Goedenavond iedereen!
Jaren geleden ben ik begonnen met het bouwen van een UH-1N, in april 2015 stond deze heli er al als volgt bij:

In de jaren sindsdien heb ik niks aan het model gedaan. De helikopter ligt dus al jaren in één van mijn lades samen met een aantal andere 'vastgelopen' projecten. De reden voor het vastlopen is vrij simpel. Toen ik bijna 8 jaar geleden begon met het model wilde ik er een Amerikaanse mariniers UH-1N van maken. Toentertijd had ik nog niet de ervaring die ik nu heb en zag ik de conversie niet echt zitten. Daarnaast was het gebrek aan decals een hele grote factor. Zoals mijn trouwe volgelingen hier op het forum weten heb ik de laatste jaren ervaring opgedaan met het schilderen van markeringen en heb ik ook mijn eerste decals geprint. Op het moment van schrijven heb ik zelf meer vertrouwen in mijn schilderkunsten dan in mijn decal-printvaardigheden. Ook op het gebied van scratchbouw heb ik veel geleerd, zo kan ik inmiddels zelf onderdelen gieten en heb ik een model volledig zelfgemaakt. (
Bushmaster)
De helikopter die ik wil gaan bouwen:

De kit die ik ga gebruiken:

De voornaamste verschillen tussen een kale UH-1N en de variant waarmee de USMC rondvloog tegen het einde van deze kist zijn diensttijd aldaar zitten hem in de aangebrachte sensoren, antennes en dergelijke. Het meest prominente deel is de FLIR onder de neus van de heli. Deze FLIR heeft een vrij complexe vorm en tussen dit onderdeel en de romp zit een 'bak' met een redelijk complexe vorm.
De Huey die ik hier ga bouwen is een doorontwikkeling van de eerdere UH-1D / UH-1H varianten. De heli heeft 2 motoren in plaats van 1, heeft een meer aerodynamische neus en vele andere verbeteringen. De UH-1N / Bell 212 is één van de vele generaties Huey's en is bij de USMC inmiddels vervangen door de UH-1Y Venom. '
De bouwOp een zeker moment was het mijn idee om in plaats van een USMC heli een IDF heli te bouwen. De IDF bakken hadden namelijk een grijs interieur in plaats van zwart zoals de latere USMC helikopters. Mijn uitvalsbasis was daarom dit:

Dus de kwast erbij gepakt en de hele boel zwart gekliederd, gevolgd door wat preciezer geklieder en minutieus geklieder: niet perfect maar goed genoeg gezien ik van plan ben de heli met gesloten deuren te bouwen. Het interieur van de heli klopt namelijk totaal niet en ik focus me daarom liever op het exterieur.

Vervolgens heb ik de ramen erin gezet en de romp dicht geplakt, de eerste sensoren etc. heb ik ook gemaakt:

De FLIR die ik ga gebruiken heb ik gebaseerd op die uit de UH-1Y kit die ik heb liggen. De FLIR in die kit is niet helemaal correct aangezien de lenzen 90 graden verdraaid zijn maar met rescriben ziet deze er goed uit.

Zoals is te zien heb ik hem op een blokje geplakt, dit zodat ik een malletje kon maken:

Om vervolgens een afgietsel te maken:

Wanneer ik de bouw klaar heb zal ik een foto maken waarop ik alle eigen toevoegingen aanduid, voor nu is het een zoekplaatje.

D.J.