Citaat:
Zo te zien wel een kit die de nodige modelbouw-vaardigheden vereist.
Valt wel mee; naar mijn ervaring niet meer dan andere resin kits.
Voordat de buitenvleugels er op kunnen moet weer het nodige getekend worden. Om de V-stelling goed te krijgen is het het makkelijkste om de romp op zijn kop te leggen en op de twee kielvlakken te laten rusten. Dan moeten er wat malletjes gemaakt worden om de romp horizontaal te houden en de vleugels af te steunen in de goede V-stelling. Eerst maar weer een tekening gemaakt om de afmetingen daarvan goed af te leiden. Als basis heb ik de 1/72 schaaltekening in het boek van Hegener gebruikt. Wel eerst even gecheckt of de spanwijdte overeenkomt met die van het model. Het ziet er dan zo uit.
Het zijaanzicht is de start. De rode rechthoek is de hoogte van het kielvlak van het model, het rode de hoogte van het richtingsroer van het model. Zo te zien zijn de afmetingen van de staart van het model een stukje groter dan dat op de tekening. De hoogte van het rechthoekje C is dan het stukje wat ik moet aftrekken van de top van het kielvlak op het vooraanzicht, want daar gaat het model straks op rusten.
De breedte van de rechthoek A is de lengte van de buitenvleugel, voor model en tekening gelijk. De breedte van rechthoek B is de afstand van de wortel van de buitenvleugel tot de laatste vleugelrib bij de tip, waar de vleugelondersteuning komt. Die moet dan volgens de tekening 10,1 mm hoog worden.
De ondersteuning van de bovenkant van de romp moet volgens het zijaanzicht (D') 7,7 mm worden, volgens het vooraanzicht (D) 8,5 mm. Omdat inkorten altijd makkelijker is dan vergroten, kies ik dus voor 8,5 mm. Meting op het model moet uitwijzen wat de goede waarde is. De steunen zijn simpel en zien er zo uit:
Met het 8,5 mm steuntje onder de omgekeerde romp heb ik de waterpas langs de onderkant van de romp gelegd. Die wees bijna horizontaal aan en met een paar slagen van het schuurplankje precies horizontaal. Eerst nog even "droog" testen en kijken hoe goed de vleugel uitgelijnd is door de twee meegegoten pennen.
Het gewichtje is nodig om beide kielvlakken op de tafel te houden.
Dat valt mee voor de linkervleugel. Nu kon er dus geplakt worden.
Dan de andere vleugel. Daar werkten de pennen minder goed en moest de vleugel met de hand uitgericht worden.
Wel waren er aardige naden te zien tussen het vleugelmiddenstuk en de buitenvleugels. Die heb ik opgevuld met dikke secondelijm. De rest moet weggewerkt worden met plamuur.
Nog een foto van het vooraanzicht.
Ziet er goed uit.
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.