Niet de laatste volgens de kalender, maar wel die van mijn verzameling D.XVI’s. De LVA versie met Armstong Siddeley Jaguar VIIA motor, de Gnome-Rhone Jupiter versie zoals geleverd aan Hongarije en de LVA 277 met S.A. Panther motor heb ik al gebouwd. Het prototype met Curtiss Conqueror motor bestemd voor de KNIL ML ontbreekt nog. Eerst maar eens in de literatuur gekeken. Op de foto van links naar rechts de D.XVI met de Jaguar motor, de Jupiter en de Conqueror.
Over de Conqueror versie is weinig te vinden, zelfs niet in het boekje van Frits Gerdessen (Nederlandse Militaire Luchtvaart 12, Fokker D.16). In mijn verzameling Fokker tekeningen zit nog twee tekeningen (10968 met spanwijdte 9400 mm en lengte 7600 mm, en 10664 met spanwijdte 10400 mm en lengte 7550 mm) en ik heb van Edwin Hoogschagen nog een derde gekregen (17700 met spanwijdte 10425 mm en lengte 7550). Duidelijk een groter toestel dus dan de “standaard” LVA D.XVI, die een spanwijdte van 9400 mm en een lengte van 7600 mm had. De grotere spanwijdte is het meest waarschijnlijk, gezien het grotere gewicht van de watergekoelde Curtiss motor.
De D.XVI met Conqueror motor maakte zijn eerste vlucht op 20 augustus 1930 met registratie F-32. In de periode daarna zijn er vele testvluchten uitgevoerd, onder nader wegens problemen met de prestaties (verschillende propellers) en de motortemperatuur (verschillende koelers). Op 20 maart 1931 is het prototype verongelukt, nadat het in een vrille geraakt was.
Ik ben begonnen de tekeningen te schalen naar 1:72 evenals een foto van het zijaanzicht die ik had.
Daarna de onderdelen in rood in de tekening uitgezet.
En het spul uitgeknipt en op stukjes styreen geplakt.
De bovenvleugel wordt gemaakt uit twee lagen 1,5 mm styreen, de ondervleugel uit 2 mm styreen. De onderkant van de romp wordt een strip van 1 mm dik, evenals de “ruggegraat” in het midden. Die dient hoofdzakelijk om de onderkant in de juiste kromming te houden en wordt later voor het grootste deel weer weggehaald. De zijkanten van de romp ga ik uit 0,5 mm styreen maken, wat geknikt word ter plaatse van de rompbuizen in langsrichting.
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.