Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 0:41 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 68 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 08 apr, 2022 17:41 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5063
Woonplaats: IJsselstein UT
Dankjewel mannen.

Inmiddels zijn we wat verder al duurde dat door de corona wel wat langer. Ik ben beter maar nog niet echt fit. Te lamlendig om te bouwen.... De eerste klus was de cockpit. Voor een klein kitje als deze zit er aardig wat detail in:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarna de romp gesloten, de vleugels en de hoogteroeren geïnstalleerd en waar nodig wat putty aangebracht. Passing was prima. Toen de wielkasten een verfje gegeven (Revell 73) en gaatjes geboord voor de raketten en hun houders. Hier zie je trouwens het eerste verschil met de Airfix kit: deze heeft lichten in de vleugelrand, die van Airfix niet. Ik moet even checken hoe het echt hoort. Met de kanonnen is iets raars: beide vleugelhelften hebben een deel van de kanonnen. Lijm je ze op elkaar dan zie je een kier in de breedte, terwijl foto's laten zien dat de fairing doorloopt tot vlak voor de vuurmond. Verschillende laagjes putty waren nodig voor de correctie.

Afbeelding

Vervolgens nog even de naadjes nagelopen met de putty spatel. Alles vetvrij gemaakt en kwasten en verf aangerukt.

Afbeelding

Afbeelding

Toen ontspon zich een klein drama. Eerst had ik het camouflagepatroon op de romp geschilderd, uitgemeten hoe dat onder de canopy door moest lopen en afgetekend waar ik de verf moest verwijderen. Ik had de canopy keurig afgeplakt, geschilderd en van matte vernis voorzien. Bij het vastlijmen blijf hij maar niet zitten. Eerst met Tamiya craft bond gedaan (zoals altijd), toen met houtlijm en nog bleef het kreng niet zitten. Teneinde raad Tamiya ultra thin gebruikt. Maar omdat dit inmiddels al aan mijn vingers was gaan zitten kregen we het onderstaande tafereel:

Afbeelding

Afbeelding

Zachtkens wenend zette ik mijzelve een avond aan het schuren met fijn schuurpapier en tandpasta. Dat leverde wel een gladde canopy op, maar het bleef er beslagen uit zien. Ik kwam erachter de de dunne lijm onder de kieren was doorgekropen waardoor de kap was aangevreten aan de binnekant. Niks meer aan te doen. Gelukkig kan Erwin Davies me helpen aan een Tempest canopy die nagenoeg hetzelfde is.

In afwachting daarvan gaat deze kit terug in de doos en ben ik maar vast met de Airfix Tiffy begonnen.

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 apr, 2022 18:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 maart, 2017 17:12 pm
Berichten: 172
Woonplaats: Zwolle
Ai dat is klote. :evil:

Raar ook dat de canopy niet wilde blijven zitten. Ik gebruik altijd houtlijm en al mijn canopies blijven mooi zitten. Duurt wel even voordat de houtlijm droog is natuurlijk.

Cockpitje ziet er leuk uit. Hopelijk blijft er nog wat zichtbaar met de (nieuwe) canopy erop.

Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 apr, 2022 18:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3489
Woonplaats: Purmerend
Oei, dat is zwaar klote Jan. Zowel het trage herstel als die canopy.
Verder ziet het er goed uit Jan. Passing geeft niet veel problemen zo te zien.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 apr, 2022 12:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Jammer voor je canopy Jan.

Ik had het volgende idee: stel het is winter en de Tempest staat in een hoekje, met een afdekzijl over de canopy? ......Opgelost.

Ik heb hetzelfde gedaan met mijn Russische Mil Mi-1. De canopy was dusdanig vergeeld dat die niet meer te redden viel, vandaar de cover.

https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=288&t=53749&start=20

photo 539174

photo 539170

photo 540205

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 apr, 2022 12:34 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5063
Woonplaats: IJsselstein UT
René wat een briljant idee!
Waarom kom ik daar zelf niet op?
Dank!

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 apr, 2022 21:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Zonde van die canopy Jan, je was zo lekker bezig!
Maaarrr René is al tot de rescue gekomen zo te lezen, gelukkig!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 apr, 2022 0:14 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Trajanus schreef:
René wat een briljant idee! Waarom kom ik daar zelf niet op?


Daar is het forum voor hé. Plaats je probleem en er is vast wel iemand met een oplossing. Soms zit je wat met tunnelvisie, velen zien meer dan één.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 apr, 2022 2:13 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Lijkt mooi in elkaar te vallen.
Zonde van de kap.

Hopelijk ben je snel weer helemaal fit.

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 apr, 2022 15:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2805
Zonde van die kap, Jan. Je kunt de truc van René gebruiken, maar ik kan ook een paar nieuwe voor je plungemoulden, met de originele canopy als mal.

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 apr, 2022 19:26 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5063
Woonplaats: IJsselstein UT
Hartelijk dank voor je aanbod Huib. Maar Erwin heeft me er al eentje gestuurd. Masr mocht het in de toekomst nodig zijn: dan graag!

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 68 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 34 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement