdat deze op tekeningen van kleurenschema's ook aangeduid word als "wide uhf antenna".
Het conische geval vlak voor de middelste wapenpyloon dat de RWR antenne voor moet stellen heb ik uit de reservedoosch van een 1/144 raketje.
Daarnaast zit er aan de andere kant van het neuswieldeurtje nog zo'n druppelvormig ding (waar ik nog steeds niet weet van wat het is).
photo 566531


Ik vond nog een stuk afvalhout die ik wel handig vond om te gebruiken als spuitstandaard.
Hier de status nog vóór de grondverf.
photo 566530

photo 566529


En hier erna. Deze is trouwens uit de spuitbus van de Action (Spectrum). Nog best wel fijn om te verwerken vond ik.
Ik heb het spuitmondje van de airbrush 0 keer hoeven los te schroeven om de punt van de naald schoon te krijgen.
Ik zie dat er nog heel wat onvolkomendheden zijn, maar ik ben in ieder geval van de plamoersporen af. :D :D
photo 566701

photo 566702

photo 566703

photo 566704

photo 566705

photo 566706

photo 566707

photo 566710


Dat word dus weer heel wat bijwerken. Man, wat een werk! :shock:




Robbin

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 okt, 2022 7:39 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3489
Woonplaats: Purmerend
Robbin schreef:
Dat word dus weer heel wat bijwerken. Man, wat een werk! :shock:


Leuk hè modelbouw :wink:

Mooie update Robinn. Het is niet niks zo een project met 3 net niet identieke vliegtuigen.
Het blijft goed opletten met onderdelen.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 okt, 2022 8:53 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7918
Woonplaats: Ingelmunster
nog een beetje bijwerken, maar ziet er al goed uit toch?

Misschien beter eerst primeren voor je de kleine details toevoegt, zodat je een kleine check hebt en je gemakkelijker kan schuren. Daarna kan je nog lokaal bijwerken, of als ze in en volledig ander kleur komen gewoon zo laten

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 okt, 2022 14:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 30 nov, 2010 2:01 am
Berichten: 325
Je begint er te komen, Robbin, ze zien er al mooi strak uit in die grondverf. Leuk ze op de acrylstaven te zien staan.

Blijf Brouwen,

Matti


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 okt, 2022 23:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 181
Woonplaats: Lichtenvoorde
Bedankt voor de complimenten!
Voor de grondverf had ik al goed naar de kleurenschema's gekeken, en bij beide toestellen zitten die antennes op een vlak dat dezelfde kleur heeft.
Maar je hebt wel gelijk, met het corrigeerwerk was het echt wel oppassen ze er niet af te tikken.
Ik was nog niet tevreden, en dan met name over de naad die in het zijaanzicht van de achterromp licht, en de overgang van cockpit/romp.
Helaas ben ik vergeten foto's te maken van de schuurtaferelen, maar nu zit de 2e laag grondverf op en het is al een stuk beter.
photo 566924

photo 566922

photo 566921

photo 566920

photo 566919



Ook heb ik de vleugels een grondverfje gegeven.
De navigatie lichten aan de uiteindes van de vleugels heb ik eerst met rood en groen de holtes daarvan geverfd (er was wel een clear part voor, maar die was dusdanig slecht dat ik hem niet gebruikt heb) en daarna met houtlijm de holtes opgevuld tot aan het silhouet van de vleugel, om ze daarna met schuurpapier voorzichtig in vorm te brengen. Als laatste heb ik pledge gebruikt om de lampjes weer helder te maken en na het drogen heb ik het afgeplakt met blue tack.
photo 566916

photo 566917

photo 566926

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 okt, 2022 10:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3489
Woonplaats: Purmerend
Robbin schreef:
De navigatie lichten aan de uiteindes van de vleugels heb ik eerst met rood en groen de holtes daarvan geverfd en daarna met houtlijm de holtes opgevuld tot aan het silhouet van de vleugel, om ze daarna met schuurpapier voorzichtig in vorm te brengen. Als laatste heb ik pledge gebruikt om de lampjes weer helder te maken en na het drogen heb ik het afgeplakt met blue tack.


Wat een handige tip, voor als het niet lukt met een stukje transparant sprue.

Hoe lang heb je de lijm laten uitharden?

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 135 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 14  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement