Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 7:03 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 68 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 01 maart, 2022 22:53 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5052
Woonplaats: IJsselstein UT
Nu de duobouw van de Polikarpovs ‘on hold’ is gezet heb ik tijd en gelegenheid om andere kits op te pakken. Inmiddels heb ik mijn fraaie WWII RAF Bomber Re-supply set van Airfix eindelijk afgemaakt, waarvan de foto’s hier te zien zijn.

Al enige tijd heb ik 2 “Tiffies” 1:72 in mijn stash liggen, die ik graag beide wil bouwen, maar wel na elkaar. Ik vind het een prachtig vliegtuig en vanwege zijn ontwikkeling en reputatie als ‘can opener’ is hij extra interessant. Het waren toch vooral de Britse Tiffies en de Amerikaanse P-47's die het Duitse vervoer over weg en spoor bijna onmogelijk maakten in 1944-1945. Het zijn fraaie kits, die een eigen karakter hebben en dat maakt het bouwen van zo’n ogenschijnlijke simpele kit extra boeiend.

De Typhoon van Academy biedt 2 versies: de eerste versie met een ‘bubble top canopy’ die na de ‘car door’- versie van de IB verscheen in 1944 met een driebladige schroef en een ‘late’ (‘leet’,|versie met de vierbladige propeller uit 1945. De kit dateert van 1998 en bestaat uit 53 onderdelen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De Typhoon van Airfix dateert van 2019 en is gemaakt met een nieuwe tool uit 2013. Ook deze doos biedt 2 versies, één uit 1944 en één uit 1945. Beide zijn zg. “late” versies. Beide met een ‘bubble top canopy’ en een vierbladige schroef (al is een driebladige bijgeleverd). Deze kit is meer complex en staat uit 74 onderdelen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik moet nog een keuze maken uit al die versies, maar voorlopig kies ik voor de vroege ‘bubble top’ -versie van Academy, met de raketten als bewapening en de driebladige schroef. Als de kwaliteit van de raketten van de Airfix kit beter is gebruik ik die, zoals ik ook heb gedaan bij de duobouw van mijn Hellcats van enkele jaren gelden.
Bij de Airfix kit laat ik de raketten voor wat de zijn en ga de bommen gebruiken. Per slot van rekening was de Typhoon een jachtbommenwerper en wat voor één! Deze krijgt de vierbladige schroef.

Bij iedere kit die ik bouw kies ik een doelstelling om me verder te bekwamen. Deze keer is dat het werken met grote decals met invasiestrepen. Ik durf het niet aan om ze te schilderen, zoals Paul Hemstra dat zo mooi gedaan heeft met zijn Horsa en Thunderbolt, dus moet ik het met de decals doen. (Ik kan namelijk niet goed meten….). Steeds heb ik dat uitgesteld; het moet er nu maar eens van komen.
In de loop van de bouw zal ik beide kits met elkaar vergelijken. De volgende aflevering van dit feuilleton bevat een geschiedenisles over de Typhoon.

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Laatst bijgewerkt door Trajanus op vr 23 sep, 2022 17:48 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 maart, 2022 8:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jul, 2021 11:06 am
Berichten: 130
Mooie intro Jan van een hele robuuste dame die heel wat "hits" op haar geweten heeft.
Die hebben erg pijn gedaan en gelukkig maar.
Erg veel plezier met deze beiden kits.

Groet,
Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 maart, 2022 19:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2763
Woonplaats: Dordrecht
Mooi spul Jan!
Volg weer met interesse!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 maart, 2022 23:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Amsterdam
Een mooi intro weer Jan van 2 leuke kitjes. Bij jou weer in goede handen..! Ik zou net gaan vragen of je de strepen ging schilderen maar je gaf het antwoord al..! :D Bedankt voor de complimenten voor mijn streepjes…
Veel plezier en succes!

Groet Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 maart, 2022 12:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3485
Woonplaats: Purmerend
Gaaf onderwerp Jan. Zeer benieuwd hoe beide kits zich tijdens de bouw ontwikkelen. Verschillen/pasvorm etc.



Zag ik die Academy van jou, niet laatst op marktplaats staan :wink: ?

Trajanus schreef:
Ik durf het niet aan om ze te schilderen,

Gewoon proberen Jan op een, het is mij ook gelukt bij mijn Mustang, welleswaar niet over de vleugels (ok...die ene streep dan weer wel) , maar het idee is hetzelfde. En als het niet naar je zin is, kun je nog altijd de decals eroverheen plaatsen
photo 467645
photo 467649

Ik opteer bij de Airfix-versie die met die blauwe accenten, heb je verder ook niets te maken met de invasiestrepen :mrgreen: .

Wat me wel trouwens opvalt op de tekeningen is dat bij de Academy versie de invasiestrepen in het verlengde van de strepen lopen op de wielgevallen en bij Airfix afwijkend.

Trajanus schreef:
De volgende aflevering van dit feuilleton bevat een geschiedenisles over de Typhoon.

Kom maar op, dat is bij jou altijd in goede handen.

Paul1970 schreef:
Bedankt voor de complimenten voor mijn streepjes…

Wat heb ik gemist op de brouwers, Paul :| ?

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 maart, 2022 20:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Amsterdam
Je hebt niks gemist op brouwers Barry! :D
Ik heb voor mijn brouwers periode als herintreder de P-47D van Matchbox gemaakt in alu kleur met invasie strepen. Om de romp de halve en wel op de vleugels. De onderkant was een uitdaging met de wiel kleppen…!
Ik zal binnenkort wel wat foto’s plaatsen.
Jan heeft deze onlangs in het echt gezien…

Groet Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 maart, 2022 22:36 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5052
Woonplaats: IJsselstein UT
Bedankt mannen.

@ Wolf73: "Zag ik die Academy van jou, niet laatst op marktplaats staan :wink: ?" Klopt helemaal. En ook een Hellcat. Maar ik wilde ze toch zelf bouwen en heb ze er afgehaald.

Wat een juweel van een Mustang trouwens!

Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Laatst bijgewerkt door Trajanus op vr 04 maart, 2022 23:18 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 maart, 2022 23:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1389
Woonplaats: Hardenberg
Mooie intro Jan. Kom maar op met de geschiedenisles. Deze dames zijn bij jou in goede handen dus schuif ik maar lekker aan bij deze bouw :brouw:

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 maart, 2022 19:35 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Leuk project.
Machtig toestel.

Succes!

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 maart, 2022 0:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Leuke duobouw. Mooi om te producenten te vergelijken. En het mooie is dat je geen onderdelen door elkaar kunt gaan halen zoals vleugels :lol:

Enjoy :)

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 68 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement