Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 22:40 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 10 nov, 2021 16:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Begonnen met het schilderwerk van de NACA kappen. In het contract voor de T.IX staat dat de uitlaatring aan de voorkant van de motrokap van roestvrij staal is. Op foto's lijken de uitlaten zelf dezelfde tint als de ring te hebben. Ook de ventilatieklepjes aan de achterkant hebben dezelfde tint, de rest van de kap is donkerbruin. Dus dit is dan de eerste schilderstap.

photo 546928

Het binnenwerk heb ik licht grijs gemaakt. Het leek mij het handigste om de motorgondels nu al op de binnenvleugels te lijmen, dan kan er tenminste nog goed geschuurd worden. Ook de oliekoelers en de inlaten voor de caburateurs heb ik alvast vastgelijmd en de spleten opgevuld met Vallejo plamuur.

photo 546927

Over het algemeen passen de onderdelen goed, maar er zijn best flinke naden te zien.
Dan verder met de romp. Het interieur in de bakboord romphelft gelijmd.

photo 546929

Dat moest in etappes. Ondanks voorzichting schuren zitten de bestuurdersstoelen toch nog tegen de plank van de gashandles aan. Bovendien was het hele interieur een beetje scheef. Daarna de ander romphelft er tegen aan gelijmd en met flink wat tape vastgezet.

photo 546926

photo 546923

Er blijven forse naden over en vooral bij het rompachterstuk zal er flink geschuurd moeten worden. Nu blijkt ook duidelijk het verschil tussen beide romphelften.

photo 546925

photo 546924

In de rechter cirkel is het lengteverschil goed zichtbaar, de linker cirkel laat een nog groter plaatsverschil zien van de ingegraveerde paneellijnen.
Schuren maar weer, dus.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 nov, 2021 22:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
zo dat is nogal een verschilletje.
Ga je de langste kant inkorten? het rescriben is jou vast toevertrouwd.
Zat wel te kijken maar zag het niet goed op de foto, maar sluiten de ribben in dat ruim nog wel redelijk op elkaar aan.

knap interieur heb je er al van gemaakt.

Grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 nov, 2021 16:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
@ Arjan: Inderdaad, de langste helft is ingekort. En bij het ruim moet nog wat putty verbruikt worden :wink: .
De romp is geplamuurd en geschuurd. Paneel lijnen zijn opgehaald of opnieuw (maar dan op de goede plaats) gemaakt.

photo 547091

photo 547090

Daarna heb ik een paar uurtjes gespendeerd om het glaswerk goed pas te krijgen. Dat moest met tienden van millimeters bijgewerkt worden, tenslotte is weg weg. Maar nu past het goed.

photo 547089

Daarna kon de staart er op. Om die goed horizontaal te krijgen (op zijn kop gemeten aan de vleugelachterrand bij de romp) moest er toch nog aardig was afgeschuurd en bijgeplust worden.

photo 547088

Voor de afwisseling de NACA kappen geverfd en uitlaten geverfd.

photo 547087

Volgens het T.IX contract zijn de uitlaten roestvrij staal en op foto's zijn de klepjes van de kap dezelfde tint, dus heb ik die ook met Vallejo staal geverfd. Hetzelfde geld voor de pijpjes van de cilinders naar de verzamelring. Voor het bruin heb ik toch het LVA bruin van White Ensign Models gebruikt, al is dat volgens sommigen aan de lichte kant.
De binnenvleugels zijn daarna aan de romp gelijmd, uitgericht op de horizontale staartvlakken.

photo 547085

De spleet tussen romp en vleugel heb ik opgevuld met wat reepjes 0,25 mm styreen. Een paar foto's met de NACA kappen er los op.

photo 547086

photo 547083

photo 547084

Uit het vooraanzicht blijkt dat de linkervleugel niet goed zit. Ach, wat is secondelijm toch fijn. Even het mesje er tussen en pang, je hebt de onderdelen weer terug. Even schuren, herhaling van zetten, en nu zit de vleugel goed.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 nov, 2021 1:14 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2816
Woonplaats: Leiderdorp
Dat begint al echt op de T.IX te lijken als je het vooraangezicht zo ziet.
Zo te zien wel een kit die de nodige modelbouw-vaardigheden vereist.

