Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 12:40 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 135 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 03 apr, 2023 20:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 180
Woonplaats: Lichtenvoorde
Tja dat kleurtje WAS best apart.
Want in tussentijd is er het nodige gebeurt, ik kan zowat weer helemaal opnieuw beginnen.
Als eerste heb ik de (mooie) resin wielen eronder gezet en het geheel in de (ja hier begint de ellende) pledge gezet.
Waarna toen dat droog was ben gaan decallen.
So far so good, maar met die pledge ben ik ZO in de fout gegaan...
Het was eerst zo.
photo 578605

photo 578604

photo 578603

photo 578602


Daarna was het dus het idee om het een beetje verweringseffecten te gaan geven. Ik had bij de Action een goedkoop pastelkrijtsetje gehaald en daarmee wilde ik het bruine schraapsel verdund met wat water aanbrengen in de panel lijntjes.
En dus heb je dan een onderlaag nodig op enamel basis.
En je raad het misschien al, maar ik kreeg een lelijke witte waas erover. Ik moest meteen denken aan het allereerste airbrush avontuurtje met een Apache prototype waar ik de enamel lak verdund had met wasbenzine, want dit gaf net zo'n wintereffect.
photo 578601

Volgens een regiolid kon ik deze schade nog wel wegkrijgen met verdunde ammonia. Maarja ik had er enamel opzitten en dan kun je boenen totdat je een ons weegt.
Op sommige plekken waar ik zoveel kracht zette met het boenen liet de verf ook los tot op het kale plastic en verloor ik ook al wat decals.
Dan kom je aan het denken wat dan de beste oplossing is, en ben ik maar met de paint remover aan de slag gegaan.
Ja je bent telkens weer nieuwe plannetjes aan het bedenken, je gaat in een soort van overlevingsmodus; wat kan ik er nu nog van maken.
Ik had al gedacht om hem dan maar in het algemene 2 tone wraparound scheme (blauw-grijs/groen) te maken. Deze zit normaal standaard bij de doos als je hem koopt zonder Eduard goodies.
photo 578596


Dus dan hier maar wat foto's van een niet zo'n fijn verwijderingsproces. Ik weet nog niet zeker wat te doen met de voorkant. Ik wil een zo mooi mogelijke ondergrond voor de nieuwe laag. En nu het landingsgestel eronder zit is het ook weer een heel stuk lastiger om hier omheen te werken. Maar ik geloof dat er een oplossing voor is. Dit is trouwens van tijdens de ammonia behanding. Op de neuskegel komen de onderlagen er al door.
photo 578599

photo 578598


photo 578595


En zo staat die er nu dus bij. Het grootste deel aan de achterkant is al weg. Aan de zijkanten heb ik het zover weggehaald dat ik de onderkant niet aantast.
Want dat vind ik wel een gedoe met die pootjes en wapenrails om daartussen schoon te maken.
photo 578594

photo 578593

photo 578592


Ik heb al een mail naar Revell gestuurd voor een vervangende decalsheet.

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 apr, 2023 10:06 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 jun, 2007 0:23 am
Berichten: 691
Balen man! wel knap dat je toch zoekt naar een oplossing en door gaat. Succes!

_________________
Mijn website: www.ElveScaleModeling.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 apr, 2023 11:20 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Zeker weten, zet 'm op :brouw:
Het zit zeker niet mee met dit model... hopelijk kan Revell wat voor je betekenen. En anders heeft misschien iemand van hier nog wat liggen, vragen kan nooit kwaad :)

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 apr, 2023 8:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Ai da's balen! Knap dat je nu zo doorpakt!
Maar i.p.v. een andere ondergrond te kiezen omdat je je pastel in water wilde verdunnen, had je toch ook je pastel in enamel thinner kunnen mengen?

Succes!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 apr, 2023 9:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Kudos voor je doorzettingsvermogen bij deze tegenslagen.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 apr, 2023 20:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 180
Woonplaats: Lichtenvoorde
Deef schreef:
Ai da's balen! Knap dat je nu zo doorpakt!
Maar i.p.v. een andere ondergrond te kiezen omdat je je pastel in water wilde verdunnen, had je toch ook je pastel in enamel thinner kunnen mengen?

Succes!

Ja ik wil er toch wel wat maken; omdat alleen al die cockpit zo gaaf vond door al die opleukspullen vind ik het eigenlijk heel erg zonde deze zomaar weg te doen.
Dat was inderdaad ook nog een mogelijkheid geweest, maar heb gisteren mensen gesproken op de regiomiddag van de ipms dat pledge vaak voor wisselvallende reacties kan zorgen. Dus het fundament was eigenlijk niet al te best. Of ik had ook ipv enamel clear coat ook pledge over de decals heen moeten spuiten.
Ik had begrepen dat het beste ook was om in het vervolg die huishoudspulletjes niet meer te gebruiken om te verdunnen voor de verf (terpentine voor enamel) want schijnt er eigenlijk niet voor gemaakt te zijn.
De aqua color mix voor de acryl verfjes van Revell had ik al, nu kan ik dus ook de enamel thinner van Revell gaan bestellen.



Na vele wattenstaafjes en (bijna) een half potje paint remover is dit hoe die er nu bij staat. Ik heb toch besloten om hem helemaal kaal te maken.
Het was erg lastig om op sommige stukken de verf weg te krijgen. Vooral rondom het landingsgestel. Je wil daar wel de verf wegkrijgen maar tegelijkertijd wil je ook niet dat de vloeistof op plekjes komt die je afgeplakt hebt. Ook heb ik ervaren dat als je de afgebladderde verf niet meteen weghaalt het meteen weer aankoekt op de plek waar je het naartoe hebt opgestroopt. Op sommige plekken liet het los alsof je een wrap ergens afhaald en sommige boen je je een ongeluk op elke laag. Ik weet niet wat schoon genoeg is voor weer een eerste nieuwe laag verf maar het begint er aardig op te lijken dat daar weer een goede basis voor is.

photo 578847


photo 578839


photo 578841


photo 578842


photo 578844


De wing seal plates tikte ik met het boenen eraf. Hier was ik toch al niet echt tevreden over omdat deze uitstaken ten opzichte van het oppervlak, maar ik wil deze gelijk leggen met de buitenkant. Hiervoor moet ik wat van de "orginele" plastic wing seal afvijlen om deze er verzonken eroverheen te leggen.
photo 578845


De versie die het nu wordt is ZD748 "Enola Kay". Dit toestel heeft ook gevlogen in het midden oosten ten tijde van de Golfoorlog.
Deze had toen toevallig ook een haaienbek :wink:
photo 578836

photo 578837

photo 578838


Maar het wordt dus zo'n grijs/groen gevlekte. Hiervan heb ik nu de hoofdingrediënten in huis.
photo 578840


photo 578843


photo 578846


photo 578850


photo 578848

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 jun, 2023 23:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 180
Woonplaats: Lichtenvoorde
Weer terug van weggeweest..
Het ontdoen van de verf heeft een tijdje geduurd omdat je telkens weer wat stukjes aangekoekte verf tegenkwam.
Daarna heb ik het geheel weer goed ontvet, en omdat een grondlaag vooral is om imperfecties in naden tussen de onderdelen te kunnen zien heb ik deze overgeslagen.
photo 581604

photo 581605


Daarna weer opnieuw geblackbased en besloten om eerst de bronsgroene vlekken aan te brengen. Ik heb ze expres wat te groot gemaakt zodat er daarna met de blauwgrijs wat "overlap" is voor het afplakken.
photo 581603

photo 581602


Als laatste dus de blauwgrijs.
photo 581599

photo 581601

photo 581598

photo 581600


Alles ontwormd 8)
photo 581597

photo 581596

photo 581595

photo 581593

photo 581606


Vlekken die doorlopen op de stabilo's overgenomen van de romp tbv het afplakken.
photo 581592


Ik kwam erachter dat de camouflage niet doorloopt op de rails onder de romp. Dus deze ook maar even bijgewerkt.
photo 581594


Ik heb de grote Hindenburger tanks weer grijs gespoten; de pylonen ervan moeten samen met die van de chaff/flaredispenser en skyshadow bronsgroen worden. De pods laat ik zelf zo in de desert pink kleur. Dat word straks een mooi kleurrijk geheel.
photo 581608

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: !!
BerichtGeplaatst: zo 02 jul, 2023 0:31 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 180
Woonplaats: Lichtenvoorde
Ondertussen weer heeel wat opgeschoten:
Alle laatste kleine vlakjes geverfd en gespoten.
photo 582728

photo 582729

photo 582730

photo 582731

photo 582732

photo 582733


Tja het lijkt of die wel een beetje veel last heeft van overvloedige anhedraal. Het zal wel weer te maken hebben met de manier hoe ik de voor en achterkant van de romp aan elkaar heb gezet. Maar het is niet anders.
photo 582734


Het verwijderen van de sponsjes uit de wielkasten kostte wel wat moeite en kracht. De intrek stang (tenminste zo denk ik dat dat ding zo heet) brak af en moest toen een nieuwe plaatsen. Omdat het landingsgestel wat gammel werd heb ik het met tape op z'n plek gefixeerd en toen het nieuwe onderdeel meteen eraan gelijmd.
photo 582735


Wielbakdeur binnen en buitenkant.
photo 582738

photo 582737


Omdat landingsgestellen zich moeilijk laten afplakken heb ik het maar andersom gedaan. Wel wat meer werk als de poot er al in zit.
photo 582742


Anti glare vlak en neuskegel.
photo 582741

photo 582740

photo 582739

Na alles geseald te hebben met een glanslaag kon het decallen beginnen.
En dat waren er nogal wat! Ook al was het decal vel voor 2 versies, alleen al met de technische markeringen was je er mooi zoet mee.
Voor die van de Sidewinders heb ik wel voor die van Eduard gekozen. Vooral omdat ze mooi dun zijn en mooi meevormen met de gebogen vlakken.
Met de walkway markeringen had ik wel wat stoeierij, maar dit is gelukkig goedgekomen, zelfs zonder al teveel silvering.
Omdat mijn decal softener op was (van Vallejo) ben ik naar de locale modelbouwwinkel gegaan en ik zag dat ze de Tamiya strong en extra strong Mark Fit hadden.
Uiteindelijk de strong gekozen, en wat een genot om mee te werken!
photo 582748

photo 582749

photo 582750

photo 582751

photo 582752

photo 582753

photo 582754

photo 582755


Nu deze ook al weer enkele dagen geleden weer geseald zijn kan ik dus binnenkort beginnen aan het verweren.
Nu leek het me wel mooi om die "tail stains" van de straal omkeer kleppen er op te maken.
Wat is de beste methode/kleur om dit te doen; ik dacht zelf gewoon met de airbrush omdat dit mij realistischer lijkt?
Dit bedoel ik er dus mee:

photo 582757

photo 582758

photo 582760

photo 582759


De antennes die onderaan de neus en op de spine komen heb ik getracht ze eerst geel te verven en daarna met een zwarte viltstift het zwarte randje erop te maken. Zo aan de foto te zien kan dat wel wat strakker, maar het is wel erg lastig. Misschien maar eens proberen met een zwart stukje decal.
photo 582763

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 jul, 2023 9:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
De airbrush is daar prima voor geschikt. Ik zou het proberen met een smoke kleur en dan steeds maar laagjes opbouwen.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 jul, 2023 18:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 jun, 2007 0:23 am
Berichten: 691
Ziet er goed uit, mooi resultaat ondanks die paar tegenvallertjes!

_________________
Mijn website: www.ElveScaleModeling.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 135 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 27 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement