Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 22:52 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 135 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 14  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 22 aug, 2022 10:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Handig!
Wat ik wel eens gedaan met dit soort masks, is het gele stuk wat je niet nodig heb eraf pulken zodat je alleen de masks zelf overhoudt. Die kun je dan wel scannen/kopieren :)

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 aug, 2022 22:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 182
Woonplaats: Lichtenvoorde
Ja dat was achteraf misschien handiger geweest.
De maskertjes voor de binnenkant laat ik zitten, want die heb ik gelukkig alleen bij de Brit nodig waar ik de kap van open zet.


Omdat ik ondertussen al weer een tijdje een pe onderdeel kwijt ben geraakt en dat ondertussen ook weer ontvangen heb (dankjewel fantastische klantendienst Eduard!) ben ik daar weer mee verder gegaan.
Er moesten nog wat rails voor voetpedalen gemaakt worden (wat een *** gefreubel, helemaal als je er achteraf niets meer van ziet) en nog een paar andere delen voordat ik de romphelften er omheen kon sluiten.

photo 563697

photo 563698

photo 563701



photo 563691

Voor deze naden heb ik trouwens Tamiya ultra thin gebruikt. Wat een fijn spul is dat; eerst alles tegen elkaar, en als het mooi uitgelijnd is dan pas de lijm erop. Die dan ook mooi tussen de naden vloeit.


Om te voorkomen dat het geen staartzitter gaat worden, meteen maar in de rommelbak gedoken en een paar redelijk zware rvs bouten gevonden die erin pasten.
photo 563688


Deze met een flinke klodder houtlijm achter het schot van de cockpit gelijmd met daarboven nog weer een rvs moer.
photo 563689

photo 563690


Ik denk dat dit wel voldoende is. Zo niet, dan heb ik achter de neuskegel ook nog een beetje ruimte.
De neuskegel voor deze Tor is trouwens een upgrade van Sbs (niet de tv zender) die van resin is en dus niet hol.


En toen kwam daar weer het achterste gedeelte wat opgerekt moest worden om het te laten passen aan de voorste sectie van de romp.
Wat me opgevallen is bij de andere 2 is dat aan de achterkant aan beide zijkanten aardig wat afgevijld moet worden om geen overgang te voelen.
Dat komt natuurlijk ook omdat ik die alleen in het midden heb gestrut, dus dan hangen die zijkanten dus wat af.
Wat ik nu dus gedaan heb is precies onder die gedeeltes die bij de andere teveel afliepen daar juist een strutje aanbrengen.
photo 563686

Wat je nu wel krijgt is wel aardig wat spanning in het styreen. Op sommige plekken komen er ook helaas wat kleine scheurtjes in.
Dus ja je krijgt een mooie overgang zonder al teveel te schuren, maar ik weet niet of het materiaal de spanning wel kan houden.
photo 563687

Voor het oog heb ik de luchtinlaten er even tegenaan gezet.
photo 563684


Luchtinlaten trouwens ook even strak gemaakt. Hier moet straks ook aardig wat gerescribed worden. In het gietraam was er al bijna geen detail te vinden op de bovenkant.
photo 563702

photo 563682


De re-fuel probe gelijmd zodat deze later open kan staan. Ik heb dit plaatje gevonden waar zo'n Tornado in golfoorlog uitdossing opstaat met zowel de canopy als de probe uitgeschoven.
photo 563740

photo 563739

photo 563741

En ik denk dat het deze ook word; deze (de Foxy Killer dus) zit bij de decals als optie.

De dichte cockpits voorzien van interieur kleur. Hier heb ik trouwens voor het eerst geprobeerd met een toevoeging in de verf tegen het uitdrogen (dry tipping) waar ik met de acryl verfjes van Revell best wel veel last heb.
Ik kon geen ruitenwisservloeistof vinden met iso propyl alcohol erin, maar had ergens gelezen dat spiritus ook wel kon.
Ik zeg niet dat het nu fantastisch gaat, maar de flow is een heel stuk beter door hier wat aan de verdunner en de verf toe te voegen.
photo 563695

photo 563694

photo 563693

photo 563692


Tot zover weer even.

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 aug, 2022 20:17 pm 
Online
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
Mooi opgelost en 't ziet er goed strak uit zo.

Waar doen fie wie witte putjes zich voor? Onder de staafjes? Of aan de lijmranden?

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 aug, 2022 9:41 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Ja, zeker netjes!
Zitten op de laatste foto de inlaten nog los?

Met Acrylverf van Revell bedoel je neem ik aan die vierkante Revell Aqua potjes?
Ik gebruik die ook, en verdun ze met Tamiya X-20A. Ik weet niet wat ze daar aan additieven in stoppen maar het werkt heel goed. Als het erg warm is is het altijd lastig, dan doe ik er gewoon een paar druppen gedestilleerd water bij, dan droogt het ook minder snel.
Helemaal elimineren van tip-dry blijft lastig als het warm is, in de winter als het koeler in in mijn schuurtje heb ik er een stuk minder last van.
(nadeel van spiritus vind ik dat het lichte kleuren een blauwe tint geeft)

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 sep, 2022 12:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 182
Woonplaats: Lichtenvoorde
Dankjulliw wel voor de complimenten :D
Silenoz schreef:
Mooi opgelost en 't ziet er goed strak uit zo.

Waar doen fie wie witte putjes zich voor? Onder de staafjes? Of aan de lijmranden?


Je bedoelt het plamuur dat je her en der ziet?
Bovenop de luchtinlaten zaten wat "deuken", ik denk dat er hiermee krimpdeuken bedoelt worden. Ook de airbrakes hadden er last van. Er zitten een paar rijen inliggende rivets in die aan één kant bijna verdwenen zijn. Ik had hier al aan gedacht om een lijntje te plakken met lettertangtape en met een verwarmde punt van een veiligheidsspeld deze er voorzichtig er weer in te brengen. Ik heb nog niet zo'n rivet tooltje ofzo.

jeroen_R90S schreef:
Ja, zeker netjes!
Zitten op de laatste foto de inlaten nog los?

Met Acrylverf van Revell bedoel je neem ik aan die vierkante Revell Aqua potjes?
Ik gebruik die ook, en verdun ze met Tamiya X-20A. Ik weet niet wat ze daar aan additieven in stoppen maar het werkt heel goed. Als het erg warm is is het altijd lastig, dan doe ik er gewoon een paar druppen gedestilleerd water bij, dan droogt het ook minder snel.
Helemaal elimineren van tip-dry blijft lastig als het warm is, in de winter als het koeler in in mijn schuurtje heb ik er een stuk minder last van.
(nadeel van spiritus vind ik dat het lichte kleuren een blauwe tint geeft)

Groeten Jeroen


De luchtinlaten zitten nog los.

Ik verf inderdaad met die vierkante potjes waarbij het deksel schuin afloopt.
Ik wist niet dat producten van Tamiya zich laten combineren met andere merken. Tenminste ik hoor daar verhalen over dat het wel op acryl basis is maar dan niet 1, 2, 3 laten mengen met andere merken.
Ik kan het eens proberen, maar ik dacht in eerste instantie aan om het te verdunnen met iets dat ik sowieso in huis had.

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 sep, 2022 16:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Robbin schreef:
Ik wist niet dat producten van Tamiya zich laten combineren met andere merken. Tenminste ik hoor daar verhalen over dat het wel op acryl basis is maar dan niet 1, 2, 3 laten mengen met andere merken.

De verf zelf kun je absoluut niet mengen inderdaad, maar de X-20A verdunner (let op de A, de gewone X-20 is voor olie-achtige verven) kun je prima gebruiken voor Revell Aqua in de vierkante potjes. :)

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 sep, 2022 22:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 182
Woonplaats: Lichtenvoorde
Ik weet niet of het een beetje dubbelop is, maar ik verdun die Revell aqua al met de Vallejo Airbrush Thinner (71.161). En daar doe ik dan weer de spiritus bij.
Maar ik weet niet of die Tamiya x20a beter is dan die... er zijn ook zoveel verdunners. Soms zie je door de bomen het bos niet meer.


Ondertussen ben ik weer wat opgeschoten. Zo heb ik de luchtinlaten aan de romp gelijmd en de voorkant voorzien van de resin neuskegel.
photo 564164

photo 564165

photo 564166


Ik kon nog net een paar moeren kwijt voor de neus :D :D Topzwaar is die nu aan de voorkant!
photo 564168


Omdat de binnenkant van de inlaten al gespoten waren, heb ik kneedgum gebruikt om ze af al te dekken voor de verf.
De gum heb ik eerst wat over de rand heen laten steken en om vervolgens met een mesje voorzichtig langs de opening een mooi strak randje gemaakt.
Tape was me teveel gedoe ook met die opstaande randjes aan de binnenkant. Ik denk dat ik deze methode ook ga hanteren bij de andere 2. Want die kunnen overnieuw vanwege niet zo strak geschilderd.
photo 564160

photo 564158

photo 564157

Daarna heb ik ruimschoots plamuur aangebracht om (vooral in de lengterichting aan de onderkant) de naden zoveel mogelijk te doen verdwijnen.
Er is veel detail verloren dus dat word straks weer veel rescriben.

De wapenrails alvast klaargemaakt, ook met de PE delen erop.
Deze verschillen duidelijk van de italiaanse en de Duitse met die rare bobbels erop.
Dit is een van een Italiaan:
photo 564155


En deze zitten dus onder de Gr.1:
photo 564161

Even een dry fitje:
photo 564156

Omdat ik gekozen heb om de vleugels "wijd" te zetten moeten de wing seals aangepast worden.
Deze zitten in de Eduard doos als PE delen.
Een nadeel is nu dat de vleugel niet meer naar binnen kon in de veel kleinere uitsparing, dus die moest ook even aangepast worden.
Nu zit er niets meer aan om de vleugels synchroon te laten scharnieren.
photo 564171

photo 564163

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 sep, 2022 22:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 30 nov, 2010 2:01 am
Berichten: 325
Gaat lekker, Robbin, :brouw: mooie update weeral

Blijf Brouwen,

Matti


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 sep, 2022 9:40 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 jan, 2007 17:48 pm
Berichten: 527
Woonplaats: Lonneker
Gaat lekker Robbin. :wink:

Ik ben erg benieuwd of je de kneedgom weer op een redelijke manier uit de inlaat krijgt, zonder het schilderwerk te beschadigen.
Ikzelf vul in dit soort gevallen de inlaat op met een beetje foamplastic, wat je vaak in verpakkingen aantreft. Dat is goed op maat te maken, houdt de verf tegen en is gemakkelijk weer te verwijderen.

Greetz,
Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 sep, 2022 0:49 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Schiet mooi op.
Zo te zien al heel wat plamuur opgebruikt.
Mijn respect voor je reeds geleverde inspanningen.

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 135 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 14  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Silenoz en 39 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement