Fokker ontwikkelde eind jaren dertig de T.IX als bommenwerper o.l.v hoofdconstructeur Beeling. Het vliegtuig was bedoeld voor gebruik in Nederlands-Indië en werd ontwikkeld op grond van een pakket van eisen Departement van Koloniēn om de Martin 139 bij de ML-KNIL te vervangen. Het type moest lange afstanden in Indië kunnen vliegen en het nodige comfort bieden aan de bemanning. Ook de LvA in Nederland volgde het project met belangstelling.
Het toestel was het eerste vliegtuig geheel in licht metaal van Fokker. Het zag er rank uit met lange romp en had ruimte voor 5 bemanningsleden. Verder had het dubbele verticale staartvlakken en een intrekbaar hoofdonderstel met een vast staartwiel.
Het prototype werd gebouwd in de fabriek in Amsterdam-Noord en ging het eind juli 1939, zoals toen gebruikelijk, in grote delen per dekschuit naar Schiphol en werd daar samengebouwd.
De eerste vlucht vanaf Schiphol van de T.IX was op 10 september 1939 en voerde toen de registratie LvA "970" met rozetten. Later die maand werd het voorzien van de oranje driehoeken. Het toestel vloog prima en er werden tientallen testvluchten gemaakt. Begin maart 1940 was er een schade door het inklappen van het landingsgestel op Schiphol bij de landing en moest de T.IX gerepareerd worden.
De enige T.IX viel in mei 1940 op Schiphol in Duitse handen.
Wat getallen:
Lengte: 16,5 m
Spanwijdte: 24,7 m
Hoogte: 5,1 m
2 Bristol Hercules motoren van 1375 pk
Bemanning: 5
Max. snelheid circa 440 km/u
Bommenlast: max 2000 kg
Leeggewicht: 6500 kg
Max. startgewicht: 11200 kg
Bewapening: 3 mitrailleurs
Dan de kit. Die is van Croco Models en zit in een stevige bruin kartonnen doos.
In de kit de resin onderdelen, zo te zien van goede kwaliteit.
Vacuüm gevormd glaswerk, in mijn kit in tweevoud.
Een decal velletje voor de "970" met rozetten en oranje driehoeken (geen decals dus voor de oorspronkelijke registratie T.IX 701, zoals die op vleugelvoorrand en romp eerder was aangebracht).
En een dubbelzijdig A-4tje met redelijk duidelijke instructies.
Inmiddels zijn de onderdelen in het bad geweest en kan de bouw beginnen.
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.