Succes met de verdere vleugelmontage :brouw:

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 nov, 2021 16:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Zo te zien wel een kit die de nodige modelbouw-vaardigheden vereist.

Valt wel mee; naar mijn ervaring niet meer dan andere resin kits.
Voordat de buitenvleugels er op kunnen moet weer het nodige getekend worden. Om de V-stelling goed te krijgen is het het makkelijkste om de romp op zijn kop te leggen en op de twee kielvlakken te laten rusten. Dan moeten er wat malletjes gemaakt worden om de romp horizontaal te houden en de vleugels af te steunen in de goede V-stelling. Eerst maar weer een tekening gemaakt om de afmetingen daarvan goed af te leiden. Als basis heb ik de 1/72 schaaltekening in het boek van Hegener gebruikt. Wel eerst even gecheckt of de spanwijdte overeenkomt met die van het model. Het ziet er dan zo uit.

photo 547247

Het zijaanzicht is de start. De rode rechthoek is de hoogte van het kielvlak van het model, het rode de hoogte van het richtingsroer van het model. Zo te zien zijn de afmetingen van de staart van het model een stukje groter dan dat op de tekening. De hoogte van het rechthoekje C is dan het stukje wat ik moet aftrekken van de top van het kielvlak op het vooraanzicht, want daar gaat het model straks op rusten.
De breedte van de rechthoek A is de lengte van de buitenvleugel, voor model en tekening gelijk. De breedte van rechthoek B is de afstand van de wortel van de buitenvleugel tot de laatste vleugelrib bij de tip, waar de vleugelondersteuning komt. Die moet dan volgens de tekening 10,1 mm hoog worden.
De ondersteuning van de bovenkant van de romp moet volgens het zijaanzicht (D') 7,7 mm worden, volgens het vooraanzicht (D) 8,5 mm. Omdat inkorten altijd makkelijker is dan vergroten, kies ik dus voor 8,5 mm. Meting op het model moet uitwijzen wat de goede waarde is. De steunen zijn simpel en zien er zo uit:

photo 547249

Met het 8,5 mm steuntje onder de omgekeerde romp heb ik de waterpas langs de onderkant van de romp gelegd. Die wees bijna horizontaal aan en met een paar slagen van het schuurplankje precies horizontaal. Eerst nog even "droog" testen en kijken hoe goed de vleugel uitgelijnd is door de twee meegegoten pennen.

photo 547246

Het gewichtje is nodig om beide kielvlakken op de tafel te houden.

photo 547245

Dat valt mee voor de linkervleugel. Nu kon er dus geplakt worden.

photo 547248

Dan de andere vleugel. Daar werkten de pennen minder goed en moest de vleugel met de hand uitgericht worden.

photo 547243

photo 547242

Wel waren er aardige naden te zien tussen het vleugelmiddenstuk en de buitenvleugels. Die heb ik opgevuld met dikke secondelijm. De rest moet weggewerkt worden met plamuur.
Nog een foto van het vooraanzicht.

photo 547241

Ziet er goed uit.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 nov, 2021 19:21 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
En nu rustig de boel laten uitharden,, toch? Word weer een knap model zo

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 nov, 2021 19:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Knap uitgelijnd allemaal.
Imposant toestel al zo met die vleugeluiteindes omhoog.

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 nov, 2021 1:17 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Sluit ik mij bij aan, goed (uit)gevonden zo.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 nov, 2021 2:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2816
Woonplaats: Leiderdorp
Die vleugelstelling heeft wel iets weg van de B-25.. :idea:

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 nov, 2021 13:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 jul, 2010 0:42 am
Berichten: 135
Moet je de vleugels van een B25 toch nog maar eens goed bekijken...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement