Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 4:21 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 29 maart, 2022 22:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1063
Woonplaats: Putten
Ja het is zeker tijd om weer eens een Nederlandse helikopter in 1/72 schaal te bouwen voor mijn collectie. Het wordt een Cougar ombouwproject. :wink:

photo 555290
bron foto; milspotters

De Eurocopter Cougar gevechtshelikopter is sinds 1996 in Nederland in gebruik. De 17 helikopters zijn van het type AS 532U2. Dit wil zeggen dat het een verlengde uitvoering is van de Frans –Britse Super Puma. Het is een middelzware helikopter die bij zeer vele taken wordt ingezet. Het vervoer van troepen en materieel, inzet bij vredesmissies, operaties vanaf marineschepen en ook gebruikt bij brandbestrijding en patientenvervoer vanaf de Waddeneilanden.

photo 555293

Ik ga proberen uit de Revell kit die al wat jaren geleden uitkwam,de Nederlandse versie te bouwen. En deze keer niet een, maar gelijk twee exemplaren in de nu gebruikte kleurenschema’s, dwz een gecamoufleerde en een in grijstinten. De inhoud van de doos ziet er netjes uit en is qua opzet een beetje gelijk aan de bekende Revell en Italeri helikopters. Het is echter niet zo erg simpel om de verlengde uitvoering te bouwen, er moet het nodige zaag en verbouwwerk uitgevoerd worden. Gelukkig is er vroeger in de MIP een artikel geplaatst waar beschreven wordt hoe dit aan te pakken en waar ook de juiste maten vermeld staan. Verder verschillen al die Cougars wel van elkaar op details. Sommige hebben opblaasbare drijvers op de romp en ook antennes verschillen vaak. Ik kijk wel even tijdens de bouw wat ik leuk vindt. Denk een met en een zonder drijverspack. Voor de kleuren gebruik ik een speciaal Hataka verfsetje wat ik eens gekocht heb met kleuren voor Nederlandse helikopters. De opvulstukken ga ik proberen met plasticard te vormen. Er zijn volgens mij nooit echt decals voor de Cougar uitgebracht. Enkel waren ze bij Flevo Decals destijds bezig dit te ontwikkelen en heb toen wat restanten van de proefdrukjes gekocht. De rest zal ik hier en daar bij elkaar moeten sprokkelen.

photo 555292
bron foto;milspotters

De dozen en inhoud;
photo 555042

photo 555041

photo 555040

En dan ligt je werkplek toch nog vol...
photo 555043

Alvast begonnen met wat delen van interieurs te verzamelen. Ik ga het pitje wel wat aanpassen zoals klokken vervangen voor moderne schermen en zo.
photo 555044

photo 555045

Er moet nog al wat verbouwwerk plaatsvinden. Met de beschrijving uit het ipms artikel van Meindert alvast wat zaagwerk aan de romp gedaan. Dat is dan wel schrikken en hopen dat er wat van te bakken valt straks. :roll:

photo 555289

photo 555288


Laatst bijgewerkt door spiderbrouwer op ma 23 jan, 2023 19:26 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 maart, 2022 8:42 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 19 okt, 2009 11:40 am
Berichten: 315
Woonplaats: Berghem
Ken je deze ook?

https://www.scalemates.com/nl/profiles/ ... m=13090#40

Dit kan ook een bron van inspiratie zijn.

_________________
Zijn er andere schalen dan 1/72?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 maart, 2022 12:29 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Mooi en prestigieus project!
Ziet er stoer uit in die camo-kleuren
Succes!

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 maart, 2022 13:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Succes met dit kunst- en knipwerk.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 maart, 2022 15:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 180
Woonplaats: Lichtenvoorde
Dat is een ambitieus project!
Ik zag dat Italeri ook een Cougar heeft met decals voor een Nederlandse versie. Het is eigenlijk een beetje valsspelen, maar misschien de klantendienst van Italeri even contacteren of ze daarvan nog wat hebben liggen?

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 maart, 2022 20:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Robbin schreef:
Het is eigenlijk een beetje valsspelen, maar misschien de klantendienst van Italeri even contacteren of ze daarvan nog wat hebben liggen?


Waarom valsspelen? Of je nu van Flevo decals, Italer of iemand anders decals gebruikt, dat maakt toch niet uit om de finish te halen?

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 maart, 2022 20:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Was dit ook wat geweest?

Heller 80366
Afbeelding

Italeri 96
Afbeelding

Je begrijpt wellicht wel dat ik moet putten uit deze beide en nu mooi kan afkijken hoe jij het er vanaf brengt.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 maart, 2022 21:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Ik zie die Cougar nog landen op het platform recht voor mijn meteo kantoortje om een Nederlandse minister af te leveren op beautiful Butmir net buiten Sarajevo. Een clubje stoere soldaten sprongen, als ware het een Hollywood productie, uit de zijdeuren om het platform veilig te stellen voordat de minister uitstapte. Op zich was dat wel bijzonder omdat Butmir helemaal door de NATO werd beheerst en het conflict eigenlijk al afgelopen was. Ik stond er tenslotte relaxed met een blikje cola in de hand naar te kijken alsof het een vliegshow was. Maar dit was levens echt.

Mooie helikopter die Cougar en ik ben benieuwd wat je ervan gaat maken. Ook maar aan de duobouw dus. Veel plezier :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 apr, 2022 18:19 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Gaaf, deze staat ook op mijn to-do list. Succes!


D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 apr, 2022 21:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2047
Woonplaats: Gemert
Arie Vos schreef:
Ken je deze ook?

https://www.scalemates.com/nl/profiles/ ... m=13090#40

Dit kan ook een bron van inspiratie zijn.


Ik nu wel. Linkje meteen opgeslagen en vriendelijk bedankt Arie! : :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement