En hierbij wil ik mijn nieuwe project inluiden. Dit keer wil ik van de befaamde Revell 1/72 Tornado van alle landen die aan het Panavia project meewerkten een model maken.
Van de Duitser heb ik de Boelcke doos, welke een zeer interessant/moeilijk verfschema heeft. Dit zal nog een beste klus worden, ook al zit er wel een mooi sjabloonvel bij dat gekopieerd kan worden tbv het afplakken.

Voor de Italiaan heb ik de Tigermeet versie uit 2018, waar ik dus de decals niet van ga gebruiken.
Daarvoor heb ik aangeklopt bij de firma Italeri, want deze hebben in 1/72 een hele mooie limited edition met Italiaanse varianten.

Deze decals zitten bij de doos.

Wat opvallend is dat je bij de ECR variant de meest gevulde doos krijgt (oké de GR1 doos is nog voller). De extra sprue ligt links met de bewapening en andere dingen die niet op een IDS variant zitten.

Dit zijn de Italiaanse kisten welke met de Italeri sheet gebouwd kunnen worden; mijn voorkeur ligt denk ik wel bij de laatste, vanwege het kleurschema:
ECR:

IDS:

En nog een IDS:

En last but not least de Brit. Hiervoor heb ik de Desert Babes doos die komt met veeele extra's. Zoals resin en pe delen om het allemaal nog gedetailleerder te maken.

En dit is dus de inhoud van die doos. Ik weet nog niet welke kist ik ervan ga maken; de een is nog mooier dan de andere.
Rechts onderin zie je ook nog de extra neuskegel met pitot tube die ik erbij heb gekocht. De neuskegel die ik eerst had voor de Tigermeet versie maar doorgeschoven naar de meest gedetailleerde kist.

Omdat deze kit zich erg goed leent voor modulaire bouw wil ik ze grotendeels naast elkaar bouwen.
Alleen heb ik nog geen gereedschap in huis om bv het pe van de Eduard doos mee te buigen.
Ik had er in gedachten om de Italiaan en de Duitser gear-up te bouwen, in een soort van diorama. En dan de Engelsman met de wielen uit en de cockpit geopend aan de grond.
Tja, misschien neem ik wel teveel hooi op de vork. Maar ik zie wel hoever ik ermee kom. Hopelijk komt het dit jaar af
Ik had dit al gevonden als handig hulpmiddel voor het modulair simultaan bouwen van de vleugels en achterkant vd romp:

Op youtubekanaal Scale Model Things was te zien dat met een aanpassing aan de vleugels (swing systeem verwijderen) om de romp makkelijker te plamuren en later te verven is.
Ik denk dat dit een hele handige methode is.
Ik zag dat ik voor een Italiaanse Tornado wat hele kleine aanpassing moet doen. Hiervoor heb ik al wat naslagwerk voor verzameld.
Omdat nog zit te twijfelen tussen de eerste (ECR) en de laatste (IDS) heb ik van beide wat foto's gevonden op het www.

Robbin