Even Barry blij maken: hier is de verlangde update.
Het bouwproces gaat langzaam onder andere omdat ik de planning om moest zetten i.v.m. die lastige decals en de nieuwe canopy.
Erwin Davies had me een canopy van de Tempest bezorgd, maar die bleek toch teveel af te wijken. Ik heb van Huibs aanbod gebruikgemaakt om een canopy voor mij te "plunge moulden". Daarvoor moest ik de verpeste canopy naar hem sturen, die hij als mal gebruikt heeft om een gesloten en een open canopy te maken. Hoe hij dat precies gedaan heeft weet ik niet. (vertel eens Huib!) Ik had nog nooit van "plunge moulding" gehoord, maar heb wel eens canopies besteld bij Squadron en vermoed dat die op dezelfde wijze gemaakt worden. Je moet die dan bijsnijden of bijknippen. Een heel precies werkje dat je doet terwijl de originele canopy a.h.w. in de nieuwe gedrukt zit. Dat is redelijjk gelukt.
In het midden de originele canopy. Links de canopy van Huib, bijgesneden en wel en voorzien van plakkertjes om hem op de kunnen pakken. Ook handig bij het aanbrengen van houtlijm op de randen. Een deel van de raamstijlen is al getaped. Rechts de open canopy met windshield. Die ga ik niet gebruiken.

Canopy bevestigd met houtlijm. Eerste van drie rondes. Het glas is mooi dun en helder. Applaus voor Huib:

Ter vergelijking: links Airfix, rechts Academy. Ik heb de indruk dat de Airfix canopy iets te klein is. Die van Academy is de nieuwe. Hij valt wat hoger uit, maar dat is mijn eigen schuld. Toch niet precies genoeg gewerkt. Je ziet hier al dat de Airfix kit beter is qua vorm. Let op de bolling van de neus, de uitlaten en de panel lines en de vorm van de kanonnen. Helaas brak een kanon af van de Academy kit.

Ik koos ervoor eerst de camo op de romp aan te brengen en dan de gloss vernis erover. Dan kan ik ze tenminste vastpakken als ik de vleugels ga doen.

Nu komen eerst de vleugels aan de beurt: camo en vernis. Dan kunnen de decals erop, met name die lappen van invasiestrepen, wat ik een retespannende klus vindt. Net toen ik de landingslichten op de Aitfix kit had aangebracht/uitgezaagd, werd ik erop gewezen dat deze werden afgedekt met metaal om beschadiging door het lanceren van de raketten te voorkomen.....

Intussen werk ik verder aan de andere kleinere onderdelen, die pas later worden geïnstalleerd: wielen en wieldeuren, props, uitlaten etc. Voor de raketten vond ik dit mooie schema. Let op de pig tails. Ik overweeg die te scratchen.

Op het ATF ben ik gewaarschuwd voor de beroerde Academy decals. Dat heb ik ooit ook met hun Spitfire Mk. XIVc meegemaakt. Ik ga ze wel proberen te gebruiken. Lukt dit niet, dan vervang ik de driebladige schroef voor een vierbladige en gebruik de decals van Airfix van de late war versie. Voor het kleurenshema maakt dat niet uit.
Groet, en tot in augustus of zo.
Jan