Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:04 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 19 okt, 2021 20:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 30 nov, 2010 2:01 am
Berichten: 325
Afgelopen weekend heb ik in Affligem enkele mooie kits op de kop kunnen tikken. Daar zat onder andere deze bij

photo 545729

In de doos zaten twee volledige kits, een decal set van cutting edge, photo-etsh van Eduard en resine schiettoelen.
De mallen zijn ontwikkeld bij Dragon en in 1991 op de markt gebracht. Het is een vrij simplistische kit en mist op veel
plaatsen wat verfijning. Daarom net bedacht ik dat deze prima geschikt zou zijn om een en ander op uit te proberen.
- aanbrengen van rivetlines
- scratshen van seatbelts
- preshading
- maskeren van camo

Jullie begrijpen het al, dit is mijn eerste vliegtuig. De bouw verloopt voorlopig behoorlijk vlot.

photo 545727
photo 545736
photo 545735

Enkele kleinere onderdelen werden reeds in elkaar gezet. Hierbij stak al een probleem de kop op.

photo 545732

De decal voor het instrumentenpaneel past niet met het onderdeel, daarbij is de kleur ook nog verkeerd.

photo 545733

Aan de onderkant is ook nog veel verbetering mogelijk. Vreemd vind ik ook dat de wheel wels voor de helfd gesloten weergegeven zijn, was dit zo bij deze toestellen.

photo 545737

Ik heb ook al een voorzichtig beging gemaakt met het aanbrengen van de rivets, maar ik zou eigenlijk een duidelijke tekening nodig hebben om dit goed te doen.

benieuwd hoe deze zal uitdraaien.

Blijf Brouwen,

Matti


Laatst bijgewerkt door Matti op wo 18 jan, 2023 17:44 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 okt, 2021 8:21 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
ik weet niet wat je gebruikt voor de rivets, maar in de winkels hebben ze van die vervangrolletjes Dymo label-tape. Die kan je kleven en gebruiken als een geleiding. Als je spaarzaam wil zijn kan je deze ook nog eens in twee snijden en de gesneden (niet rechte) kant markeren (hoekje eraf knippen of zo). Ik heb ook al geleerd dat bvb de roller van Trumpeter best te vermijden is, dat een type zoals rosie the rivetter veel beter werkt...

Nu is het wel een heel beetje weinig uniform, recht en evenwijdig... als ik eerlijk mag zijn

Om zo'n plannen te vinden (correctheid is steeds een vraagteken) zoek je best op Su-24 blue-print of zo.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 okt, 2021 8:47 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Maar laat het niet aan je hart komen, wat ik bedoel is dat het een grote stap is om te proberen, maar dat je ook niet te gauw tevreden mag zijn...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 okt, 2021 20:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 30 nov, 2010 2:01 am
Berichten: 325
Silenoz schreef:
ik weet niet wat je gebruikt voor de rivets, maar in de winkels hebben ze van die vervangrolletjes Dymo label-tape. Die kan je kleven en gebruiken als een geleiding. Als je spaarzaam wil zijn kan je deze ook nog eens in twee snijden en de gesneden (niet rechte) kant markeren (hoekje eraf knippen of zo).

Nu is het wel een heel beetje weinig uniform, recht en evenwijdig... als ik eerlijk mag zijn


Hey Silenoz, dat van die Dymo-label tape moet ik eens proberen, lijkt me veel beter dan zoals ik het nu probeer. (Langere stukken met een metalen latje, korte stukjes probeerde ik freehand.)

Silenoz schreef:
Ik heb ook al geleerd dat bvb de roller van Trumpeter best te vermijden is, dat een type zoals rosie the rivetter veel beter werkt...


Tja, ik heb die van Trumpeter. Op een volgende beurs toch maar eens uitkijken naar een beter exemplaar, want deze is inderdaad geen ideaal...

Een plan met daarop de rivet lijnen heb ik reeds gevonden,

photo 545855

Ik denk dat ik met de vleugels ga beginnen, dan die op de romp weer wegschuren en opnieuw aanbrengen.

En wees gerust, aan mijn hart laat ik het zeker niet komen. Ik post het hier juist opdat ik opbouwende kritiek kan krijgen over wat ik doe, alleen zo kunnen we betere brouwers worden, :brouw: :brouw: :brouw:

Blijf Brouwen,

Matti


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 okt, 2021 21:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Matti schreef:
Vreemd vind ik ook dat de wheel wels voor de helft gesloten weergegeven zijn, was dit zo bij deze toestellen?


Ik google meestal even als ik iets niet weet, wellicht vind je foto's die je vraag beantwoorden. Probleem, is wel dat je steeds meer dingen gaat zien om zelf aan te gaan pakken. Opgepast dus :lol:

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 okt, 2021 22:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 30 nov, 2010 2:01 am
Berichten: 325
@ Tsjopper Bob,

Ja René, dat ken ik. Heb inderdaad ook de gewoonte om foto's en filmpjes op te gaan zoeken en soms zie je dan dingen waar je beter niet aan begint. Maar in deze zag ik in een filmpje van een landende SU-24 dat de kleppen van de wheelbays inderdaad terug dicht gaan nadat het landingsgestel is uitgeklapt. Waarschijnlijk heeft dit te maken met het feit dat de Fencer was ontworpen om vanop onverharde landingsbanen te kunnen opereren, het voorste gestel heeft daarom ook een moddervanger.

photo 545870

Blijf Brouwen,

Matti


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 nov, 2021 14:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 30 nov, 2010 2:01 am
Berichten: 325
Zoals gezegd begonnen met een vleugel. Iets makkelijker te hanteren onderdeel dan de romp, wat betreft het aanbrengen van rivets.

En dan krijg je het, je probeert aan de hand van de tekening uit te werken waar de rivets moeten komen, maar... die panel lines kloppen niet,...

photo 546309
na veel meet en rekenwerk besloten om alles zo correct mogelijk te proberen maken, let wel, PROBEREN...

photo 546312
Eerst wat putty er over en dan voorzichtig glad schuren.

photo 546313
En dan "alles" opnieuw scriben. Weer voorzichtig glad schuren en dan de rivets erin rollen.

photo 546314
De lange lijnen over de vleugel had ik niet hard genoeg ingerold, je kon ze amper zien. Toen ik ze opnieuw probeerde te doen kwam
het probleem met de rivetter van Trumpeter duidelijk naar voren, je ziet gewoon niet wat je precies aan het doen bent met dat ding.
Gevolg is dat de lijnen er onbedoeld dubbel op staan...

photo 546315
Op de bovenzijde van de vleugel lukte het iets beter.

Dat was het voor deze keer. Voorlopig gaat deze nu even het schap op, eerst tijd om die Kenworth terug op gang te trekken.

Blijf Brouwen,

Matti


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 jan, 2022 1:13 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 30 nov, 2010 2:01 am
Berichten: 325
Beste Wensen en een voorspoedig 2022,

Deze maand werk ik weer even aan deze verder. Omdat ik niet meteen zin had om verder te doen aan de
pannellines en rivets ben ik wat gaan prutsen aan de schietstoelen.

De originele stoeltjes uit de kit hebben letterlijk nul detail, maar in de doos zaten ook een setje resine stoeltjes alsook een
updat setje van Eduard waar ook messing stoeltjes bij zaten. Deze bleken echter erg fragiel en onmogelijk te hanteren. Dus
besloot ik om de messing stoeltjes te bouwen met de originele uit de kit als basis en daarop zelfgemaakt riempjes aan te brengen enfin het resultaat,

photo 550062

Misschien niet zo gedetailleerd als de resine exemplaren (die ik voor de tweede Sukhoi in de doos ga gebruiken)

photo 550060

maar wel een pak beter als die uit de kit,

photo 550061

Hopelijk snel meer,

Blijf Brouwen,

Matti


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 jan, 2022 10:42 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 30 nov, 2010 2:01 am
Berichten: 325
Toch weer een klein stapje verder geraakt met de Sukhoi,

de tweede schietstoel afgewerkt,

photo 550496

en meteen maar eens getest of alles goed past,

photo 550497

ook met de kap erop.
Dan verder met de tweede vleugel, eerst de panel lines op de onderzijde ingekrast,

photo 550498

daarna de rivet lijnen erin gerold.

photo 550499

Alles goed gefixeerd tegen het verschuiven, was een werkje, maar geen dubbele lijnen deze keer, :wink:
Volgende stap is dan de bovenzijde en dan kan ik zien wat ik met de romp gaan doen.

Blijf Brouwen,

Matti


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 jan, 2022 16:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Mooie vooruitgang. Deze moet ik ook ooit eens herbouwen. Mee begonnen, maar dan verhuisd en onderaan de stapel geraakt...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